(15.10 hodin)
(pokračuje Janota)

Nemohu se nezmínit o diskusi tady na závěr. Já se považuji za technokrata, vnímám, že rozpočet je politický dokument, to ano, ale myslím si, že i v této věci by mělo platit, že jedna plus jedna jsou zpravidla dvě. Někdy to může být na chvilku 2,1, ale jen na chvilku. Jinak nastávají problémy. A opravdu naše zadlužování se stává vážným problémem. O tom jste se koneckonců mohli přesvědčit i ve zprávě, kterou jsme obdrželi z Evropské komise, která nám ukládá, nabádá nás, abychom své veřejné finance uvedli do stavu, který odpovídá maastrichtským kritériím, někdy do roku 2013. Ale bude to velmi obtížné. To nebudou s prominutím kabinetní debaty tohoto typu, jak dnes tady mnohdy probíhaly, tam už půjde opravdu o peníze, protože buď se rozhodneme, že budeme zvyšovat daně, a já myslím, že je budeme zvyšovat, ať si kdokoli myslí cokoli, stejně jako budeme muset škrtat výdaje, ať si myslí kdokoli cokoli. Tolik k té věci.

Jinak jsem rád, že se tady nemedvědovalo, opravdu, toto je první rozpočet, já jsem jich zažil několik, dá se to počítat zhruba už na dvě desítky, ale tento rozpočet v této věci, to je dominantní změna jednání Sněmovny a určitá zodpovědnost Sněmovny nad vývojem ekonomiky, nad vývojem veřejných rozpočtů, které tady jsou.

Poznámka k RUD. Miroslav Kalousek tady naznačil, a já jsem se o tom přesvědčil, že tato vláda, byť by chtěla, nemá šanci RUD změnit. Já jsem loni vedl celý rok komisi, která byla složena z poslanců, senátorů, ministerstev, Svazu měst a obcí, Sdružení místních samospráv, prostě byl tam kdekdo, a v podstatě závěr nebyl možný. A to jsme vycházeli z podkladů, z analýzy, kterou jsme si objednali u Vysoké školy ekonomické, čili nikdo nemohl říci, že tam byly nějaké údaje, které by byly neseriózní, předpojaté apod. Nepovažuji za reálné, že bychom byli schopni do konce vládnutí této vlády něco udělat s rozpočtem. Bylo by naivní si to myslet a já věřím, že tak to vnímáte i vy.

Dámy a pánové, děkuji za diskusi, děkuji za to, že se posouváme do třetího čtení. Vzal jsem si za úkol, abych nějakým způsobem dořešil otázku financování sociálních služeb, a to způsobem, který bude nejméně v uvozovkách škodlivý pro zbývající položky rozpočtu. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já děkuji, vážený pane ministře. Končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Přikročíme k dalšímu bodu pevně zařazenému na dnešní odpoledne. Je jím

61.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích
a nadačních fondech a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů
(zákon o nadacích a nadačních fondech), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 969/ - prvé čtení

Než dám slovo panu ministru Kocábovi, který z pověření vlády uvede předložený návrh, požádám o pomoc petiční výbor. Zpravodajka určená pro prvé čtení, paní poslankyně Zuzka Bebarová Rujbrová, je řádně omluvena. Další dotázaní z petičního výboru zatím nebyli ochotni se ujmout zpravodajství. Než dám tedy slovo panu ministrovi, ještě jednou apeluji na členy petičního výboru, jestli by byl někdo z nich tak laskav a sdělil mi, zdali bude ochoten se ujmout zpravodajské zprávy pro prvé čtení, samozřejmě poté, co o tom rozhodne Sněmovna.

Dobře, pane ministře, předložte návrh a v případě, že nebudeme mít zpravodaje, budu nucena tento tisk přerušit. Nic jiného mi nezbývá. Během vašeho úvodního slova dám ještě čas členům petičního výboru. Ještě jednou velice prosím, zdali by někdo z nich byl ochoten zastoupit zpravodajku a současně předsedkyni tohoto výboru, která je z dnešního jednání řádně omluvena.

Máte slovo.

 

Ministr vlády ČR pro lidská práva a menšiny Michael Kocáb Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, zákon o nadacích a nadačních fondech je právním předpisem, který vedle zákona o sdružování, zákona o obecně prospěšných společnostech a zákona o svobodě občanského vyznání a postavení církví a náboženských společností umožňuje fungování jednoho z pěti typů právnických osob, které jsou v České republice zahrnovány do takzvaného neziskového sektoru. Aktuálně podle tohoto zákona pracuje více než dva tisíce právnických osob. Konkrétně je to asi 1021 nadací a 1012 nadačních fondů. Je to stav ke konci prvního pololetí 2009.

Pro úplnost je třeba připomenout, že na programu jednání schůze Poslanecké sněmovny je i prvé čtení vládního návrhu novely zákona o obecně prospěšných společnostech.

Z titulu své funkce předsedy vládní rady pro nestátní neziskové organizace a se souhlasem kabinetu hodlám upravit statusové zákony právních typů neziskových organizací, které jsou zastaralé a přitom pro fungování takzvaného neziskového sektoru klíčové.

Zpracování návrhu novely zákona o nadacích a nadačních fondech bylo vyvoláno potřebou aplikační praxe. Rozvoj nadací a nadačních fondů naráží, a to zejména v současné době, kdy nadace a nadační fondy, které zákon chápe především jako účelová sdružení majetku, čelí důsledkům ekonomické krize, která je i postihuje specifickým způsobem. Předložený návrh pomůže nadacím překlenout tuto tíživou situaci, která souvisí se dvěma aktuálními problémy, které krátce popíšu.

Prvním problémem je citelný odliv velkých finančních zdrojů vhodných pro poskytování nadačních příspěvků, což je základní a podle platného zákona de facto jediná aktivita nadací a nadačních fondů. Nadace i nadační fondy na tuto svoji činnost získávají zdroje především od soukromých firem, od individuálních dárců, dále od zahraničních dárců, prostřednictvím veřejných sbírek, z výnosů ze svého majetku a v menší míře od veřejné správy a z fondů Evropské unie. V případě všech uvedených zdrojů nadace a nadační fondy zaznamenaly již v roce 2008 úbytek významnějších objemů finančních prostředků, vhodných na grantování. V letošním roce je situace ještě horší.

Druhým důvodem je situace v oblasti bankovnictví. Bez výjimky všechny nadace postihla v oblasti správního a nadačního jmění a jeho výnosů. Již v roce 2008 došlo k významnému snížení meziročního podílu výnosů z nadačního jmění, což způsobilo nulové nebo i záporné výsledky u mnoha fondů, do nichž měly nadace, případně nadační fondy investována svá nadační jmění. Řada nadací tak čelila situaci, kdy výnosy z jejich nadačního jmění spravovaného bankami byly v minusových hodnotách, a tato situace se zřejmě bude i po ukončení účetního roku 2009 opakovat. O roku 2010 máme obdobný předpoklad.

Naše předkládaná novela je velmi střídmá. Jde jen o novelizaci sedmi paragrafů a v zásadě zahrnuje následující změny, z nichž ta první je nejdůležitější, která by mohla situaci alespoň částečně zlepšit. Hlavní změnou je to, že návrh usnadní nadacím a nadačním fondům plnohodnotným způsobem rozvíjet vedle poskytování nadačních příspěvků a realizace správy nadace i vlastní činnost nebo vlastní činnosti, které směřují k naplnění účelu nadace nebo nadačního fondu. K vlastní činnosti nadace a nadačního fondu pak mohou dostačovat i menší dary a další finanční zdroje, které by byly pro poskytování nadačních příspěvků příliš malé. Doposud platný zákon zná pouze dva druhy činnosti tohoto typu subjektů - poskytování nadačních příspěvků a správu nadace. Z toho vyplývá, že dosud nadace a nadační fondy musely vlastní aktivity, především tedy vzdělávání, poradenství, kulturní a vědecké činnosti, zahrnout do nákladů správy nadace, tudíž byly vždy okrajovými a jen jaksi na doplnění, ve stínu grantové činnosti. Naším návrhem to překonáváme, s tím, že výslovně oddělujeme vlastní programy nadací a nadačních fondů od správy, a tím i správních nákladů.

Několik změn se týká specificky nadačních fondů. Navrhuje se svěřit rozhodnutí o zrušení nadačních fondů správní radě, čímž se umožní ukončit jednoduchým způsobem existenci nadačních fondů, které vyčerpaly svůj majetek, nemají možnost získat majetek další a vůle správní rady i zřizovatele nadačního fondu je ukončení činnosti. Při stávající úpravě je nutno prokázat, že se majetek trvale vyčerpal, a o zrušení rozhoduje soud v poměrně dlouhém soudním řízení. Navrhovaná úprava lépe odpovídá spotřebnímu charakteru nadačních fondů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP