(11.20 hodin)
(pokračuje Lhota)

O jaké úpravy se tudíž jedná? Krátká rekapitulace. Dají se rozdělit zhruba do čtyř základních změn:

1. Odstranění legislativně technických chyb.

2. U osob nakládajících se vybranými skupinami bezpečnostního materiálu bude namísto současných dvou požadována pouze jedna odpovídající způsobilost. Odstraňuje se tím tedy nadbytečnost legislativní dvojkolejnosti.

3. Při přípravě stanoviska žádosti o vydání koncesní listiny si žadatel nebude muset obstarávat doklady o své bezúhonnosti a spolehlivosti. S ohledem na vlnu probíhajících inovací v oblasti elektronizace státní správy si budou tyto náležitosti obstarávat policejní orgány dle své příslušnosti každý sám.

4. Aby se předešlo jakýmkoliv výkladovým sporům, to je rovněž velmi důležité, dochází i k výkladovému zpřesnění.

Dámy a pánové, suma sumárum, sečteno a podtrženo, ať už se jedná o jakékoli z navržených úprav, na žádnou z nich se neváží nové náklady. Novela naopak přináší snížení administrativních nároků a celkově přispívá ke zkvalitnění celého zákona jako takového.

A co víc - to by možná mohlo zajímat i přísedící na galerce (smích v sále, výkřiky: na galerii!) - jak jsem se dočetl v jedné z jeho povinných částí důvodové zprávy, dokonce i z hlediska rovnosti žen a mužů je zcela indiferentní. Bavíme se o pancéřování či lafetování zbraní, takže je-li z hlediska mužů a žen indiferentní, tak mám pocit, že se všichni můžeme cítit daleko lépe.

Takže co k tomu dodat? Až se budeme věnovat už jenom zjednodušování legislativy, jak je tomu v tomto případě, tak si myslím, že se nám všem opravdu uleví, a mně nezbývá nic jiného než doporučit do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku, proto vás žádám, abyste se přihlásili, pokud chcete vystoupit. Nikdo se do obecné rozpravy nehlásí, tedy ji končím.

Budeme se zabývat návrhem na přikázání, protože nezazněl žádný návrh na vrácení či zamítnutí. Organizační výbor navrhuje přikázat předložený návrh k projednání výboru hospodářskému. Zeptám se, zda má někdo jiný návrh na přikázání. Nemá. Budeme tedy hlasovat o tomto jediném návrhu.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 38 a táži se, kdo souhlasí s tím, aby tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru. Kdo je pro? Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování pořadové číslo 38, přítomno 125, pro 103, proti nikdo. Tento návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh zákona jsme přikázali k projednání výboru hospodářskému.

 

Tím končí prvé čtení bodu č. 58, sněmovního tisku 604. Děkuji panu ministrovi a děkuji též panu zpravodaji.

 

Dalším bodem, kterým se budeme zabývat, je bod 73. Jestliže si pan ministr stěžoval na dlouhý název, tak teď přijde dlouhý název.

 

Bodem číslo 73 je

 

73.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
návrh na přístup k Dohodě mezi Belgickým královstvím, Dánským královstvím,
Spolkovou republikou Německo, Irskem, Italskou republikou, Lucemburským
velkovévodstvím, Nizozemským královstvím, Evropským společenstvím pro atomovou
energii a Mezinárodní agenturou pro atomovou energii o provádění čl. III odst. 1 a 4
Smlouvy o nešíření jaderných zbraní (78/164/Euratom), ze dne 5. dubna 1973
a k Dodatkovému protokolu k Dohodě mezi Rakouskou republikou, Belgickým
královstvím, Dánským královstvím, Finskou republikou, Spolkovou republikou
Německo, Řeckou republikou, Irskem, Italskou republikou, Lucemburským
velkovévodstvím, Nizozemským královstvím, Portugalskou republikou, Španělským
královstvím, Švédským královstvím, Evropským společenstvím pro atomovou energii
a Mezinárodní agenturou pro atomovou energii o provádění čl. III odst. 1 a 4
Smlouvy o nešíření jaderných zbraní (1999/188/Euratom), ze dne 22. září 1998
/sněmovní tisk 474/ - druhé čtení

 

Pan ministr Martin Říman nás potřetí v úvodu seznámí s tímto bodem. Prosím ho o slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, paní místopředsedkyně. Teď jsem byl trošku zaskočen, protože jsem myslel, že bude jiný bod. Já budu velmi stručný. Zdůvodnění je asi kratší než název.

Návrh byl podrobně odůvodněn v prvním čtení a na schůzi výboru. Proto řeknu jen to, že Česká republika v návaznosti na vstup do Evropské unie má také zájem přistoupit k této dohodě a k protokolu, jejichž stranami jsou členské státy Unie nevlastnící jaderné zbraně a další organizace, jako je Evropské společenství pro atomovou energii a mezinárodní agentura. Česká republika je podle současně platných smluv odpovědna za naplňování závazků přímo Mezinárodní agentuře pro atomovou energii, zatímco v rámci Euratomu je navíc uplatňována kontrolní a koordinační role tohoto orgánu. Základní změna, kterou nabytí této dohody a protokolu České republice přinese, se tudíž týká rozdělení kompetencí v uplatňování systému záruk. Na Evropskou komisi budou přeneseny některé kompetence a na území republiky budou prováděny inspekce kromě inspektory Mezinárodní agentury pro atomovou energii též inspektory Evropské komise.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Zpravodajem zahraničního výboru je pan poslanec Václav Exner. Prosím tedy, aby odůvodnil usnesení výboru, které nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 474/1. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Václav Exner: Paní místopředsedkyně, členové vlády, dámy a pánové, zahraniční výbor na svém jednání 21. května se rozhodl doporučit Poslanecké sněmovně, aby dala souhlas s přístupem jak k dohodě, tak k dodatkovému protokolu k dohodě. V zásadě v rámci diskuse byly jen potvrzeny věci, které již byly uvedeny v rámci prvního čtení, a sice že se rozšíří stávající činnost Státního ústavu pro jadernou bezpečnost na základě počtu prováděných inspekcí, což vyplývá z toho, že některé věci nyní budou muset být vlastně prováděny tuplovaně, jednak pro Mezinárodní agenturu pro atomovou energii, jednak pro Euratom, a také proto, že Euratom už teď není schopen pro všech deset nových členů kapacitně zajistit všechno, co z příslušných protokolů a dohody vyplývá.

Bylo také potvrzeno, že pokud jde o obsah příloh jedna a dvě, nemůže se mluvit o tom, že by byly zveřejňovány v aktuálním znění, nová znění, protože je pověření, aby je přijímala rada guvernérů, tak nejsou nově zveřejňována a text, který máme k dispozici, který je součástí sněmovního tisku, je v současné době již zastaralý, protože je také ve Věstníku Evropské unie uveden stav z roku 1998.

Zahraniční výbor tedy přesto navrhuje Poslanecké sněmovně, aby také vyslovila souhlas s přístupem jak k dohodě, tak k dodatkovému protokolu.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Otevírám rozpravu. Písemné přihlášky nemám. Ptám se tedy, zda se někdo do rozpravy hlásí. Žádnou přihlášku neregistruji. Končím tuto rozpravu.

Můžeme zahájit hlasování o navrženém usnesení. Přivolám naše kolegy, aby se mohli tohoto hlasování účastnit. Mezitím začnu číst ten dlouhý název:

"Poslanecká sněmovna dává souhlas s přístupem k Dohodě mezi Belgickým královstvím, Dánským královstvím, Spolkovou republikou Německo, Irskem, Italskou republikou, Lucemburským velkovévodstvím, Nizozemským královstvím, Evropským společenstvím pro atomovou energii a Mezinárodní agenturou pro atomovou energii o provádění čl. III odst. 1 a 4 Smlouvy o nešíření jaderných zbraní (78/164/Euratom), ze dne 5. dubna 1973 a k Dodatkovému protokolu k Dohodě mezi Rakouskou republikou, Belgickým královstvím, Dánským královstvím, Finskou republikou, Spolkovou republikou Německo, Řeckou republikou, Irskem, Italskou republikou, Lucemburským velkovévodstvím, Nizozemským královstvím, Portugalskou republikou, Španělským královstvím, Švédským královstvím, Evropským společenstvím pro atomovou energii a Mezinárodní agenturou pro atomovou energii o provádění čl. III odst. 1 a 4 Smlouvy o nešíření jaderných zbraní (1999/188/Euratom), ze dne 22. září 1998."

***




Přihlásit/registrovat se do ISP