(16.20 hodin)
(pokračuje Opálka)
Začátkem roku 2009 nabyl odložené účinnosti zákon číslo 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož nemocenská přísluší zaměstnancům vždy až od patnáctého kalendářního dne trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény. Proto zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, stanovil od 1. ledna tohoto roku výraznou změnu, proplácení náhrady za ušlý příjem zaměstnance za prvních čtrnáct dnů pracovní neschopnosti či karantény namísto do té doby vyplácení nemocenských dávek Českou správou sociálního zabezpečení za každý kalendářní den. Nově tedy proplácí zaměstnavatel omezeně za dny dočasné pracovní neschopnosti či karantény náhradu mzdy, platu či odměny, a to tak, že v případě prvých tří dnů nemoci, které připadnou na pracovní dny zaměstnance, není poskytnuta žádná náhrada a za zbývající pracovní dny zaměstnance je mu poskytována náhrada ve formě 60 % z vyměřovacího základu.
Zaměstnavatelům se tedy snížil odvod na nemocenské pojištění. Namísto 3,3 % odváděných do 31. prosince 2008 platí ze svého vyměřovacího základu na nemocenské pojištění 2,3 % v roce 2009 a 1,4 % od roku 2010, pokud se nepřihlásí do jiného režimu. Propočty bez karenční doby prokázaly, že zaměstnavatel z úspory 1,9 použije na náhradu mzdy cca 1 %, a tady se mu vytvořila kromě této kalkulace ještě další možnost, jednak jsou to slevy na sociálním pojištění a dále tedy nově zavedená karenční lhůta, to znamená tři dny neproplácet žádnou náhradu.
Jak vyplývá z odhadu plnění odvodu na nemocenské pojištění, zaměstnavatelé odvedou v roce 2009 asi méně o 22 miliard, z toho vyplatí na nemocenskou asi 7 miliard, to znamená, že 14 miliard jim zbude jako sleva z ceny pracovní síly.
Od 1. ledna 2009 došlo ke znovuzavedení karenční lhůty, a proto tento návrh se snaží toto finanční zajištění zaměstnanců, které se snížilo, narovnat.
Nový systém náhrad mezd rovněž zvýšil administrativu jak u lékařů, tak zaměstnavatelů i správ sociálního zabezpečení, což jsme rovněž řešili.
Tyto změny navíc ještě vyvolaly nerovnoměrné postavení zaměstnanců s nerovnoměrnou pracovní dobou ve zdravotnictví, službách, dopravě apod., se zaměstnanci s pravidelnou pracovní dobou. To vede některé zaměstnavatele i přes určitou úpravu, kteří si tuto nespravedlnost uvědomují, k dodatečným změnám v pracovních výkazech apod., protože je často vypočtena náhrada mzdy podle platné legislativy u nepravidelné pracovní doby, zejména turnusové, podstatně nižší, neboť se nezohledňují rozdíly s rovnoměrnou pracovní dobou. Někteří zaměstnavatelé, vědomi si těchto dopadů, poskytují na základě ujednání v kolektivní smlouvě svým zaměstnancům finanční kompenzaci za dny, kdy jim náhrada mzdy nepřísluší, nebo zaměstnancům poskytne náhradu mzdy ve zvýšené míře, což ale následně negativně ovlivní výši důchodu s ohledem na zkrácení počtu dnů hodnocených ve vyloučených dobách ve smyslu ustanovení § 16 odst. 4 zákona č. 155/1995 Sb., ve znění zákona č. 305/2008 Sb., krytí příjmu s vyloučenou dobou, dobu za dny dočasné pracovní neschopnosti, kdy je zaměstnanci poskytována finanční kompenzace, nelze považovat za dobu vyloučenou.
Takových fíglů je samozřejmě více. Jsou to problémy a nenarovnal je ani pozměňovací návrh, který byl schválen v rámci balíčku ČSSD, který vrátil pan prezident.
Snažím se tedy řešit tuto situaci návrhem tak, aby stejně jako v minulosti byla nemocenská vyplácena za každý kalendářní den, s tím, že by se tedy tato část promítla do jiného plnění. O tom je možno samozřejmě diskutovat na výboru a doladit to.
Když se podívám na stanovisko vlády, které tady tuto navrženou metodiku zpochybňuje, musím říci, že byla uplatňována v minulosti před platností toho zákona a že se k ní klidně můžeme vrátit.
Jestliže je vyčítáno ve stanovisku vlády, že tento návrh není provázán s dalšími příslušnými právními předpisy, upravujícími obdobnou problematiku ostatním skupinám pojištěnců, například příslušníkům, vojákům, představitelům státní moci a některým státním orgánům, členům zastupitelstev, územně samosprávných celků atd., musím konstatovat, že autor tohoto znění asi není v obraze, protože by musel konstatovat, že sice karenční lhůta je pro tyto skupiny zaměstnanců stanovena, ale mají úplně jinak plnění nemocenských dávek v prvním měsíci, někde i déle, takže toto se mi zdá jako nonsens.
Zatím děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Lenka Mazuchová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Lenka Mazuchová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan předkladatel nás tady seznámil podrobně se svým návrhem změny zákona. Je potřeba zdůraznit, že opravdu se to nijak nedotkne veřejných rozpočtů. Je potřeba zdůraznit, že už se s tím počítalo, protože od roku 2010 vlastně z vyměřovacího základu procento bude 1,4 u zaměstnavatelů. To je ode mne vše.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Prosím vás, abyste se posadila ke stolku zpravodajů. Otevírám obecnou rozpravu, do které zatím nemám žádnou písemnou přihlášku. Z místa taktéž neregistruji žádnou přihlášku, proto obecnou rozpravu končím.
Táží se na závěrečná slova navrhovatele a zpravodajky. Nechtějí. Pan ministr Šimerka se přihlásil se stanoviskem Ministerstva. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr práce a sociálních věcí vlády ČR Petr Šimerka Děkuji, pane předsedo. Já jsem za prvé jenom chtěl potvrdit záporné stanovisko vlády, které tady citoval pan poslanec Opálka. Za druhé jsem chtěl říci, že je potřeba také vzít v úvahu to, že v minulém týdnu nabyl účinnosti zákon č. 326/2009, který řeší jednu z těch otázek, nebo z těch kritických momentů, který tady byl uveden jako důvod pro podání tohoto návrhu.
Kromě toho jsem chtěl říci, že celá tato problematika bude nepochybně Ministerstvem práce a sociálních věcí zkoumána ještě v nejbližších týdnech a měsících v souvislosti s celkovou revizí platné právní úpravy v oblasti sociální politiky, včetně otázek, které tady jsou řečeny.
Čili setrvává negativní stanovisko Ministerstva práce a sociálních věcí k tomuto návrhu. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Nyní obecnou rozpravu znovu končím, protože pan ministr obecnou rozpravu otevřel. Návrhy na vrácení - prosím, pane poslanče. Já se omlouvám, že jsem vás nezaregistroval, protože předtím jste se nehlásil. Teď jsem vás zaregistroval. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec David Kafka: Dámy a pánové, dobré odpoledne. Jménem našeho klubu navrhuji tuto normu k zamítnutí. ***