(18.00 hodin)
(pokračuje Doktor)

To, že se do jisté míry shoduje zvýšený výběr spotřební daně i zvýšení spotřební daně z lihu s obdobím zavedení kolkování a kolkovacích strojů, je pravdou, tuto shodu nelze vyloučit a já ji nevylučuji, ovšem žádná doložitelná shoda neexistuje. A navíc, i kdyby tomu tak bylo, je to pouze shoda, která mluví o zvýšeném výběru spotřební daně a zavedení strojů, které ty lihoviny kolkují. Rozhodně to nejsou studie a úvahy, které by braly v potaz a měřily náklady systému a výnosy systému, a to je věc, pro niž Občanská demokratická strana odmítala kolkování. Nikoli pro kolkování samotné, ale odmítali jsme kolkování a zavedení značení lihu právě proto, že se jedná o systém velmi nákladný.

A vy velmi dobře víte, že do celkových nákladů systému nejsou zahrnovány mzdy celníků, nejsou do něj zahrnovány ani další vynucené náklady a není prostě možné jednoduše tvrdit, že kolkování lihu je tak velkým přínosem pro ekonomiku, respektive soustavu veřejných rozpočtů, protože je brána v úvahu pouze jedna strana. Ta strana příjmů. Není zohledňována strana výdajů a strana vynucených nákladů.

Byla-li řečena výtka panem kolegou na adresu této vlády, že snad genialita toho nápadu značení lihu spočívá a je dokázána také tím, že jej tato vláda nezrušila - víte, bylo by to pěkně hloupé. V situaci, kdy jsme přinutili podnikatele, zdůrazňuji ty řádné, daně platící podnikatele, aby pořídili mnohamilionové investice, pořídili si kolkovací stroje, a tato vláda by ty jejich investice zpochybnila, promarnila tím, že by kolkování lihu zrušila... To by bylo velmi neodpovědné, velmi nehospodárné. Já myslím, že správné je jíti cestou, abychom ty vynucené náklady, které tady zmínil ve svém vystoupení pan ministr financí, spíše snižovali.

Ta druhá zásadní výtka, proč jsme odmítali a proč budu dále odmítat kolkování lihovin, spočívá v tom, že náklady toho systému nesou pouze ti poctiví. Připouštím, že kolkování lihu přispělo k vytlačení na okraj společnosti těch nepoctivých, ale náklady systému nesou ti, kteří daně platí. V tom je systém nespravedlivý, že my jsme ten - ano, bohulibý cíl, zvýšení narovnání práva v našem hospodářském prostoru, přenesli na ty, kteří to právo respektovali, a na ty, kteří ty daně platili.

Já jsem uvedl, myslím si, odpovědi na všechny výtky, které uvedl pan kolega. A nemohu přijmout už poslední věc, kterou zmínil, a ta se týká čištění trhu. Bohužel ta situace není čistější, není spravedlivější ani ve smyslu toho, kolik nezdaněného lihu, ale také nezdaněného tabáku se u nás na trhu pohybuje. Bohužel jsou tady rysy a jsou tu jevy, které souvisí s určitými zvyklostmi, s určitou turistikou, s výhodami, které poskytuje české ekonomické prostředí zejména také ve smyslu relace a směny eura a české koruny. A to jsou bohužel věci, které se vyvíjejí v čase. Na ně nedokážeme pružně reagovat. Potud tu výtku přijímám. Ale že by kolkování lihu zcela vytlačilo nelegální alkohol, že by dokonce snížilo jeho podíl na trhu, to je nepravda, to je prosím nepravda. Je to nepravda u lihu, je to stejná nepravda i v oblasti zdanění tabáku.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Tak. Nyní s faktickou poznámkou pan ministr financí Miroslav Kalousek. Poté přihlášený pan poslanec Bohuslav Sobotka.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Já se velmi omlouvám. Je to technická novela, skutečně. Najednou se z ní stal téměř ideový spor, což určitě nebylo úmyslem předkladatele. Já nebudu polemizovat s tím vším, co tady zaznělo. S většinou toho nesouhlasím. Ale chtěl jsem se ohradit proti tomu, že Ministerstvo financí nepředložilo žádný návrh proti daňovým únikům.

Kromě neustálého zvyšování efektivity výběru daní, což je taková neviditelná, ale strašně poctivá mravenčí práce, leží v Poslanecké sněmovně opozicí již třikrát vyřazený - pane předsedo rozpočtového výboru - daňový řád, který Poslanecké sněmovně navrhuje, aby ministru financí byla odebrána feudální pravomoc promíjet daň včetně příslušenství. Je to můj návrh. A bylo by jistě velmi zajímavé vést systémovou diskusi včetně kvantifikace, co přispěje těm daňovým únikům více. Jestli kolky na flaškách, anebo pravomoc ministra financí odpouštět daně.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Nyní po ministru financí pan poslanec Bohuslav Sobotka. Ještě v řádné přihlášce. Jsme stále v obecné rozpravě.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Já myslím, že když se zeptáte jakéhokoli výrobce, který platí spotřební daně, na to, jaká byla situace v distribučních sítích před zavedením kolkování a po zavedení kolkování, tak vám jasně řekne, jaký byl rozdíl. Předtím, než kolky byly zavedeny, tak byl stát zcela bezzubý. Stát nedokázal v legální distribuční síti rozlišit, ze kterých lihovin byla zaplacena spotřební daň a ze kterých zaplacena nebyla. Docházelo k tomu, že se v hypermarketech prodávaly lihoviny za cenu nižší, než byla odvedená spotřební daň. Toto výrobci řadu let kritizovali a Ministerstvo financí nebylo schopno na tuto situaci reagovat. Stát byl bezzubý, stát byl slabý a státu se smáli. Smáli se mu ti, kteří dodávali do hypermarketů lihoviny, které nikdy se zdaněním a se zaplacenými daněmi neměly nic společného. Poté, kdy bylo zavedeno kolkování, tak se v této oblasti situace dramatickým způsobem změnila. Ano, je pravda, že kolkování neznemožnilo, aby existovaly jakékoli daňové úniky v oblasti spotřební daně z lihu. Vytlačilo je ovšem z té nejrozšířenější distribuční oblasti, to jsou velkoobchody, to jsou hypermarkety, to jsou supermarkety. A jakákoli kontrola na první pohled může velmi jednoduše zjistit, zdali lihovina byla zdaněna, či zdaněna nebyla. To, co je problém, jsou rozlévané lihoviny v restauracích a tam bohužel zatím ten účinný systém nalezen, a já bych řekl ani vymyšlen, nebyl.

Také je dobré zdůraznit, že Česká republika není jedinou zemí, která by měla zavedeno kolkování lihovin. Ten systém je v Evropské unii uplatňován v celé řadě států.

A poslední poznámka se týká toho, že není prokázáno, že by kolkování lihovin zvýšilo výnos ze spotřební daně z lihu. Já myslím, že můžeme porovnat velmi jednoduché parametry. Sazba daně zůstala stejná. Spotřeba tvrdého alkoholu v České republice má klesající tendenci. Výnosy spotřební daně z lihu se zvýšily. Čili je evidentní, že toto opatření zvýšilo efektivitu výběru daně. Tak to prostě je a ten efekt byl v řádu 200 až 300 milionů korun okamžitě poté, kdy ten systém byl zaveden.

Z hlediska nákladů na kolkování je dobré připomenout, že ti výrobci, kteří si pořídili kolkovací stroje, měli možnost jednorázového odpisu, to znamená tento náklad byl pro ně zcela v jednom roce, v roce pořízení, daňově uznatelným nákladem, a to myslím výrazně pomohlo, aby se s tímto opatřením legální výrobci vyrovnali. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu Bohuslavu Sobotkovi za jeho vystoupení. Byl zatím poslední přihlášený v rozpravě. Nikoho dalšího nevidím, obecnou rozpravu končím. Byla bohatá, přesto v ní nepadl žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí. Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo. Pan zpravodaj nereaguje, pan ministr také nemá zájem.

Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Nevidím. Můžeme tedy hlasovat.

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 160 a ptám se, kdo je pro přikázání rozpočtovému výboru. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 160. Z přítomných 137 pro 108, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému. Děkuji panu ministrovi, děkuji zpravodaji a končím bod číslo 49.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP