(11.50 hodin)
(pokračuje Konečná)
Poté co tato analýza byla vypracována a dodána na výbor, pokračoval výbor v projednávání na svém květnovém jednání.
Pozměňující návrhy byly předloženy především Svazem chemického průmyslu. V tomto případě bych chtěla říci, že jsem za to velmi ráda, protože tady se přesně spojila ta státní správa s tím výkonem samotným. A převážně se velká část těchto pozměňovacích návrhů týkala zavedení nových pojmů "první příjemce" a "zhotovitel". Obě dvě otázky byly zodpovězeny panem náměstkem Bláhou a vysvětleny, i přesto došlo k tomu, že výbor pro životní prostředí přijal některé návrhy a zpřesnění Svazu chemického průmyslu, a to i se souhlasem zástupců Ministerstva životního prostředí.
Tyto návrhy obsahuje již zmíněný sněmovní tisk 444/1. Já k nim poté v podrobné rozpravě pouze přednesu tři velmi krátké technicko-legislativní pozměňující návrhy.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní zpravodajko. Dalším zpravodajem je člen hospodářského výboru, pan poslanec Jaroslav Plachý. Prosím, aby nás seznámil s usnesením výboru hospodářského.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, hospodářský výbor projednal vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 444, na své schůzi konané dne 15. května 2008 a přijal usnesení číslo 190, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit tisk 444 ve znění pozměňovacích návrhů. Ty máme všichni uvedené, jak zde již bylo řečeno, ve sněmovním tisku 444/2, a proto je nebudu celé číst. Děkuji za vaši pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu zpravodaji hospodářského výboru, panu poslanci Jaroslavu Plachému. A otevírám obecnou rozpravu, nemám do této rozpravy žádnou… Obecnou. Do obecné rozpravy se hlásí paní kolegyně Konečná. A poté pan kolega Soušek. (V sále je silný hluk.)
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, vážená paní předsedající. Já se přihlašuji do obecné rozpravy, protože jsem jako zpravodajka necítila oprávnění vás o tom informovat, nicméně si myslím, že právě ta studie, která nám byla vypracována, je velmi zajímavá. My jsme totiž zjistili, že Česká inspekce životního prostředí i Česká obchodní inspekce se shodují na tom, že budou muset přijmout minimálně 50 vysoce kvalifikovaných pracovníků ve chvíli, kdy přijmeme…
Já bych vás, paní místopředsedkyně, poprosila o klid.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Dámy a pánové, já vás prosím o klid. Všechny žádám, aby věnovali svou pozornost projednávanému bodu a veškeré ostatní aktivity, tím myslím úplně veškeré ostatní aktivity, přenesli mimo jednací sál. Děkuji.
Poslankyně Kateřina Konečná: Kdy obě dvě tyto instituce, když jsme si porovnávali tu analýzu, jsme zjistili, že by musely přijmout minimálně 50 vysoce kvalifikovaných pracovníků. Česká inspekce počítá mezi těmito pracovníky i s deseti lékaři se znalostí toxikologie. Tato specializace v zákonu číslo 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, v platném znění, ovšem není uvedena.
V současné době mají orgány ochrany veřejného zdraví pro tuto práci vyškolené zkušené odborníky a odborné zázemí. Jsem si docela jistá, že v České republice není ani tolik lékařů toxikologů majících zkušenosti se správním řízením v oblasti ochrany zdraví. Podle vyjádření Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí ani jedna z těchto institucí nemá odborné zázemí, kde by mohla provádět testování chemických látek a analýzy vzorků. V závěrečném shrnutí se vychází z předpokladu, že obě instituce by mohly využít pro potřeby dozoru technického zázemí hygienické služby. Celkové finanční náklady pak česká inspekce zvýšila o zhruba 85 až 90 milionů korun v rozpočtu, Česká obchodní inspekce poté o 150 milionů. Ministerstvo zdravotnictví tyto náklady nevyčíslovalo.
Já bych vás chtěla v tomto případě pouze upozornit, že převádíme na Českou inspekci životního prostředí velmi důležité kompetence, které jí budou stát mnoho úsilí. Chtěla bych vás požádat prostřednictvím paní předsedající, a hlavně pana ministra, aby jí toto bylo umožněno, protože to nebude mít jednoduché. Ale hlavně jsme se dostali k tomu, že v zákonu, který se toho vůbec netýká, v zákonu o chemických látkách, de facto začínáme transformaci Státního zdravotního ústavu. A podle mého i likvidaci hygienických služeb, protože převádíme kompetence v oblasti hygieny práce na orgány, které to do této chvíle nikdy nevykonávaly.
Takže já chápu domluvu mezi Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem životního prostředí, o které tady oba páni ministři mluvili. Mluvil o ní i pan náměstek Bláha. Nicméně uvědomme si, že ve zcela jiném zákonu, týkajícím se zcela jiného problému, začínáme transformaci něčeho, co by tady mělo být oficiálně projednáno a oznámeno podle mého názoru úplně jinak.
Nicméně jako zpravodajka se přikláním k tomu, že REACH je důležitá směrnice a měli bychom ji samozřejmě schválit. Jenom jsem chtěla na tuto malou nuanci, která ovšem může mít velké důsledky, upozornit.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní poslankyni Konečné. Nyní se o slovo v obecné rozpravě přihlásil pan kolega Miloslav Soušek. Prosím o klid ve sněmovně.
Poslanec Miloslav Soušek: Vážená paní předsedající, vážení kolegové, vážené kolegyně, já bych chtěl tady upozornit na jednu technickou drobnost v návrhu, nicméně je to drobnost, která může přinést poměrně vysoké náklady pro některé subjekty, kterých se tento zákon týká.
To znamená k bodu 42 v § 22 odst. 4 navrhuji za konec textu doplnit text, který zní: "Z povinnosti uvedené v tomto odstavci jsou osvobozeny osoby, které jsou dle nařízení (ES) č. 1907/2006 povinny předložit registrační dokumentaci k Evropské agentuře pro chemické látky. Informace o nebezpečných vlastnostech látek, které jsou součástí této registrační dokumentace, poskytne ministerstvo."
Dále pak k bodu 42 - v § 22 odst. 5 za konec textu doplnit text, který zní: "při současném respektování existence datového formátu, který slouží pro potřeby podávání registrační dokumentace dle nařízení (ES) č. 1907/2006."
Ještě bych to zdůvodnil. Požadované informace dle § 22 odst. 4 jsou v případě osob povinných podáním registrační dokumentace k Evropské agentuře pro chemické látky v souladu s nařízením /ES/ č. 1907/2006 součástí této registrační dokumentace v plném rozsahu a návrh zákona představuje duplicitní povinnost předávat tytéž informace pro potřeby národní legislativní úpravy, což představuje zcela zbytečný a nezdůvodnitelný nárůst administrativní zátěže.
Věřím, že tuto technickou novelu podpoříte. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Souškovi. Prosím o případnou přihlášku další do obecné rozpravy. Není žádná taková. Rozpravu obecnou tedy končím.
Zahajuji rozpravu podrobnou. Avizovala své vystoupení paní zpravodajka Kateřina Konečná. Má slovo. Prosím.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Dovolte mi přednést pozměňující návrhy legislativně technického rázu k usnesení výboru pro životní prostředí číslo 62 bodu 6.
V bodě 6 se dosavadní text označuje jako písmeno a) a doplňuje se písmeno b), které zní: K článku 1 bodu 12. V článku 1 bodu 12 se slova "§20 odst. 4 písm. b), § 20 odst.5 písm. b)" zrušují.
K usnesení výboru pro životní prostředí číslo 62 bodu 12. V bodě 12 § 35 odst. 1 písm. a) se slovo "jejich" nahrazuje slovem "jejím".
Mám ještě další dva, myslím velmi malé pozměňující návrhy, které bych tady ráda načetla, a to k článku 1 bodu 58 zákona: V § 32 odst. 1 písm. b) se slova "hasičskému záchrannému sboru" nahrazují slovy "hasičským záchranným sborům krajů".
A k článku 1 bodu 60: V § 33 odst. 1 písmeno a) se za slovo "výrobci" vkládá slovo "zhotovitel".
Děkuji.
***