(12.00 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi životního prostředí Ladislavu Mikovi. Nyní se přihlásil do rozpravy pan ministr financí Eduard Janota, poté s přednostním právem pan zpravodaj a poté pan poslanec Martin Bursík. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, já bych chtěl, aby tady zaznělo transparentně jednoznačné stanovisko Ministerstva financí. Podporuji komplexní pozměňovací návrh pana Škromacha a Vojíře. Toť vše. Protože některé věci jsou tam opakovaně, tak aby nevznikl nějaký zmatek, tak tento komplexní pozměňovací návrh podporuji. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru financí Eduardu Janotovi. Nyní v rozpravě ještě pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji, připraví se pan poslanec Martin Bursík.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, jak už bylo konstatováno ve druhém čtení, byl jsem určen náhradním zpravodajem a jenom bych shrnul, jak probíhalo vlastní projednávání. Byl předložen návrh zákona, který byl projednáván v hospodářském výboru. Při projednávání v hospodářském výboru byl předložen komplexní pozměňovací návrh, který samozřejmě byl určitou dohodou dvou nejsilnějších politických stran. Takto byl projednáván i v hospodářském výboru. Poté při druhém čtení byly předloženy pozměňovací návrhy, které se týkají zejména obnovy železničních vozů, a pak jsou tam dva koncepty. Jeden koncept, který hovoří o šrotovném z pohledu možného financování ze státního rozpočtu, to je, můžu ve zkratce a zjednodušeně říci, návrh pana poslance Bursíka. Druhý, pana poslance Sobotky, který počítá s tím, že se bude vše financovat ze Státního fondu životního prostředí, navíc návrh Cyrila Zapletala opět počítá s tím, že se obnova vozidel železničních bude financovat ze Státního fondu životního prostředí. Potom jsou tam návrhy týkající se samozřejmě změn daňového systému u fyzických osob, a sociálního zabezpečení. Pak je tam poslední návrh, který hovoří o tom, zdali šrotovné uplatňovat u vozidel do deseti let, nebo starších deseti let, anebo u vozidel starších patnácti let, tak jak navrhuje poslanec Vojíř.

Já jsem měl připravenu poměrně složitou proceduru, protože se mi líbila, mně osobně jako zpravodaji, první část návrhu pana poslance Bursíka, ale naopak druhá část návrhu pana poslance Sobotky. Vzhledem k tomu, že to je poměrně komplikované, přistoupil jsem i po dohodě s legislativou na návrh zjednodušené procedury, kterou bych po obecné rozpravě přednesl. Ta procedura počítá s tím, že by se nejprve odhlasoval legislativní návrh, poté by se hlasovalo v podstatě o jednom mém návrhu zvlášť, vytaženém od poslance Bursíka, to je otázka, zda etanol 85 budeme považovat za palivo, které je daleko příznivější k životnímu prostředí, nebo stejně příznivé jako elektromotory nebo jako motory s hybridním pohonem anebo LPG. Já osobně na to mám trošku jiný názor, ale samozřejmě rozhodne Sněmovna.

Takže mám připraven poměrně zjednodušený návrh procedury a v případě, že by byly připomínky, vyjádřili byste se a navrhli byste případné další změny procedury. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. V rozpravě ve třetím čtení je přihlášen pan poslanec Martin Bursík, zatím poslední přihlášený do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Bursík: Pane místopředsedo, dámy a pánové, děkuji pěkně za slovo. Já se pokusím velmi jednoduše popsat a budu se vyjadřovat pouze ke šrotovnému, o čemž se teď tady ve Sněmovně bude rozhodovat, protože bych byl nerad, kdybychom se po nějaké havárii zde v Poslanecké sněmovně poté jako poslanci a poslankyně vyjadřovali tak, že jsme vlastně přesně nerozuměli tomu, o čem se zde hlasuje.

To, co pokládám úplně za nejpodstatnější u pozměňovacího návrhu pana poslance Sobotky, je skutečnost, že on projektuje, že náklady na šrotovné, které se odhadují něco mezi 1,5 až 2 mld. korun, budou hrazeny z prostředků Státního fondu životního prostředí. Stejně tak pan poslanec Zapletal navrhuje, aby šrotovné na lokomotivy a vagony... (V sále je značný hluk, řečník se odmlčuje.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já se omlouvám. Prosím Sněmovnu o klid, aby mohl pan poslanec Bursík hovořit. Prosím.

 

Poslanec Martin Bursík: ... bylo také hrazeno z prostředků Státního fondu životního prostředí. Tak např. z toho zvláštního účtu, který je tam z výběru současných poplatků za autovraky, by se uhradilo zhruba 5 až 6 vagonů ročně a to je všechno. Je tam zhruba 120 mil. korun, odhadovaný příjem 200 mil. korun.

Já chci ctěnou Sněmovnu upozornit na to, že nebude-li přijat pozměňovací návrh, který jsem si dovolil zde navrhnout a o kterém se bude hlasovat jako o prvním, to znamená že pro účely šrotovného jak pro auta nebo pro vagony nebo pro lokomotivy budou poslány finanční prostředky ze státního rozpočtu na účet státního fondu, tak v tu chvíli ctěná Sněmovna úplně rozvalí Státní fond životního prostředí. Co to znamená? Nebudou prostředky na spolufinancování projektů v obcích z operačního programu Životní prostředí, protože tam se hradí 85 % dotací a k tomu dodává 5 % kofinancování Státní fond životního prostředí. A dámy a pánové, 90 % prostředků Státního fondu životního prostředí je vázáno na spolufinancování operačního programu Životní prostředí, který je druhým největším programem v České republice. To znamená to šrotovné v podstatě znemožní financování z operačního programu - a můžete vysvětlovat starostům a hejtmanům, že nebudou peníze na čistírny odpadních vod, na nové rozvody pitné vody, na revitalizace rybníků, na... (Poznámka z pléna.) Pardon, pane kolego? A na celou řadu dalších opatření, která operační program financuje. Navíc je potřebné dodat, že u operačního programu je tam poměr 1:16, vy investujete 1 korunu a dostanete 16 korun z evropských fondů, kdežto u šrotovného je to 1:1, protože žádné další finanční prostředky tam nejdou. Čili tohle já pokládám za velmi důležité zdůraznit, nehledě k tomu, že definice elektromobilu, tak jak je v zákoně stanovená, definuje limit u kapacity baterie tak vysoký, že to dokáže pohánět moped, ale nikoli elektromobil. Čili jsou tam i věcné vady.

Nechci dále zdržovat a ještě bych chtěl také požádat o podporu i zařazení vozidel na E85, protože české lihovary dokáží pokrýt zhruba 10 % spotřeby benzinu v České republice, Škoda Auto vyrábí FlexiFuel, automobily na E85, vyváží je na švédský trh - je to zhruba více než jedna třetina exportu škodovek do Švédska - a není vůbec důvod, proč by tohle palivo mělo být diskriminováno v České republice a neměli bychom mu vytvořit prostor také v České republice. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní v rozpravě pan poslanec Miroslav Kalousek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Dovolte i mně, dámy a pánové, abych podpořil pozměňovací návrh pana poslance Bursíka a podpořil argumentaci pana ministra životního prostředí Mika. Je potřeba si uvědomit, že neschvalujeme zavedení šrotovného od nějakého data, ale schvalujeme právní rámec šrotovného, kde pak bude na vládě, aby ona svým exekutivním aktem, zákonnou podnormou, se rozhodla, zda něco takového zavede, či zda ještě počká a neudělá to. Tímto krokem dáváme tu pravomoc plně vládě.***




Přihlásit/registrovat se do ISP