(18.10 hodin)
(pokračuje Ohlídal)
V oblasti informovanosti a školení pedagogických pracovníků dokonce říká, že se vyskytuje riziko velmi nízké informovanosti a nedostatečného proškolení pedagogických pracovníků a to povede k odmítání celého konceptu reformované maturitní zkoušky. V oblasti časového hlediska je v tomto materiálu dokonce napsáno, že nedostatek času vede k nekvalitnímu, nevyzkoušenému, povrchně realizovanému projektu, chybám, omylům, budoucím obtížím a haváriím. Dokonce zde je doporučeno odložit realizaci nové maturitní zkoušky o jeden rok. A tak bych mohl pokračovat dále.
Takže tohle mě utvrdilo v tom, že novou maturitu bude rozumné odložit. Dokonce i z toho důvodu, že na posledním jednání školského výboru na můj dotaz pan náměstek Kitzberger přiznal, že studenti nejsou dostatečně seznámeni s novými maturitami hlavně z hlediska organizačního, dokonce i z hlediska jednotlivých hodnocení v průběhu této maturity, což byl další důvod, který mě vedl k formulování tohoto pozměňovacího návrhu, řekněme přílepku.
Teď bych se zmínil o časových důvodech. Já jsem slyšel o iniciativě pana poslance Waltera Bartoše, který chce způsobem zkráceného řízení podání zákona, podání novely školského zákona, tento odklad zařídit rovněž, ale mám silné pochybnosti, velmi silné pochybnosti, že je možné časově tuto situaci do 1. září tohoto roku zvládnout. Do hry může vstoupit spousta komplikací, které mohou zpozdit úspěšnost schválení návrhu pana Bartoše, a to je ten hlavní důvod, proč jsem podal tento pozměňovací návrh, protože si myslím, že odložení státních maturit o dva roky, tedy aby nezačínaly v roce 2010, ale až 2012, je ve veřejném zájmu. Já upřednostňuji veřejný zájem před naprostou stoprocentní čistotou v legislativním procesu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ještě dál do rozpravy paní poslankyně Michaela Šojdrová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, kolegyně a kolegové, já rozhodně nechci zneužívat této situace, abych někoho přesvědčovala o tom, že mají, či nemají být státní maturity. O tom jsme rozhodli v roce 2003 při schválení školského zákona. Státní maturity byly odloženy proto, aby byl získán čas. Není vinou občanů České republiky a studentů, že během tří let se vystřídali na tomto postu čtyři ministři. Samozřejmě že se to muselo projevit v přípravě maturity. Ale myslím si, že jestliže současná paní ministryně Kopicová po seznámení se se stavem konstatovala, že je připravena dále pokračovat v tomto projektu, protože je reálné maturitu připravit v daném, zákonem stanoveném termínu, já ji plně respektuji jako kompetentního člověka, jako kompetentní ministryni a myslím, že toto zpochybňování, toto znejisťování se samozřejmě neblaze promítá do všech dalších aktivit jak ministerstva, tak do očekávání škol.
Já bych poprosila kolegy, aby se seznámili s reálnou situací, jaká je ve středních školách. Ředitelé i učitelé počítají s tím, že maturita zavedena bude. Myslím, že generální zkouška, která má proběhnout v říjnu, dá jednoznačně možnost nové politické reprezentaci, aby se přesvědčila o tom, zda je připravena po technické stránce, a není problém zareagovat ať už novelou či vyhláškou na nějakou změnu v průběhu maturity, v průběhu měsíce října či listopadu, poté co proběhne generální zkouška.
Dámy a pánové, realizace státní maturity je o vzdělanosti českého národa. Já bych prosila, abychom si nebrali studenty jako rukojmí. Proto nebudu podporovat žádnou změnu v této době na zavedení státní maturity. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ano, dále pan poslanec Petr Tluchoř. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Petr Tluchoř: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, jen velmi krátce. Já rozumím obavám pana kolegy Ohlídala a věřím, že on rozumí těm obavám našim. Jenom jsem chtěl říct, že návrh Waltera Bartoše a dalších byl již podán, má číslo sněmovního tisku 870 a v tuto chvíli je na vládě k projednání. Opravdu je navržen ke schválení v § 90 odst. 2 čili v prvním čtení. Myslím si tedy, že to zvládnout lze, ale rozumím i těm obavám, které jsou sice jiného druhu, ale míří stejným směrem, že se to prostě nezvládne.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pan kolega Ohlídal ještě stále v rozpravě. Prosím.
Poslanec Ivan Ohlídal: Já bych reagoval na předřečníka. Samozřejmě o těchto aktivitách i o tomto procesu vím, ale představte si, že někdo bude devadesátku, kterou navrhuje pan kolega Walter Bartoš, vetovat, takže půjde o další regulérní řízení. Chápu, že může dojít k návrhu a přijetí zkrácených dob, ale stačí například neusnášeníschopnost školského výboru v tomto druhém případě, a situace je úplně katastrofální a nemůže to projít. Znovu zdůrazňuji, zdá se mi daleko rozumnější můj postup. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ještě někdo? Ano, pan kolega Liška. Pane poslanče máte slovo.
Poslanec Ondřej Liška: Děkuji. Promiňte, nedá mi to, abych se vyjádřil také. Já se v podstatě stavím za názor paní kolegyně Šojdrové a chci připomenout jenom dvě věci. Krom toho, že se jedná o přílepek, který víme, že je protiústavní a že to je praxe, které bychom se měli systematicky vyhýbat, tak - za druhé - všichni, kdo se věnují problematice vzdělávání, vědí, že model státních maturit byl navržen se dvěma generálními zkouškami, tak jak zde již bylo řečeno, a ty byly navrženy do tohoto harmonogramu právě proto, aby dvakrát po sobě, v rozestupu několika měsíců a ještě mnoho měsíců před samotným ostrým startem státních maturit mohlo být potvrzeno či vyvráceno, zda maturita je, nebo není dobře připravena. To znamená aby byl důsledně hájen zájem těch, kteří budou první generací, která bude skládat státní maturitní zkoušku.
To, že se na facebooku přihlásilo několik desítek tisíc mladých lidí, kteří mají strach z něčeho nového, o čem přesně všechno nemohou vědět, protože je to velmi složitý proces, do kterého vidí skutečně jen několik desítek nebo stovek lidí, to je věc, pro kterou mám pochopení. Projekty tohoto rozměru, této logistické náročnosti mají občas tu vlastnost, že vzbuzují nedůvěru. Ale jsme tady od toho my, abychom nepodléhali žádným vrtochům, nýbrž abychom posuzovali věci v zásadě podle argumentů, a věcných argumentů. A ty věcné argumenty budeme mít v ruce v listopadu tohoto roku, kdy budeme mít před sebou vyhodnocení druhé generální zkoušky, přípravné generální zkoušky na ostrý start státních maturit.
Příští vláda, příští Sněmovna bude mít tyto informace k dispozici a bude tak moci zcela moudře a plnohodnotně rozhodnout o tom a posoudit to, zda jsou státní maturity dostatečně připraveny, či nikoliv. Není zde žádný spěch. A naopak, hlasovat o něčem takovém již nyní, bez této věcné argumentační základny, by bylo hazardem nejenom s prostředky, které již byly věnovány na tento projekt, ale především s trpělivostí učitelů a ředitelů, se kterou se hazardovalo v minulosti již mnohokrát. Já bych se nedivil, kdyby frustrace těchto lidí přestoupila únosnou mez. Nedokážu si představit, že bychom napotřetí mohli motivovat tyto lidi, aby tento projekt dotáhli do konce, aby se znova školili, aby znovu čekali na to, zda někdo podlehne tomuto populismu, či nikoliv. Proto si myslím a žádám vás o to velmi snažně, abychom v těchto věcech, které jsou na dlouhou dobu důležité pro nastavení kvality našeho vzdělávání, kdy jsme se již mnohokrát předtím dohodli, že tento svorník, tento etalon naší vzdělávací soustavy je zapotřebí, abychom dali důvěru těm, kteří připravují tento projekt, aby dokončili alespoň ty přípravné fáze, na základě kterých můžeme vyhodnotit na základě generální zkoušky, zda je připraven, nebo ne.
Proto vás prosím, přílepky tohoto druhu nikoliv. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ještě paní kolegyně Zubová do rozpravy. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Olga Zubová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, já se naopak přimlouvám za podporu navrženého odkladu státních maturit, jakkoliv je to přílepek, protože si nemyslím, že jsou to studentské vrtochy, a nemyslím si, že tady jde o populismus. Já se ptám, co je to vlastně za projekt, který dvanáct let slibujeme a který jsme nedokázali veřejnosti, studentům, rodičům ani pedagogům vysvětlit natolik, aby jej přijali.***