(9.50 hodin)
(pokračuje Hovorka)
Dovolím si znovu připomenout, že jedna sazba daně z příjmu není s výjimkou Švýcarska nikde na západ od našich hranic, a přitom všude v těchto vyspělých demokraciích se pokládá za normální, že lidé s vyšším příjmem se také vyšší mírou podílejí na veřejných výdajích, a nikomu to nevadí.
Zazněly tady výzvy k zodpovědnosti. Já se ale chci zeptat, jaká byla zodpovědnost bývalého ministra financí pana poslance Kalouska a bývalého ministra práce a sociálních věcí pana poslance Nečase, když v minulém roce v rozpočtu nezajistili potřebné prostředky na dofinancování sociálních služeb. Já si vzpomínám, že pan poslanec Nečas, nebo tehdejší ministr, tehdy namísto zajištění chybějících prostředků ve vlastním resortu na dofinancování sociálních služeb navrhl a prosadil částku 2,7 miliardy Kč na navýšení platů pro státní zaměstnance. A dobře se prosím podívejte, v jaké koalici hlasoval pro tento návrh.
Jak je vůbec možné, že vláda, která hledá každou korunu na snížení státního dluhu, vůbec předkládá návrh na snížení daně z přidané hodnoty v restauračních službách, která má znamenat výpadek v příjmu státního rozpočtu o 5 miliard?
Ve světle těchto skutečností se proto požadavek na dofinancování příspěvku v těhotenství a mateřství v roce 2010 na původní úroveň v rozsahu 1,5 miliardy a na dofinancování sociálních služeb v rozsahu 3 miliardy Kč jeví jako naprosto oprávněný. Proto poslanci KDU-ČSL navrhnou tyto změny v rozpočtu. Odůvodnění je jasné a myslím, že každému zřetelné. Matky, které budou odcházet v příštím roce na mateřskou dovolenou, přece nemohly počítat s tím, že přijde hospodářská krize, a ony rozhodně za to nemohou, že se jim sníží příjmy vlastně až o 23 procent. Možná v některých případech i více. Navíc každé narozené dítě je nadějí této země na řešení potíží, které jsou v důchodovém a zdravotním systému. Proto si myslím, že stát by v žádném případě neměl naprosto nečekaně zhoršovat situaci rodin s dětmi.
V oblasti sociálních služeb opakovaně již třetí rok trvá nejistota. Nejistota poskytovatelů služeb z budoucnosti, protože neustále není ochota v rozpočtu systémově, standardně vyčlenit prostředky v návrhu státního rozpočtu. Zatím se sice peníze našly, ale jistě pochopíte, že situace, ve které se nacházejí pracovníci poskytovatelů sociálních služeb a jejich zaměstnanci i vedoucí pracovníci, je neudržitelná a že tento stav přináší ohromnou nejistotu a stres z budoucnosti i z toho, jestli budou schopni zajistit potřebné služby. A vzhledem k tomu, že potřeba prostředků neklesá, myslím si, že je třeba se také podívat na to, že populace jako taková stárne. Tak jak nám klesá počet narozených dětí a stoupá počet lidí s vyšším věkem, tak samozřejmě rostou nároky na sociální služby.
Stejně tak si nedovedu představit, že vláda myslí vážně navrženou nízkou úroveň přímých plateb pro zaměstnance (zemědělce?), myslím ten podíl dofinancování z rozpočtu České republiky. Přece pan ministr zemědělství je velmi dobře obeznámen s naprosto nerovným postavením našich zemědělců v porovnání s farmáři Evropské unie. Já si myslím, že ten závazek, který dala předchozí vláda, nebo jedna z předchozích vlád, při vyjednávání o přistoupení České republiky, nebo o vstupu do Evropské unie, by se měl dodržovat. I ten slib, že vláda dofinancuje přímé platby. A každý ví, že pokud by ty přímé platby dorovnány nebyly, tak se současná nerovná situace našich zemědělců proti farmářům v Evropské unii ještě zhorší.
Samozřejmě tady byla zmiňována vyšší podpora vědy, výzkumu a inovací. Tady přece každá vláda ví, že vyšší podpora tohoto sektoru znamená vyšší konkurenceschopnost ekonomiky.
Samostatnou kapitolou je rozpočet Ministerstva zdravotnictví. Já zde nebudu zasahovat do detailů, ale chci upozornit na jednu věc - abyste si povšimli, že od roku 2007 neustále klesají výdaje v rozpočtu Ministerstva zdravotnictví na financování krajských hygienických stanic a zdravotních ústavů a na programy prevence nemocí. Přitom každoročně ministerstvo tvrdí, je to každoročně uvedeno v tom kapitolním sešitu, že probíhá analýza zeštíhlení krajských hygienických stanic a zdravotních ústavů. Ale žádná analýza dosud předložena nebyla a já se domnívám, že je tady velké nebezpečí, že systém ochrany veřejného zdraví se úplně rozpadne, než nějaká analýza vůbec předložena bude. Přitom odborníci ve zdravotnictví dobře vědí, že prevence je tím nejefektivnějším nástrojem na snižování výdajů ve zdravotnictví.
Proto budu navrhovat, aby se rozpočet upravil a aby krajské hygienické stanice také znovu zajišťovaly skladování a distribuci očkovacích látek, tak jak tomu bylo ještě do poloviny letošního roku. Protože si myslím, že stát by měl mít jasnou kontrolu nad proočkovaností populace. Pokud existují pochybnosti o tom, a ony tady zazněly, zda krajské hygienické stanice splňují evropské směrnice pro skladování a distribuci očkovacích látek, tak si myslím, že Ministerstvo zdravotnictví je povinno tento stav dát do pořádku a že by to měla být priorita v návrhu rozpočtu Ministerstva zdravotnictví.
A ještě pár slov k těm dramatickým slovům, která tady zazněla včera o zodpovědnosti od některých předřečníků. Já namítám: Odpovězte, vážení páni poslanci prostřednictvím pana předsedajícího, proč v České republice provozovatelé loterií a jiných podobných her neplatí od roku 1990 daně z příjmů tak jako ostatní podnikatelé! Já jsem skutečně zvědav, jestli vůbec dojde na hlasování o změně loterijního zákona a v jakých hlasovacích koalicích budou páni poslanci, kteří tady tak plamenně hovořili včera, například pan poslanec Nečas a pan poslanec Kalousek, jak budou oni a jejich straničtí kolegové v těchto případech hlasovat. A podívejte se prosím podrobně do stenozáznamu, do protokolu o hlasování, jak hlasovali jednotliví poslanci v případě dvou návrhů, které tady byly předloženy jako pozměňovací návrhy k návrhu na snížení schodku státního rozpočtu, tzv. Janotova balíčku, v případech, kdy se navrhovalo pozměňovacími návrhy, které předložili poslanci KDU-ČSL, zvýšení příjmů státního rozpočtu. V jednom případě to byl návrh na zvýšení státního rozpočtu o 3,5 miliardy, v tom druhém podle mého odhadu minimálně o 10 miliard korun. Ani jeden tento pozměňovací návrh zde ve Sněmovně neprošel. A proti tomu odhlasovala vlastně snížení mateřské, vlastně výdaj, který představuje zhruba 1,5 miliardy korun.
Ještě ke slovům pana poslance Kalouska bych rád dodal - on tady uvedl, že nebude koho zdaňovat, protože lidi budou nezaměstnaní, ale já bych chtěl dodat, že jestli se u nás nezmění prorodinná politika - a nezlepší prorodinná politika - a ochota mladých rodin dovolit si více dětí, pak bude mít náš sociální a zdravotní systém skutečně větší a větší finanční potíže, a pak skutečně nebude koho zdaňovat, protože tento národ vymře po meči i po přeslici.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Ohlídal. Připraví se paní poslankyně Zubová, ale předtím chce vystoupit pan zpravodaj, takže po panu poslanci Ohlídalovi vystoupí pan zpravodaj Sobotka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.