(14.30 hodin)
(pokračuje Vlček)
Zahajuji bod číslo
35.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb.,
o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé zákony
/sněmovní tisk 471/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Pane předsedo, dámy a pánové, jakkoliv předloha, kterou máte před sebou, je velmi suchá a na čtení nezáživná, dovoluji si ji označit za zásadní průlom v řízení správy věcí veřejných. Neboť pokud se rozhodnete tento návrh schválit, schválíte, že správa věcí veřejných a veřejné rozpočty konečně začnou být spravovány a řízeny na základě pravdivých a relevantních informací, neboť dosud tomu tak nebylo.
Význam této předlohy se dá shrnout do jediného porovnání. Pokud podnikatel či vlastník jakékoliv společnosti nutně potřebuje pro řízení a vykazování vůči okolí a vykazování své vlastní důvěryhodnosti vést účetnictví, které věrně a pravdivě zobrazuje jeho činnosti, pak o to víc by tak měla činit veřejná správa. V roce 1990 ani ve veřejné, ani v podnikové sféře neexistoval systém účetnictví, který by věrně a pravdivě zobrazoval skutečné hospodaření jednotlivých jednotek. Za tu dobu privátní sféra učinila všechny potřebné kroky a splňuje veškeré mezinárodní standardy. Kdyby tomu tak nebylo, tak by samozřejmě ani nebyla konkurenceschopná. Ve veřejné sféře se v zásadě nestalo nic. Neúčtujeme. Neznáme věrně a pravdivě obraz hospodaření organizačních složek státu. Neznáme věrně a pravdivě obraz hospodaření státních podniků a akciových společností s majetkovou účastí státu. Nemáme-li tuto informaci, logicky se nabízí otázka, jak dobře můžeme tyto procesy řídit.
To je ten základní důvod, to je ta základní podmínka, pro kterou naléhavě žádám Poslaneckou sněmovnu, aby schválila tento skutečně průlomový zákon, kdy prvním cílem je vytvořit pravdivé účetní výkazy za Českou republiku, které budou zveřejňovány, a kdy každý občan bude mít možnost se seznámit s těmito údaji. Tyto účetní výkazy pak logicky zvýší důvěryhodnost České republiky nejenom vůči našim občanům, ale také vůči Evropské unii, zahraničním institucím a investorům. Bude nezbytné zveřejňovat účetní uzávěrky organizačních složek státu a bude ověřeno, zda tyto účetní uzávěrky organizačních složek státu skutečně zobrazují pravdivý a věrný obraz jejich hospodaření.
Kromě potřeb zveřejňování těchto účetních informací je nesmírně podstatnou změnou to, že se zvýší důvěryhodnost údajů v účetnictví tohoto sektoru. Budou upraveny účetní metody a další nástroje účetnictví veřejného sektoru tak, aby se přiblížily podnikatelské sféře.
Další důležitou skutečností bude to, že kromě potřeb v oblasti vykazování a zvýšení důvěryhodnosti informací budou shromažďovány a vyhodnocovány, a to pokud možno v reálném čase, protože pouze v reálném čase ta informace umožní správné rozhodování, informace od resortů, státních fondů apod. Cílem je získat relevantní informace, aby bylo možno efektivně nakládat s majetkem státu a operativně řídit finanční i dluhovou situaci státu.
Tyto všechny skutečnosti jsou také důvodem pro to, aby existoval centrální systém účetních informací státu, to znamená místo, kde lze získat jakoukoliv informaci, jak je navrženo v tomto zákoně.
Já chápu, že to není příliš záživné, ale uvedu jeden příklad, který snad někoho upoutá, protože se skutečně jedná o stovky miliard korun a o rozhodování ve výši stovek miliard korun. Vezměte si například subjekt, který pravděpodobně disponuje největším státním bohatstvím v rámci České republiky, a to jsou Lesy České republiky. V účetnictví státního podniku, Lesů České republiky, a tedy v účetnictví státu…
Prý mám 87 decibelů, ale já opravdu se snažím -
Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane ministře, já vás přeruším a napomenu kolegy a kolegyně. Upozorním je na to, že pokud v Poslanecké sněmovně nebude klid, využiji § 29 odst. 2 písm. f) jednacího řádu.
Takže, prosím, pokračujte, pane ministře.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Nebudu tak pošetilý, abych se dopouštěl marné snahy. Prosím Poslaneckou sněmovnu, aby propustila tento návrh do druhého čtení.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Červenka. Prosím, pane poslanče, máte slovo. (V sále je rušno.)
Poslanec Petr Červenka: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr Kalousek nám z pověření vlády předložil novelu zákona č. 563/1991 Sb., zákona o účetnictví. Cílem nového zákona je vytvoření účetnictví státu, které efektivně zajistí správnost, úplnost a včasnost informací o hospodářské situaci státu a příslušných účetních jednotek. Vytvořením účetnictví státu bude nahrazen dnešní stav, kdy každá organizační složka vede samostatně účetnictví -
Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane poslanče, promiňte, já vás přeruším. Zkusím tedy tady zazvonit, jestli se kolegové uklidní (zvoní), a to bylo poslední, než teď za chvíli, pokud budu muset znovu napomínat vážené poslankyně a vážené poslance, využiji § 29 odst. 2 písm. f).
Prosím, pokračujte.
Poslanec Petr Červenka: Vytvořením účetnictví státu bude nahrazen dnešní stav, kdy každá organizační složka vede samostatně účetnictví podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, dále pak podle prováděcí vyhlášky č. 505/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, pozdějších předpisů pro účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu a jiných právních předpisů. Vytvořením účetnictví státu se stane Česká republika konsolidující účetní jednotkou, tedy všechny podřízené jednotky, nejčasněji organizační složky státu, budou Ministerstvu financí České republiky předávat účetní záznamy v nově stanovené struktuře v určených termínech a jednotně stanovených. Účetnictví státu bude mít výhodu v tom, že jeho jednotné fungování bude přesahovat hranice jednotlivých resortů, bude sloužit k součinnosti všech resortů a vzájemné koordinaci všech subjektů v nakládání s veřejnými prostředky nebo majetkem státu. Bude nástrojem pro účelné a efektivní řízení jednotlivých organizačních složek na celostátní úrovni. Následně pak zavedená jednotná elektronizace a digitalizace účetních záznamů by měla vést ke zjednodušení vedení účetnictví, vykazování a kontrole jeho správnosti.
Hlavní principy vládou navrhované právní úpravy směřují pak
za prvé k vytvoření účetnictví státu v analogii s účetnictvím podnikatelských subjektů s přihlédnutím ke specifikům státu a jeho suverenitě, a to zejména zkvalitněním používaných účetních metod u účetních jednotek veřejného sektoru. Je zde důležité, aby účetnictví státu bylo založeno na principu včasnosti, principu věrnosti zobrazované informace, principu efektivnosti zvolených prostředků.
Za druhé k vytvoření podmínek pro efektivní zajištění relevantních informací a hospodářské situace státu a příslušných vybraných účetních jednotek. Zde považuji za nezbytné, aby účetnictví státu bylo propojeno se státním rozpočtem jakožto hlavním finančním plánem hospodaření státu.
***