(20.40 hodin)
(pokračuje Julínek)
Na rok 2009 jsou uzavřeny zdravotně pojistné plány, je vydána úhradová vyhláška a všechny příjmy a toky peněz pro příští rok jsou nastaveny a budou tak po celý rok, tak jak potom dohodnou pojišťovny. Tzn. jakýmkoli zásahem, který bude ve smyslu minus, způsobíte dysbalanci nebo deficit ve fondu veřejného zdravotního pojištění, protože Ministerstvo zdravotnictví nemá žádný nástroj a fakticky ani pojišťovny nemají žádný nástroj, aby to mohly nějakým způsobem kompenzovat. Budou to čisté výpadky.
Z dalších efektů, které nastanou - jsou samozřejmě při výpadcích peněz ohroženi ti pacienti, kterým jsme úspory věnovali. Jsou to opravdu nároční pacienti, onkologicky nemocní. My jsme měli tiskovou konferenci, kde pan profesor Vorlíček a paní profesorka Abrahámová potvrdili do médií, že poprvé v roce 2008 dostali čeští občané nelimitovanou léčbu pro onkologicky nemocné, a bohužel v roce 2009 bez poplatků a bez systému úspor nebudeme moci tuto péči zajistit. Říkám nelimitovanou, finančně nelimitovanou, tzn. aby všichni, kdo to potřebují, v České republice dostali náročnou péči. Já myslím, že by to nemělo být tady nikomu jedno.
Teď jen k několika momentům.
Například odpuštění poplatků do 18 let - 500 milionů jenom na poplatcích minus, plus minus úspory, které to generuje. (Poslanci stále silně hlučí.)
Limitace platby za hospitalizaci na 30 dní znamená zhoršení situace pacientů v LDN, odborných léčebných ústavech, v hospicích, protože těmto zařízením vypadnou peníze ve výši asi 270 milionů a navíc bude tendence zůstávat v těchto dlouhodobých zařízeních a bude to znamenat přeplněné LDN, odborné léčebné ústavy a nedostatek míst. Protože ve stejný čas v ústavech sociální péče jsou klienti nuceni platit poměrně velké částky z vlastní kapsy a bude tendence přesměrovávat tyto pacienty zase zpět do LDN, tak jak tomu bylo v minulosti, a zhorší to celkovou úroveň péče. Připomínám vícelůžkové pokoje, nedůstojnou situaci v LDN, kterou se snažíme napravovat. Zároveň tím prohlubujeme nespravedlnost mezi klienty sociálního ústavu a zdravotního ústavu. Pokud budeme rušit poplatky nad 65 let, zrušíme celý systém poplatků, který bude mít takovou nerovnost, že nebude fakticky normálně fungovat a zároveň to bude pravděpodobně okolo tří miliard minus.
Recepty a nastavení 30 korun za položku na receptu...
Já vnímám ten hluk, jako že vám je to úplně jedno.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, prosím, já požádám Sněmovnu o klid. Myslím si, že jsme odhlasovali, že budeme jednat dál, a je potřeba, abychom udrželi klid. Každý má právo na svůj názor. Pan ministr zdravotnictví vysvětluje svou pozici. Prosím, aby se Sněmovna zklidnila. Pokud vedete jiné rozhovory, tak je přeneste do předsálí a pan ministr může v klidu vysvětlit své obavy a potom zase vy ostatní budete mít klid na své přednesy. Prosím opravdu o klid.
Prosím, pane ministře.
Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Děkuji, pane místopředsedo. Chci zdůraznit, že to nejsou moje obavy, že to není moje pozice, ale že je to pozice našich pacientů a že je to objektivní hodnocení stavu. A snažím se říci, jaké důsledky bude mít vaše konání, pokud budete odhlasovávat některé pozměňovací návrhy.
Recepty přinesly nejvýznamnější úsporu. Za 10 miliard se vyhodilo léčiv doslova do kanálu, ale nám se podařilo tím, že jsme zabránili utrácení peněz z veřejného zdravotního pojištění za paraleny a brufeny, ušetřit významnou část peněz, která byla právě využita pro vážně nemocné lidi. Tato úspora byla jedna z největších. Jestliže například se přesune platba za blanket, 30 nebo 20 korun za blanket - je to koruna nebo 60 haléřů za komunistů - znamená to, že léky se pro občany zdraží. Zároveň to znamená, že nebudou téměř dostupné léky bez doplatků. Protože tento 30korunový poplatek slouží na kompenzaci marže a kompenzaci ceny, jestliže to uděláte, tak to bude mít tento důsledek. Na druhou pozici, která je v určitém procentu volná, asi ve 40 % je volná, na druhou pozici se budou připisovat ony paraleny a brufeny, tzn. stoupnou náklady z veřejného zdravotního pojištění a bude snížena úspora. Bude se tedy vracet onen 10procentní nárůst nákladů na léky, tak jak jsme byli zvyklí, který se nám podařilo zastavit. Budou to úspory, o které přijdeme, asi okolo 4 až 5 miliard.
Zároveň ztratíme cenný údaj o evidenci doplatků, který jsme získali poprvé v roce 2008, a můžeme jasně říci, kolik který pacient s jakou diagnózou, s jakými problémy doplácí, protože se tato evidence ztratí i pro účel limitu a bude problém administrovat limit.
Zahrnutí všech léků do limitu znamená, že z veřejného zdravotního pojištění prudce stoupnou náklady a zároveň stoupnou ceny léčiv, protože ti, kteří mají léčiva levnější, budou dohánět ty, které mají léčiva dražší, protože to bude jedno, protože se tam bude započítávat i to nejdražší značkové léčivo, protože takto je to napsáno v některých vašich pozměňovacích návrzích.
Jako úplně nejhorší návrh vyhodnocuji návrh pana poslance Hovorky, který chce toto všechno kompenzovat úhradami z veřejného zdravotního pojištění při nevybraných poplatcích. Což fakticky znamená, že to nemotivuje lékaře, aby poplatky vybírali, takže ztráta bude ony nevybrané poplatky, ztráta bude úspory, to máte 5 miliard, 5 miliard, plus 5 miliard, které zaplatí zdravotní pojišťovny za to, že lékař vykázal, že by vybral poplatek, ale nevybral. To je prosím jeden z nejhorších návrhů, který tady je, ale těch je tam více.
Já dál už nebudu rozebírat. Pokud budou hlasovány jednotlivé pozměňovací návrhy, jsem schopen vstát a upozornit na problém, který přinášejí. Chci říci, že jsou tam pozměňovací návrhy, které z našeho pohledu ulevují seniorům, ulevují některým skupinám, které se skrývají například pod návrhy paní poslankyně Rybínové, je to B1 až B4, zvlášť B4 ulevuje významně seniorům při neplacení regulačních poplatků u léků s vyššími doplatky. A pak jsou to návrhy, které jsou pod bodem C paní poslankyně Dagmar Molendové, to jsou návrhy C1, C2, C4, které zase snižují limit na 3000 korun, což Ministerstvo zdravotnictví vítá, a snižují ho především pro děti do 15 let a pro seniory. Jsou tam dále léky, které se započítávají do limitu navíc oproti dnešnímu stavu. To jsou určitě pozměňovací návrhy, které prospějí pacientům, zvlášť seniorům, a nenaruší celý systém úhrad a nevytvoří závratnou díru do rozpočtu veřejného zdravotního pojištění.
Považoval jsem za svou povinnost vám to říci. Ti, kteří posloucháte a přemýšlíte, doufám, že se možná rozhodnete jinak, než vám navelely stranické sekretariáty, a že vás bude zajímat, jak dopadne české zdravotnictví a pacienti. Nevidím na vašich obličejích, zvlášť tady vlevo, že by vás to nějak bralo, ale to je typické pro tuto část spektra, protože tady se na lidi kašle.
Děkuji.
***