(12.00 hodin)
(pokračuje Říman)

Za druhé je to možnost sankcionovat právní nástupce porušitele soutěžně právních norem, což doposud nebylo a umožňovalo obcházet zákon metodou zřejmou.

To jsou asi zásadní změny kromě těch místopředsedů, novinky, jinak je tam x dalších změn, ale ty, jak už jsem řekl, se opravdu týkají spíše upřesnění a zjasnění stávajících právních institutů, kterými Úřad na ochranu hospodářské soutěže disponuje. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministru Římanovi. Prosím zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jaroslava Plachého o jeho zprávu.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, dámy a pánové, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, sněmovní tisk č. 591, je, jak řekl pan ministr, euronovela, která upřesňuje jednotlivá ustanovení zákona s cílem zamezit vzniku výkladových obtíží. Zavádí institut zjednodušeného řízení o povolení spojení pro ta spojení, která nevyvolávají vážné obavy z narušení hospodářské soutěže, a upravuje problematiku procesní s cílem zlepšit efektivitu a plnění závazků, které pro Českou republiku plynou z členství v Evropské unii.

Novela dále v souladu s komunitární praxí zavádí možnost, jak již zde bylo řečeno, sankcionovat právní nástupce porušitele soutěžního práva. Zavádí se také možnost stanovit výši pokuty uložené Sdružení soutěžitelů s ohledem na obraty jednotlivých členů sdružení. Novela dává Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže novou kompetenci provádět tzv. sektorová šetření v souladu s komunitární legislativou a dále vypouští stávající ustanovení zákona o ochraně hospodářské soutěže, které vylučuje působnost zákona na jednání soutěžitelů v oblasti výroby zemědělských produktů a obchodu s nimi. Zavádí se také nový institut sdělování výhrad v souladu s komunitární legislativou.

Dámy a pánové, pokud by novela obsahovala pouze tyto změny kompetencí, bylo by všechno v naprostém pořádku. Bohužel, návrh zákona obsahuje již zmíněné jedno velmi kontroverzní ustanovení. Jedná se o zvýšení počtu místopředsedů předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dvou na tři, které si vyžádá zvýšení prostředků na platy o dva miliony korun ročně. Připomenu, že stávající dva místopředsedové byli instalováni na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže díky exposlanci Koudelkovi přesně před posledními parlamentními volbami jako tzv. Koudelkova trafika. Ta nás stojí ročně zhruba čtyři miliony korun. Nechce se mi věřit, že pan předseda Pecina vnitřně akceptoval tuto trafiku a že ji chce dokonce personálně posílit. Rozumím sice tomu, že po vzoru Nejvyššího kontrolního úřadu, který má ve svém čele prezidenta a jediného viceprezidenta, i pan předseda Pecina potřebuje svého statutárního zástupce, pravda, s platem převyšujícím sto tisíc korun měsíčně. Nevidím však žádný důvod k tomu, aby s platem viceprezidenta NKÚ byli na ÚOHS ne dva, ale dokonce navrhovaní tři místopředsedové. Jestliže činnost ÚOHS zahrnuje tři specifické oblasti, tedy hospodářskou soutěž, veřejnou podporu a veřejné zakázky, pak tyto oblasti mohou být docela dobře řízeny odpovídajícím vedoucím, nikoli místopředsedou s platem ústavního činitele. Ušetří se tím ročně miliony korun. Navíc se nabízí otázka, zda kontrola veřejných zakázek není vůbec blíže Nejvyššímu kontrolnímu úřadu než Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Jako zpravodaj budu proto navrhovat snížení počtu místopředsedů na jednoho, a to po vzoru Nejvyššího kontrolního úřadu.

Dámy a pánové, kromě tzv. Koudelkovy trafiky obsahuje vládní návrh novely zákona o ochraně hospodářské soutěže vesměs potřebné věci. Doporučuji proto Sněmovně, aby návrh zákona propustila do druhého čtení.

Děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Jaroslavu Plachému. Otevírám obecnou rozpravu. Písemnou přihlášku nemám žádnou. Táži se tedy, zda se někdo z vás chce přihlásit. Nehlásí se nikdo, končím obecnou rozpravu.

Nezazněl návrh ani na vrácení, ani na zamítnutí tohoto návrhu, a budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhuje přikázat tento návrh k projednání hospodářskému výboru. Ptám se, zda má někdo další návrh na přikázání. Nemá.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 44. Ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán hospodářskému výboru. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 44 přítomno 132, pro 77, proti 2. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru.

 

Tím jsme skončili projednávání bodu číslo 36 sněmovního tisku 591 v prvém čtení. Děkuji opět panu ministrovi, děkuji také panu zpravodaji Plachému a můžeme se věnovat dalšímu bodu.

 

Zahajuji tedy projednávání bodu číslo

 

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech,
pomocných půdních látkách, pomocných rostlinných přípravcích a substrátech
a o agrochemickém zkoušení zemědělských půd (zákon o hnojivech),
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 480/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády tento návrh uvede pan ministr zemědělství Petr Gandalovič. Prosím tedy o vaše slovo, pane ministře.

 

Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Vážená paní místopředsedkyně, vážená Sněmovno. Kolega ministr průmyslu byl trošku vyděšen, že by měl tento návrh zákona uvádět. Já vás můžu ubezpečit, že to není jenom o statkových hnojivech, je to skutečně návrh zákona, který má z významné části zjednodušit používanou terminologii a navázat tak na nová nařízení Evropského parlamentu a Rady z roku 2003 o hnojivech.

Jsou tam dvě velmi důležité oblasti. Jednak k rostoucímu počtu bioplynových stanic se upřesňují pravidla pro používání tzv. digestátů na zemědělské půdě, což je jinými slovy fakticky ten pevný organický zbytek, který v té bioplynové stanici vzniká. A stejně tak se do působnosti tohoto zákona nově zařazují sedimenty z rybníků, vodních nádrží a vodních toků s tím, že Ministerstvo zemědělství společně s Ministerstvem životního prostředí vydá příslušnou vyhlášku o používání těchto sedimentů na zemědělské půdě. To je nesmírně důležité opatření, které umožní zlevnit odbahňování rybníků tam, kde se nejedná o nějaké kontaminace, a naopak fakticky zbytečně se ekonomicky zatěžuje celá operace odbahňování rybníků.

Jsou tam potom určité formální změny, zjednodušení registračního řízení a vydávání v podstatě takových registrací, jako jsou tzv. typová hnojiva, institut ohlášení apod.

Chtěl bych říci, že Poslanecká sněmovna, resp. zemědělský výbor PS projednal tento návrh 10. září, schválil devět pozměňovacích návrhů, které považuji za přínosné. Jsou v souladu se záměrem předkladatele a podporuji je. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP