(14.20 hodin)
(pokračuje Palas)
Smyslem tohoto návrhu je, jak již bylo několikrát deklarováno, zrušit tzv. regulační poplatky, které pokládá Česká strana sociálně demokratická a také zastupitelé Moravskoslezského kraje za nemorální věc, která byla zavedena vládou Mirka Topolánka. Já bych chtěl požádat vás všechny, dámy a pánové -
Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane hejtmane, promiňte, já vás přeruším, poprosím Sněmovnu, aby se uklidnila. (Hluk v sále trvá.)
Hejtman Moravskoslezského kraje Jaroslav Palas Ano, děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Ještě počkejte, pane hejtmane, až skutečně bude ve sněmovně klid... Prosím, pokračujte.
Hejtman Moravskoslezského kraje Jaroslav Palas Já bych chtěl, paní poslankyně, páni poslanci, vyzvat vás všechny, abyste skutečně posoudili celou problematiku dopadu těchto poplatků jako věc zbytečnou a jako věc, kterou si nepřejí občané, pacienti České republiky, a abyste hledali jiné regulativy, jiné způsoby, jak zregulovat finanční toky ve zdravotnictví naší republiky. Věřím, že tuto věc zodpovědně posoudíte. Děkuji. (Potlesk části poslanců.)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane hejtmane. Poprosím vás, abyste se posadil ke stolku předkladatelů.
Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví, usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 739/2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane předsedo, děkuji za slovo. Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, výbor pro zdravotnictví na své 24. schůzi konané 9. dubna 2009 přijal usnesení č. 80 k návrhu zastupitelstva Moravskoslezského kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a dalších související zákony, sněmovní tisk 739. Po odůvodnění poslance Miroslava Krákory, zpravodajské zprávě mé a po rozpravě výbor pro zdravotnictví doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s návrhem zastupitelstva Moravskoslezského kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 739. Zároveň mě zmocnil, abych se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře provedl příslušné legislativně technické úpravy.
Tolik má zpravodajská zpráva. A hlásím se také potom do obecné rozpravy. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Ano, děkuji, pane zpravodaji. I vás poprosím, abyste se posadil ke stolku zpravodajů. Otvírám obecnou rozpravu, do které zatím nemám žádnou písemnou přihlášku. Z místa se hlásí pan poslanec Rath. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec David Rath: Dámy a pánové, pane předsedo, já se pak v podrobné rozpravě přihlásím k pozměňovacímu návrhu, který máte rozdaný na lavicích. Dovolím si na úvod jen pár shrnujících vět.
Dámy a pánové, v této Poslanecké sněmovně za poslední zhruba dva roky zaznělo na téma regulačních poplatků, které zavedla vláda Mirka Topolánka, mnoho - mnoho argumentů pro, mnoho argumentů proti. Nicméně po zhruba těch dvou letech je zcela jasné, že drtivá většina občanů České republiky nespatřuje žádný pozitivní smysl v těchto regulačních poplatcích. Naprosto nejabsurdnější a nejnesmyslnější je brán poplatek za položku na receptu, který je odmítán drtivou většinou pacientů, drtivou většinou lidí. Ukazuje se, že regulační poplatky nepřinesly nic zásadně pozitivního, v podstatě jediná jejich role je, že vykryly výpadek zhruba 7 miliard, který způsobila vláda Mirka Topolánka tím, že snížila platbu státu za státní pojištěnce. Vláda Mirka Topolánka snížila tuto platbu v rámci takzvaného svého reformního balíku a došlo tím k výpadku 7 miliard ze zdravotního pojištění. Aby nedošlo k prudkému propadu kvality a dostupnosti zdravotní péče, přenesla toto finanční břemeno vláda Mirka Topolánka ze svých beder, z beder státního rozpočtu, na bedra jednotlivých občanů, především nemocných lidí, kteří tento výpadek 7 miliard uhradili ze svých rodinných rozpočtů, ze svých peněženek. To je dnes naprosto jednoznačné a doložitelné na všech pevných jasně zjistitelných datech. Čili byl to jakýsi trik ušetřit ve státním rozpočtu a náklady přenést na občany.
V danou chvíli před zavedením regulačních poplatků navíc vykazovaly zdravotní pojišťovny obrovské přebytky. Na jejich účtech tehdy ještě před zavedením leželo nějakých 18 až 20 miliard, čili navíc tyto poplatky nebyly ekonomickou nutností pro chod českého zdravotnictví. Vysvědčení, účet za tyto poplatky vystavili občané v krajských volbách. My jsme jednoznačně a jasně říkali - občané, nesouhlasíte-li s Julínkovými-Topolánkovými poplatky, přijďte ke krajským volbám a jasně svým hlasem rozhodněte. Drtivá většina voličů skutečně přišla a zcela demokraticky po znalosti a zkušenosti se zhruba půlročním fungováním poplatků jasně rozhodla. Tento signál nemůžeme ignorovat. Žádná demokratická politická reprezentace nemůže ignorovat jasný signál vyslaný voliči, občany České republiky. Z toho důvodu se my nyní opět snažíme o zrušení těchto regulačních poplatků, které v té podobě, které dnes existují v České republice, nenajdete nikde. Podtrhuji nikde v žádné vyspělé zemi západní Evropy, příp. Spojených států amerických. Je to čistě český experiment, který se nevydařil, který se nepovedl, a proto jej doporučujeme pokud možno co nejrychleji opustit. Protože znamená sociální ekonomickou bariéru pro řadu lidí v čerpání potřebné, nezbytné, nutné zdravotní péče. Děkuji za pozornost. (Potlesk části poslanců.)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Hovorka jako zpravodaj, který se přihlásil. Poté paní ministryně Jurásková. Prosím, pane poslanče a zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, přestože jsem v roce 2007 nehlasoval pro zavedení regulačních poplatků při schvalování zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů a přestože mám řadu výhrad k systému, který byl nakonec schválen a který byl posléze změněn, přesto se domnívám, že není nejlepším řešením tento systém, i když špatně fungující systém, úplně zrušit. Domnívám se tak proto, že si myslím, že svůj význam má položka za hospitalizaci v případě dospělých lidí a svůj význam také má poplatek za položku na receptu. Jsem také toho názoru, že pokud by Poslanecká sněmovna a Senát byly ochotny, řekněme, k rozsáhlejšímu kompromisu v průběhu projednávání obdobného zákona v roce 2008, tak jsme mohli předejít tomu, že neustále se tady návrhy těchto zákonů vracejí zpátky znovu a znovu na projednání Poslanecké sněmovny. ***