(Jednání pokračovalo v 15.31 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, můžeme pokračovat v projednávání tohoto sněmovního tisku? (Všeobecný souhlas.) Můžeme.

Vzhledem k tomu, že je před námi již jen hlasování o závěrečném usnesení, upozorním na toto všechny ty z vás, kteří využili pětiminutovou přestávku pro jednání poslaneckého klubu sociální demokracie na opuštění této místnosti, a přednesu vám návrh usnesení:

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Oldřicha Vojíře, Miloslava Vlčka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) podle sněmovního tisku 878, ve znění schválených úprav."

 

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 81 a táži se vás, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 162 poslankyň a poslanců pro návrh 70, proti 52. Konstatuji, že s návrhem zákona nebyl vysloven souhlas.

 

Přikročíme k projednávání dalšího pevně zařazeného bodu, tedy bodu

19.
Návrh poslance Miloslava Vlčka na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 882/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Je opět navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas právě již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 882/1.

Prosím, aby předložený návrh uvedl navrhovatel, předseda Poslanecké sněmovny pan Miloslav Vlček. Vážený pane předsedo, máte slovo.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych předložil návrh poslance Miloslava Vlčka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.

Chtěl bych se omezit v této části jen na to, že tento návrh byl předložen z důvodu naléhavosti, protože transpozice evropské směrnice z 11. prosince 2007 musí být ukončena k 20. prosinci 2009 a právě tento návrh je implementací těchto věcí do našeho ústavního a právního pořádku. Z těchto důvodů jsem předložil tento návrh a myslím si, že jde víceméně o technickou novelu, která tak jak jsem říkal, tuto směrnici, která je pod č. 2007/66/ES ze dne 11. prosince 2007, implementuje do našich zákonů.

Myslím si, že toto by úvodem stačilo, a poprosím, aby tento návrh byl projednán podle § 90 odst. 2. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji, pane předsedo. Nyní požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Toma Zajíčka, aby se ujal slova. Vážený pane poslanče Zajíčku, máte slovo.

 

Poslanec Tom Zajíček: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, dovolte i mně stručnou rekapitulaci návrhu sněmovního tisku 882 o veřejných zakázkách. Pan předkladatel tady řekl, že se jedná o čistou transpozici, nebo alespoň tak naznačil, evropského práva do našeho právního systému. Já bych se chtěl jako zpravodaj zhostit této role v tom slova smyslu, že se nejedná o čistou transpozici evropského práva, protože směrnice neobsahuje několik bodů, které jsou v tomto návrhu.

Dovolte mi, abych těch pět změn, které jsou tam nad požadavky evropské směrnice, uvedl. Je tam výjimka, která se vztahuje na výzkum a vývoj. Je tam řešení možnosti doplnit kvalifikaci pro výkon v soutěži, možnost číst nabídkovou cenu při otevírání obálek. Do této chvíle tam byla povinnost, touto změnou je to jenom umožněno, není striktně vymezeno, že to tak musí být. Další změnou, nebo řekněme něčím, co je nad úroveň požadovanou evropskou směrnicí, je zrušení povinného prohlášení o vázanosti nabídkou.

To, co asi je kontroverznější, je to, čemu se říká blacklist, to znamená seznam firem, které by neměly být připuštěny do veřejné soutěže. Jestliže zkoumáme míru nebo sílu této kontroverznosti, já říkám, že tato předloha specifikuje firmu, která by se měla dostat na tuto černou listinu, jenom jako firmu, která závažným způsobem porušuje zákonnost této země, to znamená jestli falšuje listiny atd., tj. že množství firem, které by se na černou listinu mohly dostat, je opravdu minimální, a myslím si, že by tam takové firmy, které se dopouštějí takového zneužití nebo porušení našich zákonů, dostat měly.

Je tam ještě ta záležitost, protože tak jak jsme si zvykli projednávat v Poslanecké sněmovně zákon o veřejných zakázkách většinou také v souvislosti s koncesním zákonem, tak mi dovolte říci, že úprava, která se týká koncesního zákona, je opravdu čistá transpozice a je to všude tam, kde je potřeba, aby úprava jak v zákoně o veřejných zakázkách, tak v koncesním zákoně byla shodná.

To je z mé strany v tuhle chvíli vše. Děkuji za slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Do této rozpravy nemám žádnou písemnou přihlášku. Táži se, zdali si někdo přeje vystoupit. Ano, pan kolega Šenfeld. Vážený pane poslanče, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP