(15.50 hodin)
Poslanec Jeroným Tejc: I. Poslanecká sněmovna zřizuje podle článku 30 Ústavy České republiky a podle § 48 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny vyšetřovací komisi Poslanecké sněmovny pro vyšetření neoprávněných zásahů do soukromého a rodinného života některých osob uskutečňovaných za účelem nátlaku na členy Parlamentu České republiky (dále jen vyšetřovací komise).
II. Ukládá vyšetřovací komisi objasnit
1. neoprávněné zásahy do soukromého a rodinného života některých osob uskutečňované za účelem vyvíjení nátlaku na členy Parlamentu České republiky,
2. neoprávněné nakládání s utajovanými informacemi, jimiž disponují zpravodajské služby České republiky a bezpečnostní sbory za účelem vymezeným v odstavci 1.
3. Stanoví lhůtu do 30. června 2009, v níž je vyšetřovací komise povinna předložit svá zjištění s návrhem Poslanecké sněmovně.
4. Určuje počet členů vyšetřovací komise na 12, a to v zastoupení poslaneckých klubů ODS čtyři, ČSSD čtyři, KSČM dva, KDU-ČSL jeden a Strana zelených jeden člen.
Tolik návrh usnesení. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Táži se, jestli se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy. Jestli tomu tak není, podrobnou rozpravu končím.
Chcete nyní, pane poslanče, závěrečné slovo? Nechcete. Budeme hlasovat o návrhu usnesení. Zazvoním a za malou chvíli zahájím hlasování o návrhu usnesení.
Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem usnesení souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 20. Z přítomných 193 poslankyň a poslanců pro návrh 107, proti 60, kvorum 97. Konstatuji, že s usnesením byl vysloven souhlas. Schválili jsme zřízení vyšetřovací komise.
Končím bod č. 2 a zahajuji bod č. 3 a je jím
3.
Zákon, kterým se mění zákon č. 356/2003 Sb., o chemických látkách
a chemických přípravcích a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 444/4/ - vrácený prezidentem republiky
Stanovisko prezidenta republiky s odůvodněním jeho nesouhlasu s tímto zákonem vám bylo rozesláno jako sněmovní tisk 444/5.
Nejdříve se táži navrhovatele, místopředsedy vlády a ministra životního prostředí Martina Bursíka, zda chce vystoupit. Chce vystoupit ke stanovisku prezidenta republiky. Prosím, pane místopředsedo a ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Děkuji pěkně, pane předsedo. Dámy a pánové, předkládám vám k novému projednání novelu zákona č. 356 z roku 2003 o chemických látkách a chemických přípravcích, který byl vrácen prezidentem republiky. Dovolte, abych se stručně vyjádřil ke stanovisku pana prezidenta, které máte bezpochyby ve svých podkladech.
Zákon neimplementuje nařízení Evropského parlamentu o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek REACH, a to proto, že nařízení Evropského společenství je přímo použitelný právní předpis. Zákon tudíž stanoví pouze kompetence státní správy a sankce za neplnění ustanovení zákona a čtyř základních nařízení Evropského společenství. Diskuse o obsahu nařízení REACH v souvislosti s projednávaným návrhem změny zákona 356 je proto po přijetí tohoto nařízení Evropským parlamentem bezpředmětná.
Podle nařízení REACH, nikoli podle návrhu zákona, který zde projednáváme, se zavádí povinnost registrace chemických látek u Evropské agentury pro chemické látky jejich výrobci a dovozci. Výrobci a dovozci mají posoudit bezpečnost vyráběných látek pro lidské zdraví a životní prostředí a navrhnout opatření pro jejich bezpečné užívání. Pouze u velmi nebezpečných látek, jako jsou karcinogeny, mutageny nebo látky přetrvávající v životním prostředí, tzv. perzistentní látky, bude agentura rozhodovat o povolování nebo o zákazu jejich používání, a to na základě vědeckých kritérií a za účasti zástupců členských zemí. Nejedná se tedy o kontrolu evropských byrokratů nad naším chemickým průmyslem, ale o snahu zabránit používání nejvíce nebezpečných látek.
O zákonu byla diskuse v plénu Poslanecké sněmovny právě v takovém rozsahu, v jakém si poslanci a poslankyně tuto diskusi žádali. Ale pokládám za důležité zdůraznit, že zákon byl připraven společně se Svazem chemického průmyslu, byl podrobně diskutován v hospodářském výboru a výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí Sněmovny, kde chemický průmysl uplatňuje své další připomínky, které byly z velké části akceptovány.
Nedošlo k záměrnému přesunu kontrolních pravomocí na Českou inspekci životního prostředí, naopak, v průběhu přípravy zákona Ministerstvo životního prostředí požadovalo, aby se na dozorové činnosti podílely také dozorové orgány jiných resortů, jako je Česká obchodní inspekce či Hygienická služba. Tyto požadavky však byly odmítnuty.
Z těchto důvodů, které jsem uvedl, si vás, vážené dámy a pánové, dovoluji požádat o to, abyste návrh zákona přijali. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Chtějí se vyjádřit ke stanovisku prezidenta republiky zpravodajka výboru pro životní prostředí poslankyně Kateřina Konečná a zpravodaj hospodářského výboru poslanec Jaroslav Plachý? Paní poslankyně Konečná, prosím, máte slovo.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, já se vyjádřím velmi stručně jako zpravodajka tohoto tisku ve výboru životního prostředí. Třetí čtení proběhlo na konci června tohoto roku. Senát poté přijal v polovině července tohoto roku tento návrh bez připomínek.
Jediné, co bych opravila a upozornila pana ministra, že výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí byl zrušen v roce 2006 a rozdělen na dva výbory, a tudíž se návrhem tohoto zákona zabýval pouze výbor pro životní prostředí. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Pan poslanec Plachý nechce vystoupit.
Otevírám rozpravu, do které zatím nemám žádné písemné přihlášky. Z místa se hlásí pan poslanec Urban. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Milan Urban: Vážený pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, pan prezident Klaus má pravdu a já řeknu, proč si to myslím. Evropská směrnice má za cíl zlepšit kvalitu života v Evropské unii, s tím jistě souhlasíme všichni, jak tu jsme. Evropská unie vytvořila jakýsi kompromis, který je bolestným kompromisem mezi výrobci, obchodníky, lidmi, různými zelenými aktivisty a podobně. Já si myslím, že to není dobrý kompromis, ale nechť. Problém je v tom, že jsme zase papežštější než papež. Že do této evropské směrnice jsme zase přinesli českou aktivitou další náklady, které jsou spojeny s celým systémem chemické produkce.
To není o těch firmách. To je o tom, že tyto náklady, které přišly českou kreativitou, protože my jsme přece chytřejší než ti v Bruselu, tak ty náklady zaplatí lidé, protože ty se promítnou do mnoha výrobků, ty náklady budou zvyšovat inflaci v České republice, náklady sníží konkurenceschopnost, tedy jinak řečeno, sníží zaměstnanost v tomto odvětví. A já se ptám, proč se snažíme být v této chvíli někde mimo ten bolestný kompromis, který se v Bruselu rodil velmi dlouho. A proto si myslím, že je potřeba tento zákon zamítnout. Proto si myslím, že veto pana prezidenta Klause je v této chvíli naprosto správné.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. O slovo se hlásí pan poslanec Soušek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
***