(17.30 hodin)
(pokračuje Bičík)
Je to i politizace tématu, která už zde zazněla, jednotlivých dílčích problémů, vyvolávání konfrontačních nálad, které už jsme tady také dnes pozorovali, čili využití věci k politickým účelům. Já se osobně domnívám, že jejich záměr je dnes přinejmenším zřejmý.
Byly zde vzpomenuty také nejasné kroky sledující ekonomické okolnosti související s reformou maturit, s vybavením a s jejich následným každoročním konáním a pravidelnými náklady.
Za páté jde o současný skluz časového harmonogramu přípravy, na který chceme upozornit, nemožnost prověřit v řádném termínu generální zkoušky všechny logistické systémy, a my říkáme, že je opět způsoben vlastně změnou koncepce ve vyhodnocování výsledků společné části maturit, zejména didaktických testů, a jejím přechodem nebo opětovným přechodem na technicky i finančně náročnější variantu, která se v současné době aktuálně řeší. Myslíme si proto, že řešení navrhované současnou ministryní školství, a já bych jí zde také chtěl poděkovat, že jako členka vlády přes své vazby upřednostnila racionálně odborný pohled před jinými možnými pohledy, čili řešení navrhované paní ministryní pokládáme za možné, pokládáme je za technicky řešitelné, a to i vzhledem k času, který podle současné právní úpravy ještě do maturit zbývá.
Připomínám, že jde v podstatě o uskutečnění maturit podle nového modelu z hlediska obsahu a organizace zkoušek a vyhodnocení jejich výsledků v roce 2010, a já to teď řeknu, způsobem, který v současné době na školách probíhá, čili s využitím pracovníků příslušných škol, ale také příslušných examinačních komisí, to vše samozřejmě při současných, souběžných pracích na dlouhodobém konečném technickém a organizačním řešení, které by bylo zavedeno o rok později, tedy v roce 2011. A tady vám připomínám koneckonců návrh novely, kterou předkládá pan předkladatel - i nadále počítá s přechodným náběhovým obdobím při volbě zkoušek společné části maturit. A ptám se, proč by tedy obdobné stejně dlouhé přechodné období nemohlo existovat také v technice vyhodnocování didaktických testů. Didaktických testů říkám proto, že zkoušky mají více částí, které jsou vyhodnocovány jiným způsobem. Pan předkladatel ví, o čem hovořím.
Za sedmé. Vzhledem ke způsobu projednávání a navrženému způsobu projednání tohoto materiálu jsme svolali alespoň školský podvýbor výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Tam na přímý dotaz staronový ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání uvedl, že je v případě příslušného rozhodnutí Sněmovny schopen maturitní zkoušku na jaře roku 2010 připravit a zorganizovat. To je informace ze včerejšího rána.
Za osmé. Použití tohoto modelu náběhu nové formy maturit nepoškodí maturující žáky. To říkám proto, že se o tom hovoří v předkládací zprávě. Prokazovat budou znalosti a dovednosti požadované od absolventů vzdělávacích programů středních škol, tedy znalosti a dovednosti, které by měly být a jsou vyžadovány i za současného stavu, a jak tady bylo také už řečeno, žáci věděli současně při nástupu na střední školu, že maturovat by již měli podle nového modelu podle předtím přijatého zákona.
Otázky logistického zabezpečení se zkoušených nedotknou, dokonce se domnívám, že u zde uváděného a připravovaného modelu není ani v budoucnu potřebné seznamovat s ním a všemi jeho detaily širokou veřejnost, včetně seznamování se zabezpečením vyhodnocení, a to ze zcela jasných praktických bezpečnostních důvodů.
Čili vzhledem ke způsobu projednávání máme dnes dvě možnosti. Buď návrh beze změn schválit a doufat, že všichni zainteresovaní už konečně zadaný úkol vezmou plně za svůj a že termín 2011 budou považovat za nepřekročitelný. A tady si dovolím poznámku - ano, paní místopředsedkyně Sněmovny hovořila o konzistentním postoji ODS, já to potvrzuji, ale z tohoto pohledu si nejsem jist, zda se opět neobjeví nějaké důvody pro návrh dalšího odkladu. Anebo máme možnost postavit se za stanovisko vlády, nejen paní ministryně, a vytvořit tak cestu k tomu, aby už konečně nová forma maturit byla postupně spuštěna, aby se ČR zařadila po bok ostatních, sousedících i vzdálenějších zemí, které obdobné problémy řešily, řešily je možná s problémy, o kterých my víme, a proto bychom se jim měli vyhnout, a které bohužel vyřešily podstatně rychleji než Česká republika.
Já osobně jsem zvolil druhou možnost a obdobný postup jsem doporučil i kolegyním a kolegům v našem poslaneckém klubu. Jinak věřím, že racionální podklad naší podpory stanovisku vlády pochopí veřejnost i studenti středních škol, a těm bych rád u maturit v tomto školním roce popřál úspěch bez ohledu na to, zda budou maturitní zkoušky skládat postaru, anebo novým způsobem. To je vše.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Milanu Bičíkovi. Nyní se slova ujme paní poslankyně Olga Zubová, připraví se pan poslanec Walter Bartoš a poté pan kolega Ohlídal. Prosím, paní kolegyně, máte slovo. (V sále je rušno.)
Poslankyně Olga Zubová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jeden z předřečníků tady opakoval několikrát, že nikdo z nás nemá přesné informace o stavu připravenosti státní maturity, nikdo kromě Ministerstva školství. My jsme byli svědky -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní kolegyně, já vás přeruším a znovu požádám Sněmovnu o klid! Opravdu prosím, už jsem ohlásil, že už je na dohled omezený počet přihlášených poslanců, tak to vydržte! Anebo jděte diskuse přednášet do předsálí! Děkuji. Můžete pokračovat.
Poslankyně Olga Zubová: Děkuji. My jsme byli svědky zajímavých událostí. Paní ministryně při setkání se studenty ubezpečila budoucí maturanty o tom, že je všechno připraveno, ale o několik týdnů později vyměnila člověka odpovědného za stav přípravy maturit za jiného s tím, že je potřeba ošetřit slabá místa státních maturit a omezit rizikové faktory. Následně byla posunuta i říjnová generální zkouška.
Studenti jsou i nadále v nejistotě, to je fakt. Studenti nezpochybňují státní maturitu jako takovou, ale její připravenost. Krásný příklad zde uvedla paní kolegyně Zelenková s hodnocením testů. Můžeme si v tomto sále říkat, kolik státní maturity stály, kolikrát byly odloženy, ale dovolte mi prosím, abych tady přečetla dopis studentů, který mi byl zaslán asi před půlhodinou s prosbou, abych jej přečetla, a který vypovídá něco o tom, jak vnímají situaci studenti. Je určen nám všem a je psán s vírou, že možná někoho z nás v našem rozhodování ovlivní.
Cituji tedy dopis studentů: "Vážený pane premiére, vážená paní ministryně Kopicová, vážené poslankyně, vážení poslanci, dnešní den je pro vás do jisté míry pracovním, zcela běžným dnem, kdy je zapotřebí schválit některé důležité návrhy zákonů. Právě návrh pana poslance Waltera Bartoše je jedním z těch, na jehož hlasování čekají desítky tisíc studentů, pedagogů a ředitelů škol. Studenti, učitelé a ředitelé, kteří v intencích zákona dali jasně najevo svůj nesouhlas se současným stavem příprav státní maturity, ale také dali jasně najevo, že s nimi musíte počítat a naslouchat jim. Státní maturitu odmítá stále víc lidí. Svůj nesouhlas vyjádřilo přes 20 tisíc lidí v petici za odklad státních maturit. Bezmála 60 tisíc členů obsahuje každá ze dvou skupin sociální sítě Facebook, které vyjadřují svůj nesouhlas s projektem, který jste vy, poslanci, nebyli schopni obhájit. ***