(10.10 hodin)
(pokračuje Janota)

Tento rozpočet však byl připravován pro předpoklad schodku státního rozpočtu v letošním roce ve výši 38,1 miliardy korun, to je v situaci před vypuknutím finanční a hospodářské krize.

V důsledku poklesu hrubého domácího produktu v roce 2009 však došlo ke snížení příjmů a zvýšení výdajů státního rozpočtu, a to zejména v sociální oblasti, což implikovalo potřebu dodatečné emisní činnosti Ministerstva financí oproti původním předpokladům. Tlak na růst úrokových výdajů byl dále zvyšován potřebou emisí střednědobých dluhopisů na obnovu po povodních a v souvislosti s realizací investiční akce na dálnici D47.

Dalším důsledkem finanční krize bylo zvýšení úrokových sazeb z dlouhodobých dluhových instrumentů z důvodu růstu rizikových přirážek, což se odrazilo ve výrazném nárůstu diskontu ze státních střednědobých a dlouhodobých dluhopisů, které za první tři čtvrtletí dosáhly výše 6 265 milionů korun. Pochopitelně v důsledku metodických změn při dotváření -

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane ministře, promiňte. Já se pokusím kolegyně a kolegy ztišit, abyste mohl pokračovat v důstojném prostředí. Prosím pokračujte.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Je třeba počítat též s výdaji na realizované kursové ztráty z operací vztahujících se k emisím eurobondu a příslušným zajišťovacím transakcím.

Z výše uvedených důvodů se dá očekávat, že skutečné výdaje v rámci specifického výdajového ukazatele, úroky státního dluhu dosáhnou za rok 2009 celkem 54 810 032 tisíc korun, tj. budou o více než 6 875 527 tisíc vyšší, než odpovídá schválenému rozpočtu, přičemž o tuto částku je třeba provést zvýšení rozpočtu tohoto ukazatele. Toto očekávání vychází ze skutečnosti, že úrokové výdaje kapitoly Státní dluh dosáhly za první tři čtvrtletí částky 38 319 milionů korun, a dále z předpokladu, že očekávané výdaje na kupony domácích a zahraničních emisí státních střednědobých a dlouhodobých dluhopisů ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku dosáhnou výše 11 992 milionů korun a ostatní úrokové výdaje - mám na mysli diskonty státních pokladničních poukázek, diskonty státních střednědobých a dlouhodobých dluhopisů, výdaje na swapové operace, úroky půjček od Evropské investiční banky a výdaje na úhradu realizované kursové ztráty - budou činit odhadem 4 499 milionů korun.

Z důvodu zabezpečení činností spojených s častější frekvencí editovaných státních dluhopisů na zahraničních trzích a s prodejem dluhopisů obyvatelstvu, a to úhrad ztrátových, je nutné též zvýšení rozpočtu specifického ukazatele poplatky spojené s obsluhou státního dluhu, a to o zmíněných 100 milionů korun.

Na závěr bych chtěl dodat k této položce, že urgentní zabezpečení dostatku prostředků z kapitoly Státní dluh je naprosto nezbytné, neboť jinak hrozí neplnění plateb vyplývajících ze závazků České republiky, což by mělo pro stát až katastrofální důsledky. Mám tím na mysli ztrátu kredibility, zhoršení ratingu, a to vše doprovázeno zvýšením úroků při financování státního dluhu v řádu miliard korun.

Co se týče kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí, celková výše rozpočtově nezajištěných sociálních mandatorních výdajů v roce 2009 v kapitole Ministerstva práce činí 9 113 177 tisíc korun. Zvýšené sociální mandatorní výdaje kapitoly se podařilo částečně pokrýt přesuny v rámci této kapitoly, a to přesunem prostředků závazných, jako jsou dávky nemocenského pojištění a transfery na dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky zdravotně postiženým. Čili využili jsme veškeré možnosti z vnitřních zdrojů kapitoly. Ke krytí zvýšených sociálních mandatorních výdajů byly dále zapojeny nároky z nespotřebovaných neprofilujících výdajů vlastního ministerstva. V současné době, kdy Ministerstvo práce a sociálních věcí již vyčerpalo veškeré možnosti úprav v kapitole, činí celková výše rozpočtově nezajištěných sociálních mandatorních výdajů 7 106 058 tisíc korun.

Rozpočet závazné ukazatele - podpora v nezaměstnanosti byl pro rok 2009 schválen ve výši 5 miliard korun. V návaznosti na zhoršený ekonomický vývoj byl tento rozpočet v průběhu letošního roku navyšován postupně až na úroveň 13 727 966 tisíc korun. Úřady práce vyplatily k 31. říjnu letošního roku podporu v nezaměstnanosti ve výši 12 640 milionů korun. Je utraceno více než 92 % z již upraveného rozpočtu. Výdaje na podporu v nezaměstnanosti závisí kromě vývoje míry nezaměstnanosti na vývoji průměrné podpory v nezaměstnanosti a podílu uchazečů o zaměstnání, kterým je vyplácena podpora. Očekávané výdaje na výplatu podpor v nezaměstnanosti jsou odhadovány ve výši 15,7 miliardy korun. Čili z toho vyplývá rozpočtově nezajištěná potřeba pro zbytek letošního roku ve výši 1 972 304 tisíc korun, čili téměř 2 miliardy korun.

Co se týče dalšího ukazatele kapitoly, to je rozpočet - závazné ukazatele - transfery na příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách, ten byl pro rok 2009 schválen ve výši 15 588 milionů korun. V průběhu roku byl na základě usnesení vlády číslo 363/209 navýšen na úroveň 15 756 638 tisíc. Současně byly zapojeny nároky z nespotřebovaných neprofilujících výdajů. K 30. září letošního roku byla obcím s rozšířenou působností již poskytnuta dotace na výplatu příspěvku na péči v celkové výši 14 155 milionů korun, to je téměř 90 % upraveného rozpočtu. Na základě dosavadního vývoje čerpání se do konce roku 2009 očekává potřeba finančních prostředků ve výši téměř 19 miliard. Čili z toho vyplývá, že nezajištěné prostředky pro zbytek letošního roku činí 2 558 243 tisíc korun.***




Přihlásit/registrovat se do ISP