(10.20 hodin)
(pokračuje Opálka)
Koalice své postoje obhajuje současnou demotivující štědrostí. Konstatuji, že poslanecký klub KSČM je připraven k diskusi a dnes i k podpoře takových návrhů, které povedou k minimalizaci konkrétních případů zneužívání či nadužívání sociální podpory. Nakonec jsme i jeden takový návrh ve výboru předložili. Jsme připraveni k podpoře účinnějšího kontrolního systému, který bude tyto nekalé praktiky eliminovat. Jsme připraveni i k podpoře motivačních nástrojů, které povedou k aktivnímu chování občanů. Nejsme však ochotni spolupodílet se na plošných opatřeních, která negativně postihnou i aktivní spoluobčany, kteří třeba jen mají smůlu, že v jejich regionu je vysoká nezaměstnanost, nebo jsou například zdravotně hendikepovaní či po jejich profesi není aktuální poptávka. Mandatorní výdaje státu lze nejlépe ušetřit plnou zaměstnaností a dostatečnou mzdou, platem či odměnou.
Vždy se při diskusích na toto téma ptám, proč se všichni soustřeďují jen na jednu skupinu obyvatel, ale černé pasažéry daňových úniků, tzv. státních darů, nikdo neřeší. Zřejmě proto, že jsou to vděční, jistí a pozorní voliči. A tak ti velcí podnikavci sem tam přijdou na úkor státu, rozumějte nás všech, k nějaké té miliardě. A ti menší? Někteří umně přesunou část své domácí spotřeby do režie své firmy, takzvaně optimalizují své výdaje, a účetně sníží zisk, a tím i daně a odvody. Například nejčastější je jev vykazování soukromých cest jako služebních jízd. Nekrátí stát jen na snížené dani z příjmů, ale zejména na neodvedené dani z přidané hodnoty. A tak se daří mnohým de facto snižovat už tak ve srovnání s evropskou patnáctkou nízkou daňovou povinnost. Ale pro podporu státu nezapomenou ruku natáhnout.
Vážení, víte jak často kontrolují finanční orgány tyto vychytralé podnikavce? Minimálně! A víte, jaká je situace těchto kontrol v Praze? Ještě nižší. Víte, proč se řada všech větších firem registruje především v Praze? Asi ano. A co jsme pro tuto změnu v Poslanecké sněmovně učinili? Odpovězte si raději sami.
Nehovořím zde o tom proto, abych vyvolával plošné podezírání vůči všem i vůči poctivým podnikatelům. Jen se snažím ukázat, jak nevyváženě a z tohoto pohledu doslova diskriminačně přistupuje vláda k řešení okrádání státu jednotlivci z různých sociálních skupin naší společnosti. To je přece nespravedlivé nadržování, kterému odpovídá i řada předložených vládních návrhů, které jsou pro komunistickou stranu nepřijatelné, neboť zavádí v našem právním řádu se zdůvodněním "zvýšení motivace lidí k rychlé změně jejich nepříznivé sociální situace" další restrikce vůči těm nejslabším, neprivilegovaným občanům, kteří jsou odkázáni pouze na prodej své pracovní síly.
K těm restrikcím patří zejména zkrácení podpůrčí doby poskytování podpory v nezaměstnanosti o jeden měsíc, což je hluboko pod úrovní evropské patnáctky. Dále znevýhodnění české pracovní síly vůči zahraniční konkurenci, neboť se liberalizuje příchod levných zahraničních zaměstnanců. A s tím souvisí i nová bezpečnostní a zdravotní rizika plynoucí z nedostatečně nastavené kontroly. V souvislosti s předchozím snížením náhradních dob pro důchodové pojištění, zrušení přípravy na zaměstnání studentům a prodloužením potřebné doby důchodového pojištění z 25 na 35 let je tristní návrh na omezení zápočtu doby nezaměstnanosti jako náhradní doby pro důchodové pojištění pouze maximálně na jeden rok u občanů do 55 let. Nechápu také návrhy na zrušení nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti v podobě překlenovacího příspěvku u začínajících osob samostatně výdělečně činných či příspěvku na dopravu zaměstnavatelů pro úhradu části nákladů spojených s přepravou zaměstnanců včetně těch se zdravotním postižením nebo snížení věkové hranice pro poskytování zvýšení péče pro mladé z 25 jen na 20 let. S tím vším souvisí i nemotivující nízká úroveň minimální mzdy.
Některé návrhy vlády si však zaslouží naši podporu. Dále podporujeme zejména usnesení výboru pro sociální politiku i řadu poslaneckých pozměňovacích návrhů předložených ve druhém čtení. Podpora návrhu zákona jako celku však bude u nás záviset na tom, zda většina Poslanecké sněmovny vyřadí nevyvážené restrikce a sankce vůči neprivilegovaným. Naše podpora tedy bude záležet na jednotlivých rozhodnutích při hlasování koaličních poslanců z ODS, KDU-ČSL, Strany zelených a přeběhlíků z ČSSD.
Děkuji vám za pozornost a věřím, že jsem minimálně přispěl k tomu, aby náš kolega mohl v dalších zasedáních rozvíjet své politologické teoretické úvahy. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. O slovo se přihlásil pan místopředseda Poslanecké sněmovny Lubomír Zaorálek. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Vážená vládo, vážení kolegové, přeji vám dobrý den a dobré dopoledne.
Já jsem tady minule, když probíhalo druhé čtení, vystoupil a snažil jsem se upozornit na rizika, která jsou spojena v tomto návrhu. Především jsem mluvil o projektu zelených karet. Upozorňoval jsem na bezpečnostní rizika, která jsou spojena s tím projektem, a čekal jsem na rozpravu a na to, jakých se mi dostane odpovědí na ty otázky, které jsem položil. Mohu vám říci, že mě absolutně nejen neuspokojilo to, co tady proběhlo, a to, co jsem slyšel, způsob, kterým byla bagatelizována ta rizika. A hlavně bych vám chtěl dneska říci a upozornit vás, že po informacích, které jsem si opatřil také od policejních orgánů a dalších, které se zabývají, jsem dospěl k závěru, že pokud dnes schválíme tady toto opatření, tak tím vytvoříme nebezpečnou situaci, která může mít pro nás docela dramatické důsledky v budoucnosti.
Já bych chtěl upozornit na to, že v současné době Česká republika naprosto nemá pod kontrolou ten proces migrace a transferu pracovníků z některých, řekněme, zemí třetího světa do České republiky. Dokonce existují, a myslím že oprávněně, vážná podezření, že celý ten proces má silné kriminální pozadí, a já nevidím žádné návrhy ani opatření k tomu, aby se ta situace po rozjetí projektu zelených karet nějak zásadně změnila. Ten projekt má odstartovat poměrně brzy. Já mám pocit, že pan ministr nemá provedené vůbec žádné akreditace těch agentur a těch, kteří by ten proces měli zvládat. Takže já tvrdím, že stát nemá dneska ten proces pod kontrolou, a v tom návrhu, který předkládá, vůbec neukazuje, jakým způsobem by ho chtěl pod kontrolu dostat. A myslím si, že i selskému rozumu se vzpírá pochopit, jak by si představovali, že celý ten proces bude fungovat.
Podívejte se, vy oslovujete zemi, ve které je kupříkladu pět procent počítačově gramotného obyvatelstva. To znamená kdo si v nějaké takové potenciální zemi přečte tady tento váš návrh? Ti, na které se obracíme, se k tomu vlastně vůbec nedostanou. Dostanou se k tomu pouze ty mafiózní skupiny, které dneska z velké části ten proces organizují. To budou partneři pro český stát. A vy jste vůbec nenaznačili, jak tomu zabráníte.
Prostě podívejte se, je naprosto iluzorní dneska tady ve Sněmovně tvrdit, že bezpečnostní orgány České republiky, v tom stavu navíc, ve kterém dneska to je, by mohly dokázat bránit přílivu osob zapojených do organizovaného zločinu v rámci realizace tohoto projektu zelených karet, protože naše policejní zpravodajské orgány nemají dostatek informací o cizincích, kteří se do toho mohou zapojit. A navíc podle mě nebude fungovat spolupráce s bezpečnostními orgány těch zemí, o které jde, především proto, že ty země na tom nebudou mít žádný velký zájem poskytovat informace o lidech, kterých se nakonec rády zbaví. Chápete? To znamená tvrdit nám, že tady se bude nějak komunikovat, je iluzorní. A dokonce jsem si to ověřoval, a to mi říkají lidé, kteří u nás pracují, že se nedá předpokládat, že by bezpečnostní složky těch dalších zemí měly zájem nám pomoci.
***