(16.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Bohužel to není jediný příklad netransparentního chování Ministerstva financí. Chtěl bych připomenout jásot ze strany Ministerstva financí nad tím, že v roce 2008 skončil státní rozpočet s deficitem údajně 19 mld. korun. Chtěl bych připomenout, že číslo 19 mld. korun bylo dosaženo jenom díky tomu, že Ministerstvo financí během roku změnilo metodiku započítávání rezervních fondů. Kdyby se během roku tato metodika nezměnila, tak by se schodek státního rozpočtu při tom samém vývoji čerpání příjmů a výdajů pohyboval řádově v desítkách miliard korun. Možná by to bylo 30, možná 40, možná také 50 mld. korun schodku státního rozpočtu v roce 2008. Já si myslím, že by stálo za to, aby ministr financí přiznal barvu a jasně řekl, jaký by byl skutečný schodek státního rozpočtu v roce 2008, kdyby během roku Ministerstvo financí nezměnilo metodický přístup.

Hovoří se o tom, že schodek státního rozpočtu v letošním roce přesáhne místo původně plánovaných cca 38 mld. korun možná 100 mld., někdy také hovoří představitelé Ministerstva financí o tom, že bude úspěch, pokud se podaří tento deficit udržet na úrovni 150 mld., ale je také možné, že se celkový deficit veřejných rozpočtů v ČR bude v letošním roce pohybovat někde kolem 200 mld. korun. Opět v této fázi nejsme schopni verifikovat, jaké to číslo skutečně bude. Nicméně já bych chtěl upozornit na to, že mnohem horší bude situace v roce 2010 a nebude opět jen díky autonomnímu hospodářskému vývoji.

Konkrétní kroky vlády přirozeně ztíží sestavení rozpočtu v příštím roce. Já jsem si všiml, že pan ministr financí Kalousek hovoří o tom, že kdyby on sestavoval rozpočet na příští rok, že by se snažil, aby se deficit tohoto státního rozpočtu pohyboval maximálně do úrovně 150 mld. korun. Chtěl bych říci, že to je naprosto nereálný cíl - ze dvou důvodů. Za prvé. Pro to, aby Ministerstvo financí udrželo letošní schodek státního rozpočtu, tak provedlo jednorázovou operaci, kterou už nebude možné v příštím roce opakovat. Mám na mysli započítání cca třiceti jednatřiceti miliard korun z rezervních fondů, tak aby se snížil schodek státního rozpočtu v letošním roce. Těchto 31 mld. korun bylo použito, ale příští rok už k dispozici nebudou. Čili ke schodku 150 mld. korun, o kterém hovoří pan ministr financí Kalousek, si připočtěme prosím všichni 31 mld. korun jednorázové operace. Za druhé jsou to výpadky na straně příjmů, které byly způsobeny vládní daňovou politikou. Sčítejte prosím se mnou, jsou to velmi jednoduchá čísla. Rozšíření možnosti odpočtu u vozidel - minus 3 mld. korun. Tento výpadek bude i v příštím roce. Návrh na snížení DPH v restauracích - minus 7 mld. korun. Tento výpadek bude i v příštím roce. To už je 10 mld. korun. Návrh na dočasné slevy na sociálním pojištění. To je zhruba 19 mld. korun ročně. Dohromady minus 29 mld. korun ročně. Když je sečtu se 30 mld. korun jednorázové operace, dostávám se k 60 mld. korun, které bude potřeba připočíst k číslu, o kterém hovoří pan ministr financí Kalousek, že on by sestavil deficit do 150 mld. Korun.

Podle mého názoru toto je poctivý přístup k výhledu hospodaření veřejných rozpočtů v příštím roce.

Vláda a způsob rozpočtové politiky podle mého názoru tlačí příští vládu, která bude sestavovat rozpočet, ke schodku, který pravděpodobně přesáhne děsivou hranici 200 mld. korun. Já to říkám proto, abychom si uvědomili dopady jednotlivých kroků, abychom také byli schopni tato čísla jednoznačně zakomponovat do výhledu hospodaření veřejných rozpočtů v následujících letech. Jestliže by toto neplatilo, jestliže bychom nezohlednili 60 mld. korun zhoršení situace veřejných rozpočtů, musela by příští vláda provést škrty zhruba v rozsahu 60 mld. korun, aby dodržela onen cíl, který stanovil pan ministr financí Kalousek, to znamená schodek maximálně do 150 mld. korun v roce 2010. Já osobně si vůbec nedokážu představit, jakým způsobem by vláda byla schopna z roku na rok na výdajové straně seškrtat více než 60 mld. korun.

A je zde ještě jeden faktor, který zhorší situaci v příštím roce, a tím je vývoj daní z příjmů, ať již fyzických nebo právnických osob. Situaci v letošním roce daňově ještě stále zahraňuje tříprocentní hospodářský růst, ke kterému došlo v roce 2008. Daň z příjmů fyzických osob, daň z příjmů právnických osob neodráží na příjmové straně letošního státního rozpočtu letošní hospodářský pokles, ale odráží, byť mírný, loňský hospodářský růst. V roce 2010 bude situace výrazně odlišnější. Příjmy budou odrážet letošní pokles hrubého domácího produktu, který v tuto chvíli odhaduje ČNB někde něco přes 2 procentní body. To také jasně ukazuje, jak se dramaticky bude zhoršovat situace veřejných rozpočtů v roce 2010 a jak jsou podle mého názoru zcela nereálné odhady ministra financí o tom, že by schodek v příštím roce se měl pohybovat někde kolem 150 mld. korun. Prostě takto to není. Já jsem popsal jenom tři základní faktory, které velmi relativizují tyto odhady pana ministra financí Kalouska.

Poslední věc, která se týká této oblasti, a podle mého názoru dosti výrazně, je otázka letošního deficitu veřejných rozpočtů podle metodiky ESA 95. Zatím odhady Ministerstva financí hovoří o tom, alespoň jsme takto byli s tím seznámeni na jednání rozpočtového výboru, že by se letošní deficit podle ESA 95 veřejných rozpočtů ČR mohl pohybovat někde kolem 4 až 4,5 % HDP, když bude vývoj, řekněme, mírně optimistický. Současně ovšem Ministerstvo financí pokračuje v realizaci známé zakázky století, největšího výběrového řízení, které bylo v ČR vypsáno, mám na mysli otázku sanace ekologických škod. Jestliže v letošním roce budou podepsány příslušné smlouvy, pak je zřejmé, že celá částka, která bude vysoutěžena, a hovoří se o částce, která se bude zřejmě pohybovat kolem 100 mld. korun, abych citoval výroky zástupců Ministerstva financí z tisku, tak celá tato částka se jednorázově promítne do nárůstu veřejného dluhu v letošním roce. Podle metodiky ESA 95 by se tato částka měla po podpisu smlouvy v letošním roce promítnout. Znamená to tedy jednorázové zhoršení deficitu veřejných rozpočtů o dalších 100 mld. korun, to znamená o nějaké zhruba 2 další procentní body. Tedy onen avizovaný odhad Ministerstva financí o tom, že by letošní schodek veřejných rozpočtů mohl být vykázán v rozsahu 4,5 %, tak také není pravdivý a není realistický, protože pokud současně Ministerstvo financí pokračuje v této ekologické zakázce, tak připravuje zvýšení deficitu v letošním roce o další 2 %.

Jestliže pan ministr financí Kalousek tady projevuje permanentně starost o to, aby prodal státní dluhopisy, abychom mu my tady povolili vyšší emise státních dluhopisů, aby se nezhoršoval rating ČR, aby se snížily úroky nebo rozumným způsobem platila cena za prodej těchto státních cenných papírů, pak nerozumím tomu, proč chce touto operací s tzv. ekologickou zakázkou prudce zhoršit letošní vykázaný deficit veřejných rozpočtů o 2 procentní body. O tom tady nepadlo ani slovo! Tato diskuse zcela chybí. Já si myslím, že toto je nejméně vhodná doba, kdy by se měly zhoršovat jakékoliv statistiky, které vypovídají o hospodaření ČR, protože samozřejmě analytici v Londýně nebo v New Yorku možná tuší, kde je ČR, ale určitě netuší, co jsou to ekologické zakázky a co to ve skutečnosti znamená z hlediska příjmů a výdajů českých veřejných rozpočtů. Oni si prostě přečtou číslo deficitu veřejných rozpočtů 6,5 %, možná 7 %, a zařadí nás mezi země, mezi které Česká republika rozhodně nepatří.***




Přihlásit/registrovat se do ISP