(10.30 hodin)
(pokračuje Ohlídal)

Ani to nemají v úmyslu, ani ho nepovažují za dobré. Vyslovení se o penalizačním školném byl jakýsi úlet jednoho z expertů sociální demokracie, který byl dementován vedením sociální demokracie i poslaneckým klubem.

Co se týče tvrzení, které se zde prolínalo ve vystoupení všech tří mých pravicových předřečníků, to je tvrzení, že školné, ať už školné přímé nebo odložené, zvýší úroveň na našich vysokých školách. To je naprostý blud. Je možné to doložit tím, že když srovnáme například soukromé vysoké školy s veřejnými vysokými školami, tak jednoznačně lze doložit, že úroveň výuky na soukromých vysokých školách, kde se platí školné, je zřetelně nižší, až na naprosté výjimky, ve srovnání s úrovní výuky na veřejných vysokých školách, kde se školné neplatí.

Toto tvrzení je opravdu nesmysl. V zahraničí, například ve Spojených státech amerických na soukromých univerzitách, jako je Princeton, MIT atd., tam se platí vysoké školné, ale to vysoké školné platí právě proto ti lidé, protože když absolvují takovou vysokou školu, tak mají zajištěnu vysokou úroveň vědomostí a samozřejmě také téměř stoprocentní šanci na vynikající uplatnění ve společnosti. Čili je to jakási vstupenka do vyšší společnosti. Ale opačně to prostě neplatí. Na Princetonu mohli například zavést vysoké školné právě z těchto důvodů, z hlediska vysoké kvality výuky. Ale naopak, představit si, že zavedeme školné a dostaneme se na úroveň Princetonu na jednotlivých vysokých školách v České republice, to je prostě nesmysl. Dá se to doložit dokonce i na konkrétních příkladech.

Já mám zkušenost s jednou soukromou vysokou školou, kde se platí poměrně vysoké školné a kde právě placení tohoto školného působí přesně opačným směrem. Kde student řekne: Ale vždyť já vám platím, tak já bych měl absolvovat. Když takový student má být vyhozen, tak samozřejmě vedení a majitelé takové školy v něm vidí zdroj financí a snaží se, a většinou to dokáží, aby takový student, i když špatný student, dostudoval. Takže představa, že školné zlepší úroveň výuky na vysokých školách, je prostě nesmyslná.

Co se týče tvrzení, aspoň tak jsem tomu porozuměl z projevu pana ministra i pana premiéra, že vlastně odložené vysoké školné není žádnou zátěží, že víceméně když budou zavedeny půjčky, že je všechno v pořádku - není tomu tak. Každá položka navíc při studiu, kterou musí student zaplatit, je zátěží a samozřejmě je zátěží i potom, v případě odloženého školného, když ji bude muset splácet po absolvování studia. Samozřejmě pan poslanec Bartoš mluvil o minimální mzdě, že hranicí by mohla být minimální mzda nebo jiná nízká úroveň mzdy nebo platu. To by ovšem znamenalo, že školné by museli potom splácet i absolventi oborů, které jsou poměrně nelukrativní. Ohánět se průměrnou mzdou vysokoškoláků okolo 30 tisíc je dosti podivné, protože do toho se počítají samozřejmě mzdy bankéřů, manažerů atd. Když vezmeme v úvahu třeba mzdovou úroveň učitelů, mzdovou úroveň ve školství, v kultuře, sociální oblasti, tak zjistíme, že lidé pracující v těchto oblastech se pohybují hluboko pod průměrnou mzdou, která je v České republice. A samozřejmě pro tyto lidi, i když by byli nad tou jakousi určenou hranicí, by bylo splácení odloženého školného jistě zátěží.

Při těchto diskusích jsem slyšel i 5. června, kdy probíhala poprvé tato diskuse, informaci, že pro sociálně slabé studenty předcházející vlády, ze strany koaličních politiků byly myšleny vlády sociálně demokratické, nebylo nic učiněno pro sociálně slabé studenty. Že se jim vůbec nepomohlo. Ale tito řečníci zapomněli, že od 1. ledna 2006 mohou sociálně slabí studenti dostat sociální stipendium. A skutečně je dostávají. Takže samozřejmě školné s půjčkami a se sociálním stipendiem není vůbec nutné srovnávat. Školné je jedna věc, půjčky pro studenty, sociální stipendia jiná věc. S půjčkami, se sociálními stipendii samozřejmě souhlasíme. Mimochodem, sociální stipendia, znovu opakuji, byla zavedena za vlády sociální demokracie.

Pan premiér řekl, že nejsou zdroje pro to, aby vysoké školství mohlo fungovat tak, jak by mělo, aby se mohlo rozvíjet, a že je tedy nutné sáhnout i k tomu, aby tyto zdroje byly získávány přímo od studentů. Já si myslím, že to je hluboká demagogie. V okamžiku, kdy stát v rámci své daňové reformy převede obrovské miliardy do rukou těch nejbohatších a sníží rozpočet na vysoké školy - například v roce 2009 by měl činit deficit ve financování českých vysokých veřejných škol zhruba tři miliardy, hovoří se, že to bude možná míň, možná více, zhruba tři miliardy - tak za tohoto stavu, je, pane premiére, hluboce nemorální chtít to, aby se studenti podíleli na financování vysokých škol.

Rozvíjí se to vysoké školství ve světě, pane premiére, v těch státech, kde vlády, kde stát se věnuje výrazné podpoře vysokého školství. Můžu vám uvést příklady skandinávských zemí, ale kupodivu i vámi opěvovaných Spojených států amerických. Veřejné vysoké školství je podporováno ve Spojených státech vládou, ne studenty. Něco jiného jsou soukromé vysoké školy, to je třešnička na dortu, obrovsky vysoká úroveň, vstupenka do vyšší společnosti, tak tam se platí školné, to je jasné. Takže ono je třeba některá fakta vykládat poctivě a nesnažit se je demagogicky zamlžit.

Samozřejmě, mohl bych postupovat dále a diskutovat s tím, co tady pánové Bartoš a pan premiér přečetli. To by samozřejmě nemělo smysl, protože si ani všechno nepamatuji. Byl bych rád, kdyby třeba pan premiér mi mohl svůj elaborát věnovat, a já k němu třeba se svými kolegy bod po bodu zaujmeme svá stanoviska.

Čili já bych chtěl svůj proslov ukončit tím, že bych znovu zopakoval, že sociální demokracie v současné době i v nejbližší budoucnosti musí odmítat jakoukoli formu školného z důvodů, které jsem zde řekl, a i z důvodů, na které samozřejmě už nemám čas, a nebudu vás zdržovat.

Čili ještě jednou: školné ne z hlediska sociální demokracie. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ohlídalovi. S faktickou poznámkou se přihlásili pánové Topolánek, Bartoš a řádně pan ministr Liška, který uplatňuje přednostní právo.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já vás možná překvapím, pane kolego, já diskusi vítám. Ta diskuse totiž ukazuje to, že abychom mohli diskutovat ve Sněmovně, musíme na to být opravdu připraveni, a já vám slibuji, že vám tu svoji řeč pošlu, abyste se na ni mohl pořádně připravit a neargumentoval proti něčemu, co jsem neřekl.

Špatně se vám bude útočit na relativně levicový koncept, který funguje. Tomu rozumím a já to respektuji. Ale jestli chceme opravdu vyhovět vašim připomínkám, že se tady nediskutuje, tak tu diskusi skutečně veďme.

Za třetí: Nejsou náhodou v Rakousku volby? Nejsou náhodou rakouští socialisté stejní populisté jako vy? Ukažte mi jednu rakouskou univerzitu, která je v první stovce hodnocených univerzit na celém světě! Víte, kde je Karlova univerzita? Třístáprvní až třístápadesátá. To je taky důvod, proč musíme udělat reformu.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu premiérovi. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí poslanec Walter Bartoš. Vzdává se této možnosti, takže s faktickou poznámkou pan poslanec Ohlídal.

 

Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane premiére, já žebříček kvality vysokých škol ve světě znám. Ale samozřejmě najdete na čelných místech také americké univerzity, které jsou veřejné, kde se vůbec školné neplatí. To je vaše pořád jedna jednoduchá a primitivní teze: Když se bude platit školné, vysoké školství půjde nahoru. To je naprostý nesmysl. Například na pátém místě Pensylvánská státní univerzita, státní univerzita, kde se školné vůbec neplatí a patří mezi největší univerzity na světě. Překonává i některé soukromé univerzity, jako například MIT. Děkuji.

(Poznámka premiéra Topolánka mimo mikrofon: Já jsem tuto větu nikdy neřekl.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP