(17.30 hodin)
(pokračuje Bursík)
My jsme nejprve museli udělat nezbytnou operaci a upravit zákon o ovzduší, se ctěnou pomocí poslankyň a poslanců došlo k té novele, a tím pádem výnosy z odprodeje těchto jednotek jsou příjmem Státního fondu životního prostředí. Tohle je hodně podstatná věc, protože cena těch jednotek je cena, která je něco jiného, nežli je tržní cena emisních povolenek, a je to i něco jiného, než je cena povolenek CER. Jsou to zvláštní jednotky, které se obchodují velmi poskrovnu, a dokonce obchody, které se s nimi realizují, jsou obchody, kde výše, za které to bylo odprodáno, nejsou všeobecně známy.
Víme například, že podle neověřených informací Slovensko odprodalo ty jednotky za čtyři eura za tunu, za velmi nízkou cenu, ale zároveň také víme, že výše vyjednané ceny odvisí od tzv. greeningu, tzn. od faktoru, kterým vy garantujete tomu kupci, státu, který to od vás odkupuje, garantujete, co se stane s těmi výnosy. A je tam podmínka, že výnosy z odprodeje přebytků jsou členským státem využity na další opatření k dalšímu snižování emisí skleníkových plynů. Čím je faktor greeningu vyšší, tím se dá vyjednat vyšší cena s tím konkrétním partnerem.
My máme ve vysoké fázi vyjednání dohodu s Japonskem, podobně se Světovou bankou, jednáme s dalšími zeměmi a zároveň také organizujeme mezinárodní aukci, která by nám měla dát nějaké referenční informace o tom, jak bude vypadat cena na aukcích. Ale celkově cena uhlíku padá a jsme v situaci, kdy věřím, že se nám podaří tyhle projekty dotáhnout. A zároveň jsme všem těm partnerům prezentovali už konkrétní projekt, na základě kterého budeme investovat právě do energetických úspor v domácnostech To je oblast, kam nám neumožnila Evropská komise investovat kvůli tzv. principu housing, který už jsme mezitím také prolomili. A budeme také investovat do výroby tepelné energie z obnovitelných zdrojů v domácnostech. Čili půjdou zde programy v rozsahu zhruba deseti miliard korun.
Program by měl odstartovat v dubnu, když všechno půjde optimálně. Bude to program, kde budou moci domácnosti a majitelé investovat do energetických úspor počínaje menšími opatřeními typu výměny oken za izolační dvojskla, trojskla až po komplexní zateplení domů, ale také budeme podporovat výstavbu pasivních domů a také budeme podporovat veškeré typy výroby tepla z obnovitelných zdrojů. Solární kolektory, tepelná čerpadla, kotle na dřevní štěpku, zplyňování dříví, kombinace těchto zařízení. A nejenom tam, kde půjde o náhradu vytápění uhlím jako doposud podle těch národních programů, ale také u novostaveb.
My jsme spočítali, že tenhle program by měl přinést zhruba pět tisíc pracovních míst, a je součástí připraveného plánu, ve kterém vláda bude reagovat na dopady finanční krize do České republiky. Je to velmi významný finanční impuls, jsou to mimorozpočtové zdroje a já vám děkuji za tu otázku. Podrobnosti příště.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Nyní příležitost pro pana poslance Petra.
Poslanec Břetislav Petr: Pane ministře, nemusíme vždycky stát proti sobě na opačné straně barikády. Já jsem si byl vědom, že vám nahraji na smeč. Ale to není rozhodující, rozhodující je, co to přinese České republice.
Já jsem byl proti tomu, aby veškeré výsledky a veškeré peníze byly dány vašemu ministerstvu, protože si myslím, že ty kredity, za které dostáváme peníze, vybojovaly podniky svými opatřeními pro snížení emisí. A vždycky jsem byl pro to, aby tyto podniky dostaly část těchto peněz, aby byly schopny zlepšit technologie, které by zabránily větším emisím. Ale v každém případě děkuji za vaši odpověď a mám takový dojem, že to může být jeden z aspektů pozdvižení stavebnictví, které je snad v nejhlubší krizi za posledních 20 nebo 25 let.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane poslanče. Pan ministr Bursík se ujme slova.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Já musím říci, pane poslanče, že velmi oceňuji tenhle váš konstruktivní přístup k věci. A skutečně, to je zadání pro místní regionální stavební firmy, to nejsou zakázky pro firmy z velké pětky, čili skutečně si od toho slibujeme, že tohle by mělo výrazně oživit stavebnictví a specializované firmy, živnostníky na místní regionální úrovni.
Pokud jde o vaši úvahu, že jste měl za to, že alternativou by mohla být i možnost transferu technologií a vlastně investic nebo barterový obchod, výměna povolenek za technologie, tak tam je potřebné říci, že nejste sám, kdo tyhle úvahy nesl v hlavě. A byly zde ideje o tom, že by se část výnosů třeba mohla využít na pilotní projekt ukládání oxidu uhličitého do podzemních struktur anebo na čisté uhelné technologie. K tomu je potřebné říci, že v tom případě bychom nevyjednali takovou cenu, kterou máme předjednánu, protože ten faktor greeningu by byl výrazně nižší. Dokonce se obávám, že například japonská vláda by asi stěží s námi uzavřela obchod nebo byla připravena, kdybychom jí řekli, že na druhé straně výnosy z toho budeme investovat do uhelných elektráren. Takže tady je potřebné si vyjasnit manévrovací prostor, který jsme měli, a my jsme to vyhodnotili tak, že je v zájmu České republiky, abychom vytvořili program, kde faktor toho greeningu bude co nejvyšší a tím pádem abychom vyjednali co nejvyšší cenu za odprodanou jednotku. A tohle si myslím, že se nám podařilo.
Tady to chci zaklepat, nemohu zde hovořit o ceně, to je samozřejmě věc, která je velmi delikátní, to jistě chápete. Ale opakuji, vnímám tohle specificky na pozadí ekonomické recese jako mimořádnou příležitost pro české hospodářství a pro jeho oživení. Děkuji pěkně.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane ministře. Nyní se svou interpelací vystoupí pan poslanec Ladislav Šincl, který bude interpelovat paní ministryni Filipiovou.
Poslanec Ladislav Šincl: Tak už jsem tu zas. Vážená paní ministryně, jistě si vzpomínáte, včera jsme v Poslanecké sněmovně projednávali tzv. regulační poplatky. V médiích a mezi lidmi se nyní šíří informace, že včera vámi prosazený senátní návrh znamená zrušení všech poplatků u dětí. Aby bylo jasno a lidé to slyšeli přímo od vás, tak vám zde byly několikrát položeny zcela jasné otázky. Velmi pozorně jsem vás poslouchal, ale bohužel jsem se odpovědi na jasně položené otázky nedozvěděl. Vypadalo to, jako byste se za ně styděla.
Jelikož to některým lidem není úplně jasné, tak si dovolím tyto otázky položit znovu a žádám vás, abyste mi na ně odpověděla zcela jasně: 1. Budou děti do 18 let platit na pohotovosti? 2. Budou děti do 18 let platit poplatek za pobyt v nemocnici? 3. Budou děti do 18 let platit za recept v lékárnách? 4. Je pravda, že senátní návrh ruší veškeré poplatky u dětí do 18 let, nebo ruší jen poplatky u ambulantních lékařů a specialistů a všechny ostatní poplatky pro děti zůstávají? 5. Myslíte si, že je to správné?
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci a nyní je příležitost pro paní ministryni.
Ministryně zdravotnictví ČR Daniela Filipiová Děkuji, pane předsedající. Skoro by se na to chtělo reagovat tak, že bychom se měli možná poslouchat, a pak by byly zbytečné interpelace a zbytečné opakování toho, co již bylo řečeno. Já jsem si pečlivě zapisovala, takže za prvé: Ano, děti, respektive jejich rodiče budou platit na pohotovosti 90 korun. Za druhé: Za pobyt ano, děti, respektive jejich rodiče budou platit 60 korun za pobyt v nemocnici. Za třetí: Budou děti respektive jejich rodiče platit 30 korun za recept? Já říkám ano, ale pokud bude doplatek vyšší než 30 korun, tak nebudou platit žádný regulační poplatek, budou platit jen doplatek. Za čtvrté: Jsou osvobozeny od všech poplatků u lékařů za 30 korun? Já říkám ano, protože to jsou děti, tak jde o osvobození u pediatrů a u specialistů, kteří se věnují dětem. Za páté: Zda si myslím, že je to správně. Říkám ano, jsem přesvědčena o tom, že je to správně.
A za šesté přidávám já, že vzhledem k tomu, že se čekalo, že budou zavedeny regulační poplatky, byly zvýšeny odpočty na daních pro rodiny s dětmi. A vychází to tak, že každé dítě, respektive jeho rodiče, na měsíc získalo 400 korun. Děkuji.
***