(16.00 hodin)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Němec. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Němec: Vážený pane předsedající, já jenom, že tady ještě v diskusi nezazněla ta otázka: všichni lékárníci jsou pro zrušení regulačních poplatků. A víte proč? Na rozdíl od lékařů lékárníci nemají žádný příjem z žádného regulačního poplatku. O to, co musí vybrat na regulačních poplatcích, se jim sníží úhrada z veřejného zdravotního pojištění. To tady nezaznělo, tak to upřesňuji. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní paní ministryně... Pan poslanec Pleva s faktickou. Promiňte, paní ministryně. Paní ministryně, ještě chviličku, pan poslanec Pleva s faktickou. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Pleva: Já děkuji svému předřečníkovi ze sociální demokracie za tuto faktickou poznámku, která je zcela pravdivá. Možná by to jen měl vysvětlit svým kolegům, kteří tvrdí neustále a celou dobu opak.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní má slovo paní ministryně. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Já jsem tu otázku očekávala, odpovídám tedy na dva dotazy, které byly směřovány na mě.

Já jsem svůj názor nezměnila, ale předpokládám, že platí to, co řeknu ve Sněmovně, a ne to, co si přečtete v novinách. Já jsem se vyjadřovala v celém kontextu k regulačním poplatkům v tom smyslu, že pokud se budou nadále upravovat, deformovat a ztratí svůj regulační smysl, pak samozřejmě je nesmyslné, aby existovaly.

A druhá věc. Nepodceňujme naše obyvatele, nepodceňujme občany této republiky. Český pacient už dávno není nesvéprávný a neinformovaný, český pacient má spoustu informací. A nezapomeňte také, že je tady mladá generace, která využívá všech možností, internetem počínaje a dalšími informacemi konče, a těch informací má dost a zdravotníky tlačí k tomu, aby poskytovali péči odpovědnou a aby informace dostávali. Takže to rozhodnutí, jestli jít k lékaři, nebo ne, není neodborné a není ryze laické.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní ministryně. Nyní vystoupí pan poslanec Krátký. Pane poslanče, máte slovo. Je zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy.

 

Poslanec Jiří Krátký: Děkuji, pane předsedající. Moje vystoupení nemělo za cíl se předvádět, nemám to ve zvyku a nepotřebuji to, pane doktore Šťastný prostřednictvím pana předsedajícího. Chtěl jsem jen vyslovit svůj názor na regulační poplatky. Vyslovil jsem ho před časem, vyslovím ho teď.

Jsem z kraje, kde je 50 lidí na kilometr čtvereční, k prvnímu doktorovi je 15 km z Bílé Vody v Javorníku, dalších 35 km je do nějakého aspoň trošku špitálu a dalších 110 km, do solidnějšího špitálu. Takže každý kilometr, ať počítám jenom benzin nebo poplatky za hromadnou dopravu nebo popřípadě nějaké ty základní náklady, představuje víc než jakýkoli regulační poplatek. Já se domnívám, že lidi v obcích, kde už dneska máme 38 % nezaměstnaných - my máme desítky obcí nad 20 % - nepotřebují regulační poplatky. Ti peníze musejí počítat, kam je dají.

Dovolil bych si reagovat i na pana exministra financí Kalouska, prostřednictvím pana předsedajícího. Použil ve své řeči, ve své známé pokoře, mnoho argumentů, mezi jiným to, že bývalý režim, pokud nechtěl, tak neléčil. Víte, můj táta byl ještě v roce 1958 potřetí odsouzen a seděl. V té době moje máti absolvovala dvě operace, ta druhá byla odnětí rakovinového nádoru z tlustého střeva, a byla si pátá nebo sedmá na Žlutém kopci v Brně na ozařování. Tento zákrok jí prodloužil život z těch pár měsíců, co jí zbývalo, o dalších 15 let. Já nemám důvod chválit bývalý režim, ale prostě nemám rád kecání nesmyslů. (Potlesk v levé části sálu.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášen do rozpravy pan poslanec Rath. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec David Rath: Dámy a pánové, já jsem se na začátku možná trochu naivně domníval, že už o poplatcích bylo řečeno tolikrát všechno a že dnes ta debata bude rychlá, krátká a stručná. A už vystoupení nové ministryně zdravotnictví mě uvrhlo do jakéhosi pocitu beznaděje, protože víte, ministři se mění a duch Julínka s Cikrtem, zdá se, na ministerstvu neustále kraluje. Paní ministryně tam není příliš dlouho, ale je vidět, že nejspíš dosazený a vládnoucí protektor nad Ministerstvem zdravotnictví pan Marek Šnajdr už vykonal dost své práce. Víte, to je osoba, která je trochu podceňovaná. Ono se vždycky hovořilo o Julínkovi s Cikrtem a pan Marek Šnajdr nebyl tolik vidět. Málokdo ví, že je to jeden z nejbližších lidí Mirka Topolánka, že je to druhý Marek. Říká se Marek Dalík a Marek Šnajdr, jenom si můžeme v různých fázích tipovat, kdo má momentálně větší vliv na bývalého premiéra, jestli Marek Dalík, nebo Marek Šnajdr. Marek Šnajdr byl ten, který převzal řízení ministerstva v podstatě už za posledních Julínkových dnů, kdy ten už pochopil, že končí. Převedl další ministryni z ODS tak, že ta nebyla vůbec vidět a všude vystupoval v médiích a hovořil za ministerstvo už Marek Šnajdr celkem nepokrytě. Zdá se, že v tomto svém protektorství nad celým resortem pokračuje velmi dál. Ta slova, která tady zněla, to byl skutečně opsaný projev Julínka, Šnajdra, Cikrta - stále stejná slova, stále stejné výrazy.

Ono totiž platí přesně to, co tady zaznívá. Musíme se na to podívat bez nějakých předsudků. Víte, ty poplatky byly nazvány regulačními. Měly zregulovat pacienty, aby nechodili tolik k lékaři. Když s tím přišel pan Topolánek a Julínek, tak my jsme říkali: vy si asi myslíte, že český národ je národem simulantů, stejně tak jak si to myslel jistý vojenský lékař z Osudů dobrého vojáka Švejka. Protože přece celý systém nastavovat podle toho, že někdo ho zneužívá, trestat lidi, kteří jsou vážně nemocní, skutečně nemocní, nic nezneužívají, tak trestat tyto lidi kvůli tomu, že existuje půl procenta, promile, jedno procento těch, kteří to nějakým způsobem zneužívají... Navíc, ptejme se: zneužívají to ti lidé skutečně záměrně a vědomě? Kolik z nich ano a kolik z nich třeba jenom z neinformovanosti? Jsem přesvědčen, že drtivá většina ne ze zlého záměru, ale z neinformovanosti.

Takže jsme tady byli obdařeni regulačními poplatky, které měly zregulovat rodící matku, aby snad neporodila, měly zregulovat novorozence v inkubátoru, snad aby se sbalil a šel raději domů než se povaloval v inkubátoru jen tak z kratochvíle. Měly zregulovat pacienta s rakovinou, snad aby se léčil u babky kořenářky, případně sousedskou výpomocí. Měly zregulovat pacienta v bezvědomí, aby nezacláněl na lůžku ARO, ale nějakým způsobem se rovnou odebral nejlépe na hřbitov. To byl cíl těch regulací, protože já si to jinak nedovedu vysvětlit. Přece sémanticky musím regulačním poplatkem někoho zregulovat. Tak mi prosím, paní ministryně, vysvětlete, jak tyto lidi, tyto příklady, které jsem vyjmenoval, vy zregulujete, jak jim to rozmluvíte, aby neobtěžovali zdravotnický systém, neutráceli zbytečně peníze ze zdravotního pojištění. Vždyť přece to je hloupost! Prostě je to hloupost od prvopočátku. Ty poplatky jsou nastaveny a byly nastaveny na takové skupiny lidí, které prostě zregulovat nemohly. To ví i malé dítě. Překvapivě to skoro věděli i všichni ústavní soudci, bohužel větší polovina z nich získala dojem, že když je bezplatná zdravotní péče a máte na ni nárok, tak to znamená, že za ni můžete platit, což je taky docela kuriozita, ale budiž. Z obdobného soudku a z obdobné rodiny jako mít regulační poplatky třeba pro rodící matku nebo novorozence nebo pacienta v bezvědomí.***




Přihlásit/registrovat se do ISP