(17.10 hodin)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď už musíme zřejmě ukončit tuto interpelaci, protože jsme vyčerpali možnosti tohoto rozhovoru mezi ministrem a poslancem. A musíme pokročit k další a to je interpelace poslankyně Věry Jakubkové… Já tedy vycházím z toho, že ti, kteří tady jsou - Ladislav Mlčák, Martin Tesařík, Antonín Seďa… Chtějí ale přesto vystoupit. Takže se omlouvám v tom případě paní poslankyni Jakubkové, já jsem vycházel z toho, že tady ministři nejsou, nicméně i přesto mají právo vylosovaní poslanci vystoupit.
První Ladislav Mlčák na Ivana Langera. Takže prosím, přístup celníků Slovenské republiky. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ladislav Mlčák: Vážený pane nepřítomný ministře, obrátila se na mě písemně paní ředitelka Základní umělecké školy z Potštátu ve věci prošetření její stížnosti na orgán Celní správy na hraničním přechodu Vyšné Nemecké - což je Slovenská republika, a Užhorod, Ukrajinská republika. Tato škola dlouhá léta spolupracuje a navzájem se navštěvují s Dětskou školou umění v Užhorodu a Kyjevskou slovanskou univerzitou. Při návratu 26. května letošního roku se setkali s nemilou záležitostí. Důvodem její stížnosti je: dlouhé čekání na odbavení před celním prostorem, ač tam nikdo jiný nebyl; nepřiměřeně dlouhá odbavovací doba celníků a zejména nevhodné a arogantní chování celníků - jejichž čísla jsou uvedena v písemné předloze, kterou panu ministrovi předám.
Na základě třístránkového sdělení či popisu události od paní ředitelky jsem se s ní telefonicky kontaktoval a chtěl pochopit skutečnou atmosféru onoho večera, tříapůlhodinového extempore na celnici. Paní ředitelka nemá výhrady k "hlídání schengenského prostoru", avšak arogance, ponižování, urážení, vyhrožování, štěkání na děti, kde jsou drogy atd. atd. ze strany slovenských celníků byly nad rámec veškeré slušnosti a jednání příslušného orgánu. Pochopme, že přítomné děti měly nepopsatelný zážitek s obavou o další cestu do tohoto prostoru.
Osobně nemůžu posoudit, zda je to nestandardní postup či metoda. Nechci z tohoto dělat ani politikum. Je to skutečně konkrétní případ či událost. Nechci zde uvádět, že jsme zrušili celní bariéry směrem k západu nebo na západ a tzv. pevnou železnou oponu jsme posunuli na východ. Otázka zní, jak v této věci dále. Co učiníte pro solidnější vzájemné styky občanů mezi státy na východě, slovanskými národy, bez velmi stručně popsaných nepříjemných záležitostí? Takže se obracím o prošetření celé kauzy na pana ministra Langera a o jeho písemné sdělení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak aspoň toto a podobně si může počínat i poslanec Martin Tesařík, který tu nemá svou ministryni, ale přesto bude interpelovat. Prosím.
Poslanec Martin Tesařík: Ano, dobrý den, děkuji. Já se vzdám komentáře, který hovořil předchozí můj kolega Honza Hamáček na téma nepřítomnosti paní ministryně. Nicméně oslovím vás, nepřítomná paní ministryně obrany.
Téměř před rokem, bylo to 7. 6. 2007, jsem vás interpeloval v mnohamiliardové zakázce na dodávku 556 vozidel Tatra za více než 2,5 miliardy korun. V souhrnu otázek, které jsem vám položil, byla i otázka, zda vás neznepokojuje existence provizní smlouvy mezi Tatrou a bývalým pracovníkem Ministerstva obrany ČR. Tehdy jste mi odpověděla, nejenom mně, ale celému plénu Poslanecké sněmovny: Kdybych něco takového věděla, tak by to věděly orgány činné v trestním řízení a věděla by to i média. Protože jsem nic takového nezveřejnila, tak si buďte jist, že o ničem takovém nevím. Ale ejhle! Včera v televizi, v Událostech ČT1, se provalilo, že Ministerstvo obrany, potažmo i paní ministryně již před rokem věděly o existenci této podivné provizní smlouvy, která měla zabezpečit téměř víc než 20 milionů korun za provizi.
Takže já se vás ptám, paní ministryně, proč jste nám před rokem poskytla tuto mylnou, zavádějící a nechci říci přímo lživou odpověď na tuto otázku.
Má druhá otázka zní: Za jakých finančních podmínek odešel bývalý pracovník Ministerstva obrany, v novinách se hovoří o nějakém panu Stoškovi z Ministerstva obrany, když se hovoří, že právě za prosazení této smlouvy měl získat provizi 27 milionů korun, a to právě na základě smlouvy, kterou jste před rokem právě zde v této Poslanecké sněmovně komentovala těmito slovy: Kdybych něco takového věděla, tak by to věděly orgány v trestním řízení a věděla by to i média. Protože jsem však nic takového nezveřejnila, tak si buďte jist, že o ničem takovém nevím.
A třetí moje otázka zní: Jestliže jste skutečně věděla o této smlouvě, tak se chci zeptat, zdali jste již podala trestní oznámení, tak jak jste o tom hovořila v předchozím vyjádření na moji otázku. Děkuji vám za písemnou odpověď.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Věřím, že se vám jí dostane. Opravdu škoda, že tady není paní ministryně Parkanová, protože i další interpelace je na ni. Pan poslanec Antonín Seďa má vrtulníkovou interpelaci. Vidím, že ji přednese. Prosím.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane předsedající. Vážená nepřítomná ministryně obrany, Česká republika připravuje na příští rok vrtulníkovou misi do Afghánistánu. Nedávno jsem se dočetl, že naší armádě hrozí, že přijde o špičkové piloty vrtulníků, kteří do Afghánistánu nechtějí. Náčelník Generálního štábu uvedl, že z celkového počtu 69 pilotů pouze pět odmítlo účast na misi. Ostatní podmiňují svoji účast následujícími podmínkami: Do mise půjdou, pokud to dostanou rozkazem, vrtulníky budou mít vybavení odpovídající rizikům v dané oblasti a plněným úkolům. Létající personál bude mít odpovídající výstroj jako přilby, NVG, neprůstřelné vesty. Piloti budou absolvovat výcvik odpovídající podmínkám nasazení.
Ministerstvo obrany v rámci programu 207 320 modernizuje i vrtulníky Mi-171š, které mají být použity k dopravě výsadkových jednotek a zásobování izolovaných stanovišť v provincii Lógar, a to za bezpečnostní situace připomínající válečný stav. Podotýkám, že v průběhu modernizace docházelo k častým změnám parametrů včetně technické specifikace. Z důvodů krácení výdajů se provádí modernizace vrtulníků v omezeném rozsahu, takže se vůbec nedivím dodatečným požadavkům pilotů.
Vážená paní ministryně, ptám se, jaké jsou skutečné důvody pilotů odmítajících misi v Afghánistánu. Budou mít modernizované vrtulníky dostatečnou pasivní a aktivní balistickou ochranu odpovídající standardům NATO a vybavení odpovídající vrtulníkům používaným v Afghánistánu například v americké armádě? Jak bude zabezpečeno logistické vybavení a evakuační plány pro případ havárie vrtulníků na nepřátelském území? Opravdu jste, paní ministryně, přesvědčena, že je hospodárné, aby armáda investovala desítky milionů korun do výcviku pilotů, aby o ně vzápětí přišla? Budete, paní ministryně, osobně garantovat, že jak příprava pilotů, tak technické vybavení vrtulníků a osobní ochrana létajícího personálu bude odpovídat nebezpečnosti mise a rizikům, které na území Afghánistánu na naše piloty čekají?
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Kdo ví. Ale uvidíme, jaká bude odpověď.
Další je interpelace paní poslankyně Věry Jakubkové na přítomného místopředsedu vlády Martina Bursíka. Prosím paní poslankyni, aby přednesla svou interpelaci ve věci radarové základny. Prosím.
Poslankyně Věra Jakubková: Dobrý den. Vážený pane místopředsedo, děkuji za udělení slova. Dámy a pánové. Vážený pane ministře, oceňuji vaši vstřícnost a děkuji vám, že jste se rozhodl na dotazy občanů, které jsem vám zaslala mailem, odpovědět prostřednictvím interpelace a své odpovědi tak zpřístupnit v podobě stenoprotokolu z dnešního jednání široké veřejnosti.
Mé otázky se týkají vlivu možné radarové základny na přírodu a životní prostředí. Mluví-li utajované smlouvy k radarové základě o konkrétní lokalitě výstavby, lze ze smluv také dovodit informace týkající se posuzování vlivu na životní prostředí, tzv. EIA? Odborníci zabývající se přírodou v Brdech mají obavu z toho, že nebude dostatek času na posouzení. Zejména zoologové potřebují nejméně jednu celou sezónu, jarní, letní, podzimní i zimní aspekt, aby měl výsledek jejich práce vypovídající hodnotu a vyloučil různá kolísání. Bude tedy na posouzení dostatek času? Co když EIA nevyjde? Počítá s tím příslušná smlouva?
Bude záměr zastaven nebo realizován jinde, anebo na závěr posuzování vlivu na životní prostředí nebude brán ohled? A příprava radarové základny bude vybudována? Existuje z území, kde radarové základny již fungují, studie dokládající vliv hlavního paprsku na živé organismy? Existuje obava zejména o ptáky a netopýry, ale také o člověka, např. cestujícího v letadle. Zakládají utajované smlouvy k radarové základně kompenzaci negativních vlivů na přírodu? Pokud ano, o jaká opatření jde?
Vážený pane ministře, děkuji za vaši odpověď.
***