(17.30 hodin)
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji. Člověk se pořád dovídá něco nového.
Samozřejmě, že ty dva příklady, které vy jste sdělil (k posl. Sobotkovi), já považuji za totální pitomost. Samozřejmě, ale problém je v tom, že věci se velmi snadno zavádějí a daleko hůře se ruší. Vy jste donutili, když vezmu třeba alkohol, výrobce alkoholu, aby investovali do zařízení na kolkování, což pokud si dobře vzpomínám, nebo matně vzpomínám, na tu debatu, byly částky v řádu více než 1 mil. A teď samozřejmě je už jistý problém to zrušit za situace, kdy jim řeknete, že jejich investice byla k ničemu, tím pádem zvýhodníte ty, kteří by vstupovali na trh až teď, apod. To je riziko a problém všech tady tak velmi snadno přijímaných opatření, která potom mají tyto značné důsledky, které se už samozřejmě potom odstraňují podstatně hůře.
Co se naštěstí podařilo, když budu pokračovat v tom výčtu nesmyslných regulací, které vy jste zahájil, naštěstí registrační pokladny se nám podařilo zastavit, protože ten zákon ještě nezačal platit. Kdyby se vám podařilo registrační pokladny zavést, tak by se nám je rušilo zase podstatně hůře, protože už by tady byla ta námitka, kolik do toho ti jednotlivci nebo ty firmy nainvestovali a co teď s tím mají dělat.
To, co vy jste zmínil - prostřednictvím nebo bez prostřednictví - je spíš apel na to, abychom si dávali pozor, než přijmeme nějakou takovou regulaci, než že to je chvála této regulace.
Já jsem se původně hlásil kvůli tomu, co říkal pan poslanec Hašek. Ty vládní limuzíny si nechte! Vy jezdíte ve stejných superbech jako my a na hejtmanstvích mají myslím ještě lepší auta. (Ohlas.) Dočkáte se! A to vystupování, to si laskavě nechte taky.
Ale vy jste vůbec neodůvodnil a nevysvětlil, proč ti podnikatelé… Tedy vysvětlil jste, že ti podnikatelé brečí - ano, oni brečí - a že nemůžou tomu odběrateli říct, že chtějí postupovat podle obchodního zákoníku, 30 dní atd., protože samozřejmě ten odběratel, nebo mnohý odběratel, si vezme někoho, kdo tohle nechce. Ale v tom já nejsem v rozporu, vždyť já jsem to tady taky říkal. Když jsem vyjmenovával ty jednotlivé instituty, tak jsem kladl otázku: Proč si nikdo nestěžuje? No samozřejmě že si nestěžuje pro to, co jste uváděl vy, s tím já souhlasím. Ale to nevyřešíte tím zákonem! Dobře, tak přemýšlejte, nebo přemýšlejme společně - já jsem v tom skeptik, protože ten obchodní život je tak mnohovrstevný, že se to opravdu nedá úplně všechno vtěsnat do nějakých paragrafů, ale přemýšlejme tedy nad tím. Ale netvařme se, že toto, o čem vy jste mluvil, to znamená ta bída těch zemědělců nebo výrobců, že se vyřeší tímto zákonem. Tím se nevyřeší vůbec nic a proti tomu já protestuju!
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Martinu Římanovi. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Bohuslav Sobotka.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, já mám pocit, že pan ministr Říman si svým vystupováním stále více nabíhá v Poslanecké sněmovně. Domnívám se, že pan ministr svým vystoupením prokázal, že neví, pro co ve vládě hlasuje.
Já bych teď ocitoval jednu větu z návrhu zákona o státním rozpočtu, pro který pan ministr Říman nepochybně ve vládě zvedl ruku, a ta věta je naprosto jednoznačná. Píše se tam: U daně z lihu lze pozorovat postupné zvyšování výnosu, které je důsledkem zavedení kolkování lihovin. - Co to znamená? Přece se nezvedla sazba. Nezvedla se sazba! Čili vlastně ten jediný důvod je, že se díky kolkování omezily daňové úniky. To znamená ti darebáci, ti nepoctivci, kteří okrádali tento stát na daních a nekale konkurovali legálním výrobcům lihovin, dneska mají ztíženou možnost. Ano, je to díky regulaci! Tohle je příklad správné regulace stejně jako omezení plateb v hotovosti! A já se obávám, že pan ministr Říman a jemu podobní pod záminkou boje proti regulaci, pod záminkou boje za liberální prostředí, nahrávají darebákům, nahrávají lumpům, nahrávají nepoctivcům, těm, kteří okrádají stát, a tím pádem vytváří také nekalou konkurenci vůči poctivým podnikatelům, kteří platí daně.
Mimo jiné, pokud jde o kolkování lihovin, všichni poctiví výrobci lihovin vám dnes potvrdí, že to bylo dobré opatření a že jim to pomohlo v boji proti těm, kdo lihoviny pašují nebo je vyrábějí nelegálním způsobem. Toto je příklad dobré regulace. To, co zde řekl pan ministr Říman je nepravda a je to nahrávání těm, kdo nás okrádají!
Místopředseda PSP Jan Kasal: S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Michal Doktor, potom pan ministr řádně přihlášený, potom pan zpravodaj.
Poslanec Michal Doktor: Abychom v té debatě neunikli od tématu, přece jenom si dovolím doplnit vystoupení předřečníka, pana kolegy předsedy rozpočtového výboru.
Je dobře, že jste, pane kolego, citoval z toho zmiňovaného dokumentu, jen si myslím, že postoj řádného hospodáře vždycky velí vážit výnosy a náklady toho systému. A protože jsem si všiml svého ctěného kolegy, člena sociální demokracie pana poslance Jandáka, jak moudře pokyvoval při vašich slovech, když vám naslouchal: pan kolega Jandák ví přesně, kam se může v okrese Jindřichův Hradec dojet podívat na aplikaci onoho oslavovaného ustanovení, které zavádí povinnost kolkování lihu. Zatímco před zavedením této povinnosti spravovali v okrese Jindřichův Hradec správu daní v oblasti spotřební daně dva pracovníci finančního úřadu, zdůrazňuji, že poté, co to začali spravovat celníci, pracovníci finančního úřadu zůstali na svých místech, tak nově 24 hodin denně ve 12hodinových směnách kontroluje zařízení, které umisťuje ty kolky, služba dvou stálých celníků. To znamená náklady na správu toho systému se zvýšily v řádech v celé republice - dva celníci, 24 hodin, resp. po 12hodinových službách, a nedělají nic jiného, než kontrolují funkčnost tohoto zařízení. Je nutné vidět, ano, zvýšené výnosy, ale proti tomu absolutní nárůst - absolutní nárůst! - nákladů, které vyvolalo zavedení mimo jiné těchto regulačních mechanismů. Pokud byste chtěl slyšet alespoň nějakou relaci toho, jak vypadá efektivita správy daní a poplatků tam, kde jsou celníci, a tam, kde jsou finanční úřady - desetinásobek. Desetinásobně vyšší náklady na jednu spravovanou korunu! Není možné zmiňovat pouze absolutní číslo rostoucích výnosů, je vedle toho třeba vidět také náklady na regulaci a na správu toho systému.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Doktorovi. S faktickou poznámkou se hlásil pan ministr, ale pokud se nehlásil s faktickou poznámkou… Faktická poznámka má přednost před přednostním právem, tak to funguje. Pak má přednost pan poslanec Křeček, pan poslanec Sobotka.
Ale chci, dámy a pánové, upozornit, že dosud jsem byl shovívavost sama a že ta doba mé shovívavosti už se chýlí ke konci, a pokud nebudete diskutovat k tomu zákonu, budu odebírat po napomenutí slovo, resp. vypnu mikrofon.
Takže prosím, pan poslanec Křeček.
Poslanec Stanislav Křeček: Dámy a pánové, já této problematice moc nerozumím, ale když poslouchám pana poslance Římana, tak mě těší, jak v ODS probíhá opravdu hluboká reflexe výsledků voleb.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Tak. Teď s faktickou poznámkou pan poslanec Sobotka.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane předsedo, já se obávám, že riskuji vaše napomenutí, ale přesto to tady musím říci.
Vždyť už dva roky v této zemi vládne ODS! To, kolik celníků kontroluje jaký proces, o tom rozhoduje ministr financí. Udělejte si pořádek. Pokud se vám to nelíbí, už jste dva roky tu věc mohli vyřešit. Vy jste ji nevyřešili, nezrušili jste ani omezení plateb v hotovosti, ani kolkování prostě proto, že je to rozumná věc a že by nedávalo žádný smysl tato dvě opatření rušit. Já myslím, že žádná slovní ekvilibristika v Poslanecké sněmovně nemůže na tomto faktu měnit vůbec nic.
Jinak výnos spotřební daně z lihu se první rok po zavedení kolkování zvýšil cca o 800 mil. korun.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. S faktickou poznámkou pan poslanec Rath.
***