(pokračuje Němcová)
Budeme tedy pokračovat dále, a to návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhuje přikázat tento návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo jiný návrh na přikázání? Není tomu tak.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 11. Táži se, kdo souhlasí s přikázáním výboru hospodářskému. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování pořadové číslo 11. Přítomno 183, pro 167, proti 2. Tento návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o návrhu na zkrácení lhůty k projednání ve výborech na 30 dnů.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 12. Kdo souhlasí s tímto návrhem? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 12. Přítomno 183, pro 97, proti 75. Také tento návrh byl přijat.
Konstatuji tedy, že návrh zákona byl přikázán k projednání hospodářskému výboru. Lhůta pro jeho projednání byla zkrácena na 30 dnů. Děkuji tímto panu navrhovateli, děkuji také panu zpravodaji. Končím projednávání bodu číslo 3, sněmovního tisku 738 v prvém čtení.
Zahajuji projednávání bodu číslo
4.
Návrh poslanců Jiřího Paroubka, Bohuslava Sobotky, Zdeňka Škromacha, Milana Urbana
a dalších na vydání zákona o podpoře hospodářského růstu a sociální stability
/sněmovní tisk 743/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji tedy, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 743/1.
Prosím o úvodní slovo za navrhovatele pana poslance Jiřího Paroubka. (K řečništi přichází poslanec Sobotka.) Pardon, já mám uvedeno - úvodní slovo bude patřit panu poslanci Paroubkovi. (Poslanec Sobotka mimo mikrofon k předsedající.) Pan kolega Sobotka se ale hlásí s nějakým procedurálním? (Jako předkladatel.) Jako předkladatel - jestliže jste se tak domluvili, budete zastupovat předkladatele vy.
Slovo patří panu poslanci Bohuslavu Sobotkovi.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, dovolte mi, abych v zastoupení předkladatelů uvedl návrh zákona, který předložil klub poslanců sociální demokracie. Je to návrh zákona o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
Vzhledem k tomu, že pokládáme návrhy vlády na řešení dopadů hospodářské recese za nedostatečné a z velké části také chybně zaměřené, předložili jsme vlastní návrh zákona, který obsahuje legislativní návrhy na zmírnění dopadů současné celosvětové hospodářské recese na Českou republiku. Tato vzájemně provázaná opatření jsou zaměřena na obnovu růstu hrubého domácího produktu, zejména podporu domácí poptávky, podporu podnikových investic a také na posílení sociálních jistot občanů ohrožených nebo postižených současnou ekonomickou recesí.
Chtěl bych velmi stručně vyjmenovat konkrétní návrhy, které obsahuje tato předloha.
Za prvé navrhujeme obnovení progresivního zdanění příjmů fyzických osob. Předložený návrh zákona navrhuje u daně z příjmů fyzických osob obnovit princip vzestupné progresivní daně podle výše základu daně zavedením dalšího daňového pásma pro příjmy přesahující 1,2 milionu korun hrubého ročně. Příjmy nad tuto hranici by byly nově zdaňovány 30procentní sazbou ze základu daně, přičemž zdanění touto sazbou bude klouzavě progresivní. Cílem tohoto opatření je posílení účasti nejvyšších příjmových kategorií s průměrným příjmem nad 100 tisíc korun hrubého měsíčně na financování protikrizových sociálních opatření. Součástí je také pozitivní dopad na stabilizaci našich veřejných rozpočtů. Ve srovnání s daňovou progresí platnou u nás do konce roku 2007 jde o opatření, které řekněme zvýšením daňové progrese dopadá jen na skupinu poplatníků s vysoce nadprůměrnými příjmy. Jde o tu skupinu poplatníků, které současná vláda v demisi zvýhodnila zavedením rovné daně a nepřiměřeně zvýhodnila také stanovením stropů na odvody sociálního a zdravotního pojištění.
Dále navrhujeme dočasné zvýšení základní osobní slevy na dani u daně z příjmů fyzických osob. S ohledem na zvýšené výdaje daňových poplatníků v souvislosti s růstem životních nákladů navrhujeme zvýšit slevu na dani pro každého poplatníka o 3600 korun ročně, to znamená ze současné částky 24 840 korun na částku 28 440 korun. Jde o dočasné opatření, které výrazně snižuje daňové zatížení zaměstnanců i osob samostatně výdělečně činných v oblasti daně z příjmů pro daňová období 2010 a 2011.
Dále navrhujeme navrácení sazby daně z příjmů právnických osob na úroveň roku 2008. Toto opatření je navrženo jako trvalé v zájmu dlouhodobé stabilizace příjmů veřejných rozpočtu.
Navrhujeme za čtvrté zvýšení a zrychlení odpisů hmotného majetku. Navrhujeme, aby se v letech 2010 a 2011 výrazně zrychlila možnost odepisování hmotného majetku určeného k podnikání v prvních dvou odpisových skupinách.
Navrhujeme dále dočasný pokles snížené sazby daně z přidané hodnoty. Vzhledem k tomu, že tato snížená sazba byla současnou vládou zvýšena z 5 na 9 % od 1. ledna 2008, navrhujeme její opětovný pokles z 9 na 6 %, zejména s cílem zlevnit potraviny, léky, výstavbu bytů, domů a další položky.
Navrhujeme také prodloužit podpůrčí dobu v nezaměstnanosti a zvýšit podporu v nezaměstnanosti. Vycházíme z toho, že v lednu, únoru a březnu letošního roku dochází k dramatickému vzestupu počtu nově nezaměstnaných. Současně velmi výrazně klesá počet volných pracovních míst. Abychom přispěli k řešení tíživé sociální situace desítek tisíc nově nezaměstnaných, navrhujeme, aby se prodloužila doba podpory v nezaměstnanosti na období od poloviny roku 2009 do konce roku 2011 u uchazečů do 50 let na šest měsíců a u uchazečů do 55 let na devět měsíců.
Navrhujeme také zvýšit dočasně podporu v nezaměstnanosti v prvních šesti měsících na 80 % průměrného měsíčního výdělku.
Dále také navrhujeme dočasně zvýšit procentní sazby podpory poskytované při rekvalifikaci.
Domníváme se také, že by bylo vhodné upravit systém tzv. zelených karet a prosadit další změny ve státní politice zaměstnanosti. Jsme přesvědčeni, že by u tzv. zelených karet měl být prodloužen časový test volného pracovního místa z 30 na 60 dnů, tak aby se umožnilo úřadu práce obsadit toto volné pracovní místo z řad nezaměstnaných evidovaných v České republice.
Dále také navrhujeme rozšířit okruh osob se zvýšenou péčí o nezaměstnané o všechny osoby do 25 let a také o nezaměstnané propuštěné v důsledku hromadného propouštění nebo restrukturalizace podniku.
Navrhujeme také zvýšit ochranu zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele. Jsme pro to, aby se umožnilo uhradit splatné mzdové nároky, o které zaměstnanci přišli v důsledku krachu firmy, až za dobu pěti měsíců oproti stávajícím třem měsícům.
Navrhujeme také jako deváté opaření zvýšení náhrady za pojištěné vklady u bank. V souvislosti s přijatou směrnicí Evropské unie navrhujeme zvýšit dosavadní maximální částku náhrady za pojištěný vklad pro jednoho vkladatele z 50 tisíc eur na částku 100 tisíc eur. ***