(17.20 hodin)
(pokračuje Nečas)

Prostě evidentní pokus o deformaci trhu práce, o etnicky, národnostně či jazykově podmíněné přijetí do zaměstnání, to znamená deformaci trhu práce, znamená vyřazení z této databáze rozhodnutím ministra práce a sociálních věcí.

Je to tedy dostatečný počet pojistek, aby tento systém vyváženě a rozumně pomáhal českému průmyslu. Chtěl bych zdůraznit, že opravdu celá řada těchto významných investic by se bez zahraniční pracovní síly už v této chvíli neobešla.

Je samozřejmé, že celý program musí být doprovázen programem integrace cizinců. Je mimo vši pochybnost, že není v našem zájmu, aby v této zemi vznikala jakási izolovaná ghetta, izolované ostrovy s vlastním systémem hodnot, s vlastními, velmi často paralelně fungujícími zákonnými systémy, pravidly apod.

Mimochodem, já jsem hluboce přesvědčen, že význam těchto zelených karet z hlediska příchodu zahraniční pracovní síly do České republiky je přeceňován. Je přeceňován prostě proto, že především pokud se bude jednat o kvalifikovanou pracovní sílu, tak nás prostě přeplatí minimálně desítka zemí na západ od nás. Jestliže se bude jednat o nekvalifikovanou pracovní sílu, tak je to zpravidla pracovní síla - a to se ukazuje na základě empirických studií - která má zájem pouze o dočasné zaměstnání, o vydělání určitého objemu peněz a o návrat do vlastní země, kde nějakým způsobem chce tyto finanční prostředky využít.

I bez ohledu na program zelených karet tvrdím, že skutečné rezervy pro zaměstnanost jsou na našem pracovním trhu, že jsou ve třech kohortách. Je to samozřejmě v kohortě nezaměstnaných. Tady bych chtěl velmi zdůraznit, že 70 % nezaměstnaných jsou lidé se základním vzděláním nebo se střední školou bez maturity, čili jinými slovy vyučení, a že dokonce počet volných pracovních míst pro osoby s nízkou kvalifikací je v podstatě srovnatelný s počtem nezaměstnaných, kteří mají základní vzdělání. Čili jinými slovy, problém je někde jinde, není v tom, že by nebyla práce. Je velmi často v tom, že není u této skupiny ochota pracovat. Mimochodem, celá řada opatření, která je obsažena v tomto návrhu novely zákona o zaměstnanosti a také v návrhu novely zákona o hmotné nouzi, má stimulovat k větší aktivitě i tyto osoby.

Čili vedle nezaměstnaných - ano, souhlasím - dalším významným rezervoárem pracovní síly především cestou částečných pracovních úvazků jsou rodiče malých dětí, především ženy. Naprosto souhlasím, že v této věci bylo v posledních deseti letech uděláno velmi málo. Všimněte si, jak se diplomaticky vyhýbám tvrzení, že nebylo uděláno prakticky nic. V tom musíme učinit určité kroky, které zvednou v tomto segmentu možnost pro svobodnou volbu a možnost harmonizace rodičovské role s rolí na pracovním trhu na základě svobodné volby konkrétního člověka. Nemůžeme přece fungovat tím způsobem, že budeme někoho vyhánět do práce. To jsme také zažili. Musíme vytvořit prostor pro svobodnou volbu.

Pak je tady samozřejmě další velmi významná kohorta, které si mimochodem již všimli zaměstnavatelé, a jsou tady pozitivní výsledky. To je kohorta starších zaměstnanců nad padesát, případně nad padesát pět let, kde skutečně výrazným způsobem roste zaměstnanost. Poptávka po této kvalitní pracovní síle roste a je dobré, že se v této oblasti odbourávají předsudky.

Také souhlasím, že velkým rezervoárem je produktivita práce. Ale ta je, dámy a pánové, v naší zemi poměrně tragická. Jestliže Česká republika dosahuje v hrubém domácím produktu na hlavu podle parity kupní síly 82 % průměru Evropské unie, tak v produktivitě práce přepočítané na jednoho pracovníka dosahuje pouze 72 % průměru Evropské unie, a to dokonce Evropské unie ve formátu 27 zemí. Pokud spočítáme tento poměr pouze na starou původní patnáctku, tak ta je ještě o 10 % ve svém průměru nad tímto průměrem 27 zemí. To znamená ta je na úrovni 110 procentních bodů a my jsme na úrovni 72 procentních bodů. Pokud dokonce tuto produktivitu práce spočítáme na jednotku pracovní doby, tak dosahujeme pouze 53 % produktivity práce v porovnání s průměrem Evropské unie. Čili tady bezesporu jsou obrovské rezervy.

Musím také říci, že některé věci, které se tady týkaly diskuse o potlačování nelegální práce a podobně - já s nimi musím souhlasit. Jsem přesvědčen, že je nutná restrukturalizace orgánů státní správy, které mají tyto kontrolní činnosti na starosti, a že větší prolnutí činností, možná i určité přechody pravomoci a osob například mezi Státním úřadem inspekce práce a úřady práce, jsou naprosto na místě, a naše uvažování jde přesně tímto směrem: koncentrovat tyto kontrolní pravomoci na trhu práce, aby to pak nebyly čtyři pracovnice, které obkličují staveniště, ale aby jich bylo třeba deset, protože provedou kompletní kontrolní činnost, která se týká pracovněprávních vztahů, bezpečnosti práce na pracovišti, dodržování zákona o zaměstnanosti apod.

Nebudu tady hlouběji komentovat výroky některých kolegů. Musím říci, že si vážím vystoupení, která byla - byť s nimi třeba názorově nesouhlasím - fundovaná. Vážím si věcných vystoupení, která tu měl například pan poslanec Škromach nebo pan poslanec Urban. Rozhodně nebudu komentovat nic z toho, co tady řekl pan poslanec Jean-Marie Le Rath, které byly spíše skrytou, ne-li velmi otevřenou xenofobií. To opravdu by tady komentováno být nemělo.

Poslední věc, kterou jsem chtěl velmi zmínit, je otázka některých specifických segmentů na trhu práce, která tady byla zpochybňována, například otázka mladých lidí, kteří opouštějí školy. Chtěl bych opět uvést konkrétní fakt. V současné době na jednoho absolventa školy nebo nezletilého, který je v evidenci úřadu práce, jsou zaregistrována dvě volná místa, která jsou určena pro mladistvé nebo pro absolventy škol. To znamená tito mladí lidé, pokud opravdu chtějí pracovat, v drtivé většině dnes mají bez problémů možnost práci si najít, zvláště za situace, pokud jsou bez závazků, pokud mohou za prací dojíždět, stěhovat se za ní apod. Jsou-li v této zemi desetitisíce nebo statisíce mladých Slováků, mladých Ukrajinců, kteří dojíždějí z Popradu nebo Mukačeva, nevidím jeden jediný důvod, proč by někdo za prací v tomto mladém věku nemohl naprosto v pohodě se dostavit na druhý konec republiky.

Poslední věc, kterou jsem chtěl zmínit, je, že přestože drtivá většina diskuse se týkala programu zelených karet, tak klíčovým obsahem návrhu tohoto zákona je především snaha o pružnější trh práce, snaha motivovat lidi a bonifikovat je za to, že se budou aktivně chovat na trhu práce a že nebudou neodůvodněně dlouho setrvávat v systému sociální ochrany.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře, za vaše závěrečné slovo. Se závěrečným slovem má nyní prostor paní zpravodajka, paní poslankyně Lenka Mazuchová. Prosím, paní kolegyně.

 

Poslankyně Lenka Mazuchová: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom statistické údaje. V podrobné diskusi vystoupilo 12 poslanců, někteří s více než jedním pozměňovacím návrhem. Třináctý byl pan ministr, který navrhl zkrácení lhůty na 48 hodin. Přidám-li k tomu ještě pozměňovací návrhy, které byly předloženy z výboru pro sociální politiku, dovolím si poznámku pod čarou - máme v pátek co dělat a čeká nás perná šichta.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní zpravodajko. Ještě jednou připomínám těm, kteří nepředali své pozměňovací návrhy, aby tak laskavě učinili a pokud možno v elektronické podobě je předali legislativě.

Nyní je před námi po závěrečných slovech hlasování, a to hlasování o návrhu na zkrácení lhůty pro třetí čtení, a toto zkrácení je navrženo na 48 hodin, tak aby třetí čtení mohlo proběhnout v pátek ráno.

Prosím, aby byl nejprve zjištěn počet přítomných poslanců, protože budeme o tomto návrhu na zkrácení lhůty hlasovat. Já jsem gongem přivolávala všechny poslance, takže se domnívám, že už stačili přijít. Prosím, abyste se všichni posadili do svých lavic. Všechny kolegyně a kolegy požádám, aby seděli ve svých lavicích, aby se skrutátorky mohly ujmout své role.

Ještě chvilku počkám, dokud budu vidět kolegy přicházející do sálu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP