(10.00 hodin)
(pokračuje Pospíšil)

Důležité, co je zde třeba říci, že ve chvíli, kdy uplyne lhůta 10 dnů a je zásilka vhozena do schránky, nastávají účinky doručení.

A v čem je druhá změna? Je v tom, jak může účastník řízení rozporovat účinky tohoto doručení.

V zásadě se do budoucna počítá s tím, že účastník může rozporovat účinky takovéhoto doručení jenom v případě, že je splněn tzv. omluvitelný důvod, to znamená je zde určitý důvod pro to, proč si zásilku na své trvalé adrese po uplynutí 10 dnů nepřevzal. Není tedy možné jako dosud konstatovat pouze fakt, že se dotyčný na této adrese nezdržuje, to je bohužel současná úprava, která umožňuje právě ono namítání a rozporování doručování, ale musí to být nějaký jasný důvod. Důvody budou následně vymezeny judikaturou, jako se to stalo v jiných zemích. Ale přesto už se dnes lze shodnout na tom, že dostane-li někdo náhlou srdeční příhodu nebo je náhle zraněn, a není tedy v době 10 dnů na svém trvalém bydlišti, pak samozřejmě toto je typický příklad omluvitelného důvodu, kdy spravedlivě nelze po občanovi požadovat, aby takovouto zásilku převzal. Stejně tak je-li mu ukradena schránka se zásilkou, pak lze spekulovat o tom, že i toto bude samozřejmě omluvitelný důvod. Jinými sovy, budou to důvody, kdy opravdu nelze spravedlivě po občanovi vyžadovat, aby si v dané lhůtě zásilku na svém místě, na místě trvalého bydliště nebo obecně povinné doručovací adrese, převzal.

Dámy a pánové, tím se dostáváme do pozice, kdy zpřísňujeme úpravu, na druhou stranu úprava není tak tvrdá jako například v Německu, kde v zásadě tyto omluvitelné důvody právní úprava nezná a veškeré zásilky se vhazují na adresu, která je povinnou doručovací adresou, a je pouze na účastníkovi, jak s tímto naloží.

Tolik tedy velmi stručně a zjednodušeně představení povinné doručovací adresy.

Co chci dále říci, je otázka protokolace. K tomu pouze jedna teze. Do budoucna se počítá s tím, že v rámci civilního řízení se nebude protokolovat, přepisovat, jak se to děje nyní, ale informace se budou zachovávat na zvukovém záznamu. Přepis zvukového záznamu se bude realizovat pouze v případech, kdy to zákon stanovuje. Je to v zákoně vyjmenováno. Takovým případem například je, pokud o to účastník požádá. V takovémto případě však je přepis zpoplatněn. Anebo, a to není zpoplatněno, například v případě, kdy je podán řádný nebo mimořádný opravný prostředek. A to z toho důvodu, aby se odvolací soud mohl s tímto seznámit.

Další informace velmi stručně, abych vás s tím nezatěžoval, se týká omezení rozsahu odůvodňování. Velkým problémem české justice dnes je, že bohužel v rámci přepjatého formalismu soudci věnují mimořádnou pozornost rozsáhlosti odůvodňování bez toho, že by tak byla rozsáhlá i logická myšlenka, na základě které je rozhodnuto. Chceme proto zjednodušit a zkrátit odůvodňování, a to na rovinu, aby v něm bylo opravdu obsaženo to, co má. Zdůvodnění úvah soudce, proč určitým způsobem rozhodl a na základě jakého právního předpisu vydal toto rozhodnutí. Proto do budoucnosti mj. budeme chtít, aby soudci vydávali takové písemné odůvodnění, jaké verbálně uvedou při vynášení rozsudku v soudní síni. Dnes jsme totiž často svědky toho, kdy soudce jednoduše verbálně odůvodní své rozhodnutí, a pak v následujících měsících vypracovává elaborát, který s původním ústním odůvodněním v zásadě má jen pramálo společného. To si myslím, že je špatně. V zásadě by písemné odůvodnění mělo korespondovat s tím, co soudce řekl v jednací síni při vynášení rozsudku.

Výrazně se také rozšiřuje okruh rozhodnutí, kdy nebude třeba vůbec odůvodnění vydávat. Nejedná se o rozsudky jako takové, ale o určitá usnesení, a to zvláště procesní usnesení, to znamená nemeritorní usnesení, ale i usnesení, která mají meritorní charakter. Dochází k výraznému zjednodušení odůvodňování. Opět věc, která odbřemení české soudce.

A poslední věc, kterou chci tady zdůraznit z velké škály 150 změn, je změna postavení notářů jako soudních komisařů. Do budoucna chceme odstranit jistou dvojkolejnost, kdy každý úkon notáře fakticky je kontrolován soudem, a paradoxně často reálně je kontrolován vyšším soudním úředníkem. To znamená notář, který je profesionál právník, fakticky je kontrolován úředníkem na soudě, jeho jednotlivé úkony. To je samozřejmě špatně. My tuto dvojkolejnost kontroly odstraňujeme a do budoucnosti počítáme s tím, že soud bude zasahovat do dědického řízení zvláště v případech, kdy si některý z účastníků bude na činnost notáře nebo na jeho rozhodnutí stěžovat, a to buď tedy mimoprocesně, anebo zvláště procesním prostředkem, učiní-li notář určité rozhodnutí. Tato právní úprava je běžná i jinde v zahraničí a opravdu zrychlí dědické řízení, které v ČR bohužel trvá neadekvátně dlouho.

Dámy a pánové, já bych zde mohl takto přednášet nebo hovořit o změnách klidně dvě hodiny, ale nechci vás tím unavovat. Proto jsem vypíchl základní a klíčové změny. Prosím vás o to, byť se jedná o nezáživnou materii na první pohled, je to zákon, který nesmírným způsobem ovlivní život všech našich občanů, kteří určitým způsobem přicházejí do styku se soudní mocí. Prosím vás tedy o podrobné, seriózní, věcné projednání tohoto návrhu zákona, protože beze změn, které jsou navrženy - a můžeme se bavit o jejich konkrétní podobě, to je samozřejmé, česká justice těžko může svou délkou civilního soudního řízení začít konkurovat jiným justičním systémům, zvláště těm, které jsou na západ od nás -, bez zjednodušení civilních procesních předpisů těžko může dojít k výraznému zkrácení délky civilního soudního řízení. A já doufám, že problém délky civilního soudního řízení vnímáme všichni stejně intenzivně a všichni chceme přispět k tomu, aby se délka soudního řízení v ČR zkrátila.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Eva Dundáčková. Vážená paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážená paní předsedající, pane premiére, páni ministři, dámy a pánové, pan ministr spravedlnosti nám předložil, říká, rozsahem malou, ale poměrně důležitou a poměrně podrobnou novelu občanského soudního řádu. Probíráme v krátké době již druhou a přijdou pravděpodobně další novelky, které nicméně tematicky jsou okleštěné, a snad proto se můžeme spokojit s tím, že nejsou předkládány všechny zároveň.

Tato novela, jak už zde pan ministr říkal, je novela docela zásadní ve smyslu posílení postavení práv účastníků řízení a zrychlení průběhu soudního řízení a měla by snad znamenat odbřemenění soudců, zamezení průtahům v soudním řízení a zjednodušení právních předpisů, což by mělo opravdu vést k rychlejšímu a kvalitnějšímu rozhodování soudů, a byla předjednávána napříč politickým spektrem, s odborníky, velmi podrobně a já myslím, že snad na půdě Poslanecké sněmovny najde svoji podporu.

Nejzásadnější změny se týkají doručování, zjednodušení protokolace, obrany proti průtahům v řízení, omezení rozsahu odůvodnění rozhodnutí, posílení postavení notářů jako soudních komisařů a navazující změny notářského řádu, která na druhé straně přinese větší zodpovědnost a větší profesionalitu notářů.

Doručování, a pan ministr to tady popisoval, já mám ve své zpravodajské zprávě připraven také jednoduchý přehled. Možná že vás to více v tom dvojím vydání zaujme a budete mít možnost přemýšlet o tom, jaký nový způsob doručování, který se dotkne každého občana, jaký bude a v čem jsou jeho hlavní principy.

Doručováno by mělo být přednostně - nově - při jednání nebo při jiném soudním úkonu, to znamená přímo. Nejde-li to, pak prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky. Pokud není možné tedy doručit do datové schránky, doručí se prostřednictvím doručovacího orgánu nebo účastníkem řízení nebo jeho zástupcem. Základem nového doručování by se měla stát doručovací adresa, datová schránka evidovaná podle zvláštního předpisu, případně nemá-li adresát datovou schránku, pak adresa, kterou účastník sdělí. Na elektronickou adresu se doručuje, požádá-li o to účastník nebo s tím vyslovil souhlas. Podmínkou je kvalifikovaný certifikát od akreditovaného poskytovatele certifikačních služeb. Nezbytná je tedy plná elektronizace justice. Ti z nás, kteří jsou velmi konzervativní, mohou mít jisté pochybnosti nad tím, kterak to bude fungovat, ale svět se vydává touto cestou a my nemůžeme stát pozadu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP