(18.40 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Budeme hlasovat. Opakuji, je to návrh přerušit projednávání tohoto bodu do deváté hodiny ranní.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 6. Přihlášeno je 156, pro hlasovalo 140, proti 8, takže návrh na přerušení byl přijat. Přerušuji projednávání tohoto vládního návrhu zákona.

 

Ještě tu ale pro vás mám, kolegové, jeden materiál, který je v pořadu této schůze. Je otázka, jestli jsme schopni ho dnes projednat. Pokud mi v tom nikdo z vás nezabrání, tak bych to projednávání aspoň zahájil. Je to

2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších
náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých
státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech
státních zástupců a o změně a doplnění zákona č. 143/1992 Sb., o platu
a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších
organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 920/ - zkrácené jednání

Měli bychom tedy podle § 99 odstavce 5 nejdřív posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu ve zkráceném jednání.

Omlouvám se, že jsem neviděl vaši přihlášku. Chcete ještě před tím procedurální návrh? Prosím, dávám vám tedy slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Promiňte, pouze procedurální návrh. Chtěl jsem navrhnout, abychom tento návrh zákona projednávali i po 19. hodině bez hlasování.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. Takže je tu návrh, abychom pokračovali i po 19. hodině. Já o něm nechám okamžitě hlasovat, rozhodnete sami.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, pokračovat, hlasovat tento návrh i po 19. hodině, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 7. Přihlášeno 156, pro hlasovalo 55, proti 28. Takže ten návrh hlasovat byl zamítnut.

 

Budeme pokračovat v tom, že bychom podle § 99 odstavec 5, jak jsem říkal, měli posoudit, zda jsou podmínky pro projednávání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání. K tomuto otevírám rozpravu. Chce se k tomu někdo vyjádřit? Pokud nikdo, rozpravu končím a přikročíme k hlasování.

Přednesu návrh usnesení, který budeme hlasovat. Tak tedy návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a o změně a doplnění zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 920, ve zkráceném jednání.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přijmout tento návrh usnesení, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 8. Přihlášeno je 155, pro hlasovalo 140, proti 1. Takže toto usnesení bylo přijato a my můžeme ten návrh zákona začít projednávat.

 

Poprosil bych ministra práce a sociálních věcí Petra Šimerku. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr práce a sociálních věcí vlády ČR Petr Šimerka Dobrý den. Pane předsedající, děkuji za slovo. Dámy a pánové, budu velmi stručný, protože věcně již tady několikrát v průběhu dnešního jednání, ale i včera na rozpočtovém výboru byla poměrně značná diskuse o problematice, která je předmětem tohoto návrhu.

V souvislosti s přípravou návrhu státního rozpočtu samozřejmě vláda zvažovala všechny souvislosti a možnosti, jak se vypořádat s tou nedobrou tendencí zvyšování schodku, a kromě již dnes celý den projednávaného takzvaného balíčku nejrůznějších legislativních změn se rozhodla, že navrhne mimo tento souhrn legislativních změn předložit ještě další návrh, který máte před sebou, to znamená návrh zákona, kterým se mění zákon - a teď velmi stručně - o platu ústavních činitelů a rovněž tak o platu a postavení státních zástupců.

Jediný důvod, který vládu vedl k tomu, aby předložila tento návrh, je uvést do kontextu a v podstatě do souladu s tím trendem úsporných opatření, která, jak je známo, se týkají i platů vlastně všech zaměstnanců, jejichž platy jsou hrazeny ze státního rozpočtu, tak vztáhnout toto opatření i na ty, kteří nejsou v režimu zákonů, které jsou součástí balíčku úsporných opatření. Ta navrhovaná úsporná opatření ve své podstatě zasahují do mnoha oblastí lidského života a prakticky tato skupina občanů, která je svým příjmem vázána na státní rozpočet, by zůstala mimo, což vláda nepovažuje za správné.

V souladu s tím vláda tedy předložila samostatný návrh těchto dvou zákonů, kterým se navrhuje snížit platy představitelů státní moci, soudců, poslanců Evropského parlamentu a státních zástupců o 4 %. Navrhovaná právní úprava se vztahuje, pro vaši informaci, zhruba na 4800 představitelů státní moci, soudců a státních zástupců a její realizací by došlo k celkové úspoře výdajové stránky státního rozpočtu v roce 2010 zhruba ve výši 126, 127 milionů korun.

Pokud byste se ptali na to, proč o 4 % a nikoliv o jinou výši procenta, logiku vláda spatřuje v tom, že navrhuje nebo bude navrhovat současně i snížení platů, a to už je také známo, u všech ostatních zaměstnanců vázaných na státní rozpočet rovněž o 4 %. Druhý důvod, který vládu vedl k tomuto návrhu, spočívá v tom, že bychom rádi, kdyby tento návrh byl legislativně i věcně průchodný a částka, která by byla výrazně vyšší, by podle názoru vlády nepřispěla k průchodnosti jednak v Poslanecké sněmovně a jednak by byla hrozbou určitého nebezpečí zpochybnitelnosti ze strany případných přezkumných orgánů. Takže to jsou důvody, které vládu vedly k předložení tohoto návrhu v té výši, jak máte před sebou.

Vláda věří a já osobně doufám, že poslanci stejně jako všichni, kterých se toto opatření dotkne, pokud bude přijato, bude přijato s pochopením v kontextu tíživé ekonomické situace České republiky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji panu ministrovi. Rozpočtový výbor, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán, jej projednal a přijal také usnesení, které byste měli mít pod číslem 920/1. Takže já bych požádal zpravodaje výboru poslance Pavla Hrnčíře, aby nás seznámil s výsledkem projednávání, zároveň navrhl, zda se má konat obecná rozprava, o kterých částech se má konat rozprava podrobná nebo kdy má jednání Sněmovna také ukončit.

Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Hrnčíř: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Rozpočtový výbor v zákonodárném procesu ve stavu legislativní nouze a podle pověření předsedy Poslanecké sněmovny projednal tento vládní návrh zákona na své 44. schůzi dne 23. září a přijal k němu usnesení číslo 735, kde k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a o změně a doplnění zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 920, přijal toto usnesení:

Po úvodním slově ministra práce a sociálních věcí pana Šimerky a zpravodajské zprávě poslance Pavla Hrnčíře a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., podle sněmovního tisku 920, přikázaného mu podle § 99 odstavce 3 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, projednala v obecné rozpravě, neprojednávala žádnou jeho část v rozpravě podrobné a za c) projednala do pátku 25. září do 16.00 hodin. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP