(15.50 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Toto usnesení rozpočtového výboru je tedy základem pro dnešní jednání o návrhu zákona o státním rozpočtu v prvním čtení a naše rozhodování se bude odehrávat na bázi přijetí či nepřijetí návrhu usnesení, které připravil rozpočtový výbor.

Tolik tedy základní role zpravodaje. Dovolte mi ještě jednu, resp. dvě poznámky, které pokládám za důležité učinit jako zpravodaj, nikoliv jako představitel opoziční politické strany, ale domnívám se, že tento návrh rozpočtu poté, kdy jsem se s ním seznámil podrobně, tak podle mého názoru vykazuje skutečně jeden zásadní nedostatek, a to je řekněme zastaralost údajů, na kterých tento rozpočet je postaven.

Čili já bych rád, za prvé, poukázal na velký rozpor mezi odhadovaným růstem české ekonomiky, na kterém je postaven tento návrh zákona o státním rozpočtu. Materiál počítá s tím, že česká ekonomika v příštím roce zrychlí z letošního odhadovaného růstu zhruba 4,5 % na rychlejší tempo růstu v roce 2009 4,8 %. Rozpočet, jak zde zmínil ministr financí, vychází z červencové prognózy Ministerstva financí a vláda do této prognózy žádným způsobem nezasáhla, ačkoliv v době, kdy schvalovala návrh zákona o státním rozpočtu a posílala jej do Poslanecké sněmovny, tak samozřejmě hospodářská situace nejenom ve Spojených státech, ale i v Evropě již byla diametrálně odlišná od situace, ve které Ministerstvo financí zpracovávalo tuto makroekonomickou prognózu. To je první věc, na kterou cítím povinnost jako zpravodaj poukázat.

Druhá věc, na kterou bych rád jako zpravodaj poukázal, je podle mého názoru nejasný odhad daňových příjmů, který je součástí návrhu zákona o státním rozpočtu. Já se domnívám, že bychom si zasloužili jako Poslanecká sněmovna už v této fázi projednávání rozpočtu, protože schvalujeme základní parametry - příjmy, výdaje, saldo - podrobnější informaci od pana ministra financí o tom, jakým způsobem dospělo Ministerstvo financí právě k tomuto odhadu daňových příjmů. Teď nechci hovořit o tom, že s ohledem na nižší tempo růstu můžou být daňové příjmy příští rok nižší. Já problém vidím v tom, že i při odhadu růstu ekonomiky 4,8 %, na kterém je rozpočet postaven, tak podle mého názoru daňové příjmy nejsou navrženy korektně.

Já bych možná jenom požádal pana ministra financí o pozornost. Děkuji.

Je zde poměrně optimistický odhad růstu příjmů z daně z přidané hodnoty. Zatímco index růstu daně z přidané hodnoty v letech 2006/2007 byl 8,5 %, v letech 2007/2008 6,6 %, tak vláda v příštím roce počítá s poměrně velkorysým indexem růstu daně z přidané hodnoty 9,2 %. Je to tedy nejvýše za poslední tři roky, ačkoliv se příští rok nechystá žádná změna sazby daně z přidané hodnoty. Ta změna se odehrála už letos k 1. lednu letošního roku, tam rozumím tomu indexu 6,6 % růstu v roce 2008, ale nerozumím růstu 9,2 % v roce 2009. Čili tady bych rád požádal pana ministra financí o bližší informace o tom, na základě čeho odhadlo Ministerstvo financí takovýto poměrně výrazný růst příjmů z daně z přidané hodnoty v příštím roce.

Druhá otázka se týká další významné daně, která je významným příjmem státního rozpočtu, a je to spotřební daň. Zatímco v letošním roce, když vezmu poměr skutečnosti roku 2007 a očekávané skutečnosti roku 2008, tak se index pohybuje na úrovni 97,3 %, tak příští rok vláda počítá s velmi velkorysým nárůstem příjmů ze spotřebních daní ve výši 12,3 %. To je opět velmi dramatický nárůst příjmů ze spotřebních daní. Opět bych požádal pana ministra financí o odpověď, na základě čeho vláda očekává takový nárůst příjmů, jestliže příští rok nemá dojít k žádné změně sazby. Alespoň o tom nemám informaci, že by se vláda chystala příští rok zvýšit spotřební daně. Přesto je zde navržen index růstu 12,3 %. Opět tomu jako zpravodaj nerozumím.

Já jsem se díval, prolistoval jsem skutečně celou dokumentaci ke státnímu rozpočtu, hledal jsem nějaké vysvětlení, ať už se týká onoho indexu pro daň z přidané hodnoty, hledal jsem vysvětlení, které se týká spotřební daně, ale nenašel jsem tam žádný komentář. Bohužel musím poznamenat, že komentáře, které jsou k těmto jednotlivým příjmovým položkám, jsou v zásadě přepsány z návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2008. Mám pocit, že to mechanicky úředníci přetiskli z návrhu rozpočtu na letošní rok, a ty texty se téměř neliší, ačkoliv tady je jiná situace! V letošním roce došlo k poměrně dramatickému vývoji sazeb v oblasti jak DPH, tak spotřebních daní směrem nahoru a komentář je velmi podobný. Já jsem se z něj nedozvěděl, proč indexy rostou takovým způsobem.

Poslední věc, na kterou bych rád jako zpravodaj upozornil, a opět bych se rád ještě zeptal teď v této fázi debaty pana ministra financí Kalouska, a to se týká poslední daně, kde vidím docela velký otazník na příjmové straně, a to je daň z příjmů fyzických osob, které podávají přiznání. To jsou vlastně osoby samostatně výdělečně činné, které nejsou v závislé činnosti, ale podávají samostatné daňové přiznání.

Několik let nazpět, když jsem se díval na výběry této daně, tak výběr daně pro státní rozpočet se každý rok pohyboval někde kolem 9 mld. korun. V roce 2006 se vybralo 9,3 mld. korun, v roce 2007 se vybralo 8,8 mld. korun, letos se počítá, že se vybere asi 9,9 mld. korun. Čili tři roky po sobě výnos z této daně, kterou podávají OSVČ, daně z příjmů, se pohybuje na hraně 9 mld. korun plus minus. Příští rok Ministerstvo financí počítá s tím, že vybere 13 mld. korun. To je velmi dramatický nárůst. Index je 131 % letošní skutečnosti, to znamená nárůst o 31 %, index 131 % letošní odvodové povinnosti OSVČ. Já se ptám, kde je ten důvod, proč Ministerstvo financí počítá s tím, že živnostníci, osoby samostatně výdělečně činné, zaplatí příští rok na dani z příjmů o 3 mld. korun víc než v letošním roce. To znamená, vlastně o 30 % se zvýší jejich faktická daňová povinnost v roce 2009. Já jsem opět hledal v komentáři k návrhu zákona o státním rozpočtu, ale nenašel jsem tam žádné zdůvodnění k takhle dramatickému indexu růstu této daně! Proč OSVČ příští rok zaplatí o 3 mld. korun víc, když tři roky zpátky platily 9 mld.? Nerozumím úplně tomu, jestli je to nějaký efekt daňových změn, které vláda teprve připravuje, nebo je to nečekaný efekt daňových změn, které proběhly v letošním roce. Ať je to tak či tak, já teď nechci spekulovat o důvodech, rád bych požádal pana ministra financí skutečně o podrobnější vysvětlení, ale já jsem v komentáři Ministerstva financí nenašel skutečně žádné zdůvodnění k tak dramatickému růstu odvodů u živnostníků, pokud jde o daň z příjmů.

Čili podle mého názoru buď tady existují nějaké důvody, které pan ministr financí, já věřím, že vysvětlí, nebo došlo k nějaké chybě, anebo nedej bože došlo ke zkreslení příjmové strany státního rozpočtu, čemuž já samozřejmě nevěřím, že by Ministerstvo financí uměle nafouklo daňové příjmy. To doufám, že k něčemu takovému nedošlo.

Dovolte mi tedy, abych skončil svoji zpravodajskou zprávu. Já se samozřejmě přihlásím do rozpravy k ostatním politickým souvislostem, které se týkají návrhu zákona o státním rozpočtu, ale přesto bych se rád pana ministra financí zeptal, dám-li stranou onu otázku aktualizace makroekonomických dat, ke které se už koneckonců pan ministr financí ve svém úvodním vystoupení vyjádřil, proč Ministerstvo financí počítá tedy s takovými docela dramatickými indexy nárůstu daní: DPH - 109 %, spotřební daně - 112 % a daň z příjmů fyzických osob - živnostníků dokonce 131 % v roce 2009.

Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane zpravodaji. I vás poprosím, abyste se posadil ke stolku zpravodajů. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám tyto přihlášené: pan poslanec Tlustý, Paroubek, Jandák, Fiala Jaroslav, Seďa, Dolejš Jiří a zatím jako poslední písemně přihlášený pan poslanec Kvapil. Nyní uděluji slovo panu poslanci Tlustému. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP