(10.20 hodin)
(pokračuje Sehoř)

Druhá významná změna je otázka řešení nehod. Víte, že v minulosti to bylo tak, že při nehodě bylo nutné volat policii při škodě přes 50 tisíc korun, později byl tento limit zvýšen na 100 tis. korun. Myslím, že problém je pořád v tom, že málokterý provozovatel vozidla odhadne výši škody, takže tento návrh obsahuje jiný způsob, jak postupovat při dopravní nehodě, volat policii jedině tehdy, pokud dojde k ublížení na zdraví, pokud mezi účastníky nedojde k dohodě, to znamená, že někdo musí rozsoudit, jaký podíl viny kdo na nehodě má, je podezření, že účastník nehody požil alkohol nebo návykovou látku, dojde ke škodě na obecně prospěšném zařízení, na životním prostředku nebo na majetku třetí osoby. Myslím si, že to je dostatečný výčet toho, kdy je třeba volat policii.

Zajímavé je, že u osoby blízké právníci říkají, že člověk nemá povinnost se osobně udávat nebo udávat svoji blízkou osobu, na druhé straně zase u nehody, když překročí škoda 100 tisíc a nikomu jsem neublížil a je to jenom moje škoda, tak se musím udat. Čili podle mě je tam určitý rozpor, ale nehodlám to řešit a nechám to na právnících. Ti si s tím určitě poradí.

Poslední věc, kterou by hlavně veřejnost mohla přijmout s určitým ulehčením a která je nová, je to, že jsme omezili jednobodové a dvoubodové přestupky. Ne že bychom zrušili přestupek jako takový, finanční ohodnocení tam zůstává, ale nezůstává tam bodové ohodnocení. Je to u přestupků, které nemají až tak velký význam pro bezpečnost provozu. To znamená my jsme od začátku říkali, že bodový systém je zaveden proto, aby stíhal piráty silnic, ale později se ukázalo, že dvanáct bodů můžete nasbírat za jednoduché přestupky a prakticky nepřispějete k nebezpečí na silnici, a přesto je vám odebrán řidičský průkaz. To bychom tímto chtěli odstranit.

Současně debata na téma, při jakém překročení rychlosti udělovat body. Dnes je to tak, že při překročení rychlosti o 20 km v intravilánu, o 30 km v extravilánu, dostáváte dva body. Tady je návrh, který říká, že pokud překročíte rychlost o 5 km v hodině, mezi 5 a 20 km v hodině v intravilánu, tak sice dostanete tisíc korun pokuty, ale nedostanete udělení bodu. V extravilánu od 10 do 30 km platí totéž. To znamená když si k tomu přičtete 3 km, které jsou tolerovány jako nepřesnost měření měřidel, tak když jedete v obci rychlostí 58 km, tak je to pořád za tisíc korun bez bodu, když jedete mimo obec, je to 90 plus 13, 103, tak je to zase jenom finanční pokuta, ale není to obodovaný přestupek. Myslím si, že to je rozumný přístup. Lidé si stěžovali, že přesáhli o dva tři kilometry rychlost v obci, prakticky nikoho neohrozili, je to nepříliš vážný přestupek, a byli za to obodováni.

Naším záměrem bylo, aby se hlavně snížila nebezpečnost na silnicích, aby se zjednodušila administrativa. Když odbouráte jednobodové a dvoubodové přestupky, velmi se sníží administrativa na dopravních agendách. Také jsme brali v úvahu, aby se příliš neměnila pravidla silničního provozu, což není příliš populární, protože řidičů máme hodně. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Karel Šidlo. Pan poslanec Šidlo je omluven z pracovních důvodů - což je v případě jednání Poslanecké sněmovny zajímavé. Prosím, zdali by předseda příslušného výboru byl ochoten či schopen navrhnout náhradní řešení nebo pan předkladatel se domluvil s některým ze svých kolegů, zda by byli ochotni zastoupit pana poslance Šidla. Pan poslanec Jaroslav Plachý, člen hospodářského výboru, se uvolil... On je navrhovatel, takže bohužel nemůže. Poslanec Hojda je taktéž navrhovatel. Hledáme dobrovolníka z hospodářského výboru. (K mikrofonu přistupuje poslanec Husák.) Děkuji vám, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Husák: Dovolte, paní předsedající. Po dohodě s členy hospodářského výboru vyjadřuji uspokojení, že tento návrh nebude projednáván ve zrychleném řízení. Souhlasím s tím, co zde zaznělo. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Dobře. Teď jsem tedy sehnala dva dobrovolníky. Pan poslanec Husák se iniciativně přihlásil, takže rozhodneme o tom, zdali souhlasíte s tím, že pan poslanec Husák bude zpravodajem tohoto sněmovního tisku. Je tomu tak? Ano.

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 425 a táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 84 poslankyň a poslanců pro návrh 43, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Omlouvám se panu poslanci Snopkovi, který se také hlásil. Pan poslanec Husák byl rychlejší. Pane poslanče Husáku, ujměte se zpravodajské zprávy.

 

Poslanec Jan Husák: Vážená paní předsedající, dovolte, abych přednesl jenom krátkou zprávu. Hospodářský výbor projednal tuto materii na svém zasedání. Znovu opakuji, že vítám, že toto jednání není ve zrychleném režimu podle § 90. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Otevírám rozpravu, do které mám jednu přihlášku, a to je přihláška pana poslance Hojdy. Vážený pane poslanče Hojdo, ujměte se slova.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, já bych chtěl v podstatě podpořit úvodní slovo předkladatele. Jedná se opravdu o novelu, která vychází z diskuse v expertní skupině na Ministerstvu dopravy. Myslím si, že přestože tam bylo mnoho rozdílných názorů třeba na zvýšení rychlosti atd., tak nakonec tato skupina a poslanci, kteří předkládali návrh, se shodli na tom, že přijmeme minimum, které je naprosto přijatelné.

Hlavním motem tohoto návrhu bylo, jak bylo řečeno, víceméně zrušit tzv. trestné body za přestupky, které neohrožují bezpečnost provozu, což je zjednodušením přestupkového zákona. Přesto je ale třeba připomenout, že i v původním zákoně bylo, že pokud někdo opakovaně porušuje dopravní předpisy, i když to nejsou přestupky, které souvisejí přímo s bezpečností, tak by mu měl být na základě dalšího řízení odebrán řidičský průkaz. Ale myslím si, že na tomto se skupina shodla. Pak je tam jeden velký problém, a to je problém otázky odvolání se na osobu blízkou při přestupkovém řízením. To si myslím, že je také jeden z důvodů, proč víceméně souhlasíme s tím, aby se neprojednával tento návrh zákona ve zkrácením řízení. Děkuji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP