(11.40 hodin)
(pokračuje Braný)

Jinak samozřejmě já vždy se na to dívám optimisticky, to znamená, že jakékoli snížení spotřební daně vidím až ve druhém, třetím pořadí, že si nechá někdo - a nechtěl bych kriminalizovat tu ty nebo ony skupiny podnikatelů, kteří tak budou činit. Někdy výjimka může potvrdit pravidlo, říkám, že většina by tak činit nemusela a neměla a ani nebude mít zájem a bude raději, když bude mít v tom jasno a nebude to spočívat v tom, aby sledovali zprávy, co zas udělali se spotřební daní, a popřípadě jestli oni nebudou ten mezičlánek, který to co nejvíce odnese.

Takže já doporučuji za sebe též tento materiál dále pustit do dalšího jednání a budu, což jednací řád umožňuje, samozřejmě, případné návrhy, které by měly hatit ten materiál, nebudu podporovat a jsem pro jeho přijetí, byť s modifikovanými pozměňovacími návrhy, některé už jsou na stole. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Branému, nyní se přihlásil do rozpravy ministr financí Miroslav Kalousek. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Já oceňuji tu kreativitu, se kterou je tady teď změna spotřební daně pohonných hmot prezentována jako efektivní protikrizové opatření tváří v tvář globální ekonomické krizi.

Dovolím odkázat na důvodovou zprávu této předlohy, kde předkladatelé píší - cituji ještě jednou doslova, ať to všichni slyší, proč tento návrh dnes máme na stole: "V důsledku prudkého nárůstu cen ropy na světových trzích roste v posledních letech rapidně i cena pohonných hmot v České republice. V důsledku růstu cen pohonných hmot dochází ke zdražování velkého množství různých druhů zboží s hrozícími neblahými makroekonomickými i sociálními důsledky. Stát kvůli tomuto zdražení vybral v posledním roce na dani z přidané hodnoty na benzin a na naftu více než 7 miliard Kč." Tolik předkládací zpráva. To znamená předkladatelé předkládají normu, kterou se snažili zabránit nemravnému obohacování státu na úkor daňových poplatníků vzhledem k prudce rostoucím cenám pohonných hmot.

(pokračuje Kalousek)

Dovolím si podotknout to, co všichni víme, že cena pohonných hmot poklesla. Dovolím si podotknout, že oproti lednu 2009 na spotřební dani vybrala Česká republika o 13 miliard méně, a to jednak v důsledku spotřební daně z tabáku, protože tam je deformace - v roce 2008 se spotřebitelé předzásobili -, a druhý důvod je prudký pokles poptávky po pohonných hmotách, protože když není co prodávat, tak není ani co přepravovat. A ten důvod, ten už neplatí! A protože už neplatí, tak ho předkladatelé směle předkládají jako zásadní protikrizové opatření, protože dneska už nemáme vysoké ceny ropy, ale máme hospodářskou krizi.

Je to úplně stejné jako diskuse o šrotovném. Před třemi roky tady chodila automobilová lobby a chtěla šrotovné v rámci boje proti klimatu, jak to ozdraví naše ovzduší. Teď máme krizi, tak tady chodí automobilová lobby a chce šrotovné v rámci boje s krizí. Pokud se jí to nepovede, bude určitě chodit za pět let a bude chtít šrotovné v rámci boje za světový mír. Vždycky si nějaký důvod najde.

U automobilové lobby to chápu, tam jim jde alespoň o profit a zisk pro to dané odvětví. Tady to chápu méně. Tady ať je důvod jakýkoli, tak se obávám, že tím motivem je to jediné - čím hůře, tím lépe - tím motivem je prostě škodit.

Česká vláda tady ústy svého premiéra 17. tohoto měsíce zveřejní plán protikrizových opatření - byl jsem opraven, děkuji, že 18. - kde jsme neustále vážili a vážíme na obou dvou miskách vah - na jedné straně makroekonomická rizika poklesu HDP a zvyšování nezaměstnanosti, která jsou tváří v tvář krizi zřejmá, a na druhé straně druhá rizika, která nejsou o nic menší, já jsem naopak přesvědčen, že jsou větší, a sice nerovnováha veřejných rozpočtů v důsledku velkých nákladů na dluhovou službu a problém s refinancováním veřejných dluhů. To znamená nejenom kolik nás to bude stát, když si půjčíme, ale také kde si na to půjčíme a jestli nám vůbec někdo půjčí.

To jsou dvě rizika, která musíme neustále vážit proti sobě, a proto musíme volit v rámci těch omezených rozpočtových prostředků. Protože jsme si nenaakumulovali zdroje z dobrých let, zadlužovali jsme se i v dobrých letech, obtížně se teď můžeme tedy zadlužovat o to víc, abychom se pak v dobrých letech mohli zadlužovat o to méně. Jednou se prostě musíme přestat zadlužovat. A protože nemáme naakumulované zdroje, nemáme žádnou likviditu, máme jenom to, co si sami musíme půjčit na úkor těch rizik, o kterých jsem hovořil,

 

tak musíme hledat ty absolutně nejefektivnější nástroje, které zmírní dopady hospodářské krize.

A jestli někdo tady chce s vážnou tváří tvrdit, že tím nejefektivnějším nástrojem je snížení spotřební daně z pohonných hmot, tak ať sežere diplom, pokud ho má! (Poznámka z lavic: To nikdo netvrdil.) To prostě je tváří v tvář oněm 13 až 15 miliardám propadu tak neefektivní nástroj pro zmírnění důsledků hospodářské krize, že je prostě naprosto hřích ty peníze obětovat za něco jiného, například za snížení mzdových nákladů nebo za pomoc malým a středním podnikatelům k dosažení provozního kapitálu. A to je prostě něco za něco, to si to nemůžeme půjčit navíc. Jestli připustíte tenhle nátlak veřejných rozpočtů, tak ty nástroje mnohem efektivnější nebudeme moci udělat, protože už si na ně nebudeme moci půjčit.

Prostě prosazujete-li toto jako protikrizový nástroj, tak jste v situaci dámy, která v okamžiku, kdy jí teče střechou do bytu, požaduje nové šaty s tím, že na tu střechu si půjčíme. Ale to není v našich silách.

My v rámci těch velmi omezených fiskálních možností, které máme, musíme volit ty nejefektivnější nástroje. A kdo tvrdí, že toto je efektivní nástroj proti krizi, tak prostě nemá pravdu! Snažil jsem se použít tu nejslušnější větu, které jsem byl schopen.

A už jenom to, že v důvodové zprávě jsou úplně jiné motivy, je toho dostatečným důkazem.

Já rozumím opoziční rétorice. Já rozumím uražené rétorice, která se snaží škodit. Ale velmi vás prosím - mluvíme o desítkách miliard a o efektivitě nástrojů, které mají zmírnit ekonomickou krizi. Vážně chcete hrát politiku čím hůř, tím líp? (Potlesk koaličních poslanců.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru financí. Teď série faktických - nejdřív Milan Urban, potom Petr Braný, pak Miroslav Opálka a pak řádně přihlášený s přednostním právem pan předseda klubu Sobotka. K faktické poznámce Milan Urban. Prosím.

 

Poslanec Milan Urban: Pane ministře, použiji vaše slova. Ten, kdo navrhuje vrátit daně za rok 2007, tak ten nemá ani co sežrat, protože žádný diplom nemohl dostat. Ale to je jenom reakce.

Citace z důvodové zprávy, kterou jste použil, tak tu jste samozřejmě účelově vytrhl z kontextu, protože tam se píše právě to, že spotřební daň v České republice je nad průměrem Evropské unie a že my jako Česká republika nejsme tím nejbohatším státem, abychom si to mohli dovolit.

Čísla, která zde byla uváděna, jestli jsou v pořádku z hlediska Evropské unie, či nikoli, tak ta čísla jsou samozřejmě v pořádku a byla vypočítána s velkou rezervou ve vztahu ke kursu koruny k euru. Toto není nejefektivnější opatření na hospodářskou krizi, ale je to jedno z možných a dobrých opatření proti hospodářské krizi.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP