(15.00 hodin)
(pokračuje Braný)

Tato rezerva by byla použitelná pro český stát cestou snížení bilance České národní banky, která je zřejmě v současnosti nadměrná. Toto byla a stále ještě je jedna z možností, jak posílit mimořádnými kroky v mimořádné době české státní finance. Vzhledem k letošnímu vývoji kurzu koruny je však nutno vidět omezení tohoto kroku, jak už jsem uvedl, jako čistě jednorázovou akci.

Pikantní je to, že předložená zpráva České národní banky o svém vlastním hospodaření tradičně neobsahuje vše, zejména potom ne ohledně právě zmíněných devizových rezerv a jejich správě. Aby bylo možné získat přece jen nějaké další informace, je nutné nahlédnout do výroční zprávy České národní banky. Zde se tedy pilný čtenář někdy dozví opravdu zajímavé věci o hospodaření České národní banky. Ohledně správy našich devizových rezerv například to, že v loňském roce začala naše centrální banka investovat malou část svých devizových rezerv na akciových trzích. Výsledkem byl záporný výnos téměř 35 % na bázi amerického indexu Standard & Poor´s 500.

A tedy se ptám, vážené kolegyně a kolegové: Opravdu je vhodné pro centrální banku investovat do akcií, a jak je naznačeno z některých materiálů, má výhled téměř deseti procent dosáhnout během několika let? Pokud ano, potom pro provedení tohoto prvního kroku investic do akciových indexů byl zvolen opravdu vhodný okamžik, jak je zřejmé z opravdu historického poklesu akciových trhů právě v loňském roce. Je ale pravda, že naše centrální banka tímto způsobem investovala jen 1,4 svých devizových rezerv. Nicméně opět podle hrubého orientačního propočtu těchto 1,4 % činilo zhruba půl miliardy amerických dolarů. A ztráta plné jedné třetiny znamená přibližně 170 milionů dolarů, což je v současném kursu téměř tři miliardy korun; vycházím z průměrné roční hodnoty kursu dolaru 17 korun.

Tedy splést se jistě může každý. Ale u soukromé firmy je to na vyhazov, tak tady je to minimálně na to, abychom si řekli, jestli je tato strategie nejlepší. Ale na to určitě zareaguje pan guvernér.

Ale vraťme se k tomu celkovému loňskému hospodářskému výsledku naší centrální banky, kdy tato instituce zaznamenala zisk téměř 34 miliard korun. Jak jsem již zmínil, není dnes nezbytné použít tento zisk na úhradu ztrát z předchozích let. Naopak je možné tímto ziskem posílit české státní finance. Vzhledem k letošnímu vývoji kursu české koruny je však nutno vidět omezení tohoto kroku jako jednorázovou akci a mimořádný krok. Mimochodem, takovýto přístup není nic nového. Například když letos v červenci polská vláda připravovala návrh státního rozpočtu na rok 2010, navrhovala částečně pokrýt očekávaný deficit v rozpočtu pro rok 2010 z celého zisku z Polské národní banky s cílem vyhnout se zvyšování daní.

Ano, je mimořádná doba a ta vyžaduje mimořádná řešení. Ale tyto možnosti byly bohužel při koncipování vládního návrhu státního rozpočtu na rok 2010 opomenuty. Otázkou je, zda záměrně, či z neznalosti. Nicméně nelze přehlédnout, že rizika vládního rozpočtového návrhu jsou tak veliká, že nelze vyloučit potřebu dalších finančních zdrojů, abychom se neocitli v obdobné rozpočtové situaci, jako je ta letošní. Tedy převod tohoto zisku naší centrální bankou do státního rozpočtu byl a řekl bych, že ještě je, možný.

Zákon číslo 6/1993 Sb., o České národní bance, totiž v § 47 říká v odstavci 2 až 5 toto: Cituji:

"Odstavec 2: Česká národní banka ze svých výnosů hradí nezbytné náklady na svoji činnost. Vytvořený zisk používá k doplňování rezervních fondů a dalších fondů vytvářených ze zisku a k ostatnímu použití zisku v rozpočtované výši. Zbývající zisk odvádí do státního rozpočtu." Není tam nic - teď dodávám já mimo citaci - že musí kumulované ztráty řešit přednostně.

"Odstavec 3: Roční zprávu o výsledku svého hospodaření Česká národní banka předkládá nejpozději do tří měsíců po skončení kalendářního roku k projednání Poslanecké sněmovně.

Odstavec 4: Poslanecká sněmovna může zprávu o výsledku hospodaření České národní banky a) schválit, b) vzít na vědomí, nebo c) odmítnout.

Odstavec 5: Odmítne-li Poslanecká sněmovna zprávu o výsledku hospodaření České národní banky, je Česká národní banka povinna do šesti týdnů předložit zprávu zpřesněnou a doplněnou podle požadavku Poslanecké sněmovny."

Vážené kolegyně, vážení kolegové, to jsou tedy motivy k tomu, abych vznesl alternativní návrh usnesení k tisku číslo 780, který máte písemně na stole. V podrobné debatě se k němu přihlásím.

Děkuji za pozornost. (Tleskají poslanci KSČM.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Kdo další si přeje vystoupit v obecné rozpravě? Nikdo. Obecnou rozpravu končím.

Přistoupíme k rozpravě podrobné. Pan avizoval poslanec Braný své vystoupení i v této rozpravě s návrhem usnesení. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Braný: Písemně jsem předložil návrh usnesení, aby nebyl nikdo uveden v omyl z hlediska svého rozhodování, od včerejšího dne to máte na stole. Ale mohlo to v těch návrzích někam zapadnout, tak si dovolím přece jenom to krátké usnesení ocitovat:

Poslanecká sněmovna

1. odmítá zprávu o výsledku hospodaření České národní banky za rok 2008;

2. žádá Českou národní banku

a) o převod svého celého hospodářského zisku za rok 2008 do státního rozpočtu,

b) aby při správě svých devizových rezerv zastavila investice těchto rezerv na akciových trzích;

3. doporučuje vládě České republiky zvážit přehodnocení žádoucí a potřebné výše aktiv České národní banky.

Děkuji za pozornost a podporu.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Další vystoupení v podrobné rozpravě? Žádné avizováno nebylo ani z místa se nikdo nehlásí. Podrobnou rozpravu končím.

Pane zpravodaji, postup hlasování bude, předpokládám, následující...

 

Poslanec Michal Doktor: My se vám, paní předsedající, s panem guvernérem omlouváme. Věnovali jsme se debatě k připomínkám pana poslance Braného a pan guvernér by chtěl nepochybně reagovat ještě na vystoupení před hlasováním. Já jsem samozřejmě připraven navrhnout proceduru hlasování.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Vzhledem k tomu, že pan guvernér u tohoto bodu není zpravodaj, prohlásím tedy ukončení podrobné rozpravy za svoji chybu. Požádám vás, abyste moji chybu tolerovali, protože jsem přehlédla přihlášku pana guvernéra, přihlášku k vystoupení. Může samozřejmě vystoupit i v podrobné rozpravě. A jestli Sněmovna bude tak laskava a nenamítne nic proti mému postupu, bude toto úplně nejjednodušší cesta, jak dát panu guvernérovi slovo. Předpokládám, že i pan poslanec Braný by rád slyšel vyjádření guvernéra České národní banky k připomínkám, které vznesl.

Nikdo nenamítá proti mnou zvolenému postupu, udílím tedy slovo guvernérovi České národní banky.

 

Guvernér ČNB Zdeněk Tůma Děkuji mnohokrát, paní místopředsedkyně, za možnost reagovat na vystoupení pana poslance Braného.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, asi vás nepřekvapí, že ty návrhy odmítnu. Myslím, že pro to jsou jasné a zřejmé důvody. První důvod je asi nejprozaičtější. Česká národní banka je ústřední banka státu a šoupat z jedné škatulky do druhé v rámci státu neřeší vůbec nic. To za prvé.

Za druhé. To, co navrhuje pan poslanec Braný, není ani technicky možné, ani zákonné. On například sám upozorňuje na to, že můžeme převést státu do rozpočtu zisk nebo zdroje po doplnění rezervních fondů atd. Upozorňuji, že naše rezervní fondy jsou prakticky prázdné. My je totiž nemůžeme naplnit, dokud nebudeme mít uhrazenu ztrátu. Centrální banka má momentálně negativní kapitál a prostě není pravda, že je to nějaká virtuální ztráta. Teoreticky si lze představit, že centrální banka může zkrachovat a že její ztráty budou tak velké a negativní kapitál tak velký, že to nebude udržitelné. Takže nejsou to virtuální ztráty, jsou to ztráty skutečné, což mimochodem se dá ukázat velmi snadno. Kdyby vláda, respektive Parlament rozhodl o pokrytí této ztráty, tak to znamená, že tuto ztrátu musí sanovat vláda a stane se to normálním dluhem České republiky. Takže na tom není nic virtuálního. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP