(12.20 hodin)
Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Vážená paní předsedající, vážená Sněmovno, jak už zde bylo uvedeno, tyto oba dva tisky spolu velmi úzce souvisejí, řeší příbuznou problematiku, a pokud by práce na novém občanském zákoníku probíhaly rychleji, velká část z projednávané problematiky by byla do občanského zákoníku již inkorporována, resp. pravděpodobně bychom byli v situaci, kdy bychom předložili celý nový katastrální zákon. Takhle jsme nuceni řešit několik naléhavých změn, ať už to bylo ve vlastním katastrálním zákoně, tak i v zákoně 265 o zápisech. Představím tyto změny velmi stručně.
Jsou v podstatě rozděleny do tří oblastí. Jedna oblast se týká podávání žalob proti rozhodnutí katastrálního úřadu, kterým se zamítá návrh na vklad práva. Druhá oblast je potom otázka výmazu starých zástavních práv, což je věc, která trápí celou řadu našich spoluobčanů, a třetí oblast je novela zákona o správních poplatcích, která se předkládá po dohodě s Ministerstvem financí přímo v tomto návrhu. Představím velmi stručně všechny tři tyto oblasti.
Pokud se týká podávání žalob proti rozhodnutí katastrálního úřadu, zde je návrh, aby se tyto žaloby podávaly prostřednictvím přímo katastrálního úřadu. Doposud platná právní úprava, která hovoří o tom, že žaloby se podávají přímo na soud, vážným způsobem ohrožuje právní jistotu nabyvatelů nemovitostí a všechny zúčastněné osoby na realitním trhu, neboť katastrální úřad takto vlastně oficiálně a formálně nemá a nemůže mít žádný přehled o podaných žalobách a bohužel při tom, jakým způsobem mnohdy probíhá zdlouhavě toto soudní řízení, může teoreticky dojít k realizaci nových návrhů na vklad, zatímco vlastně běží tato zastavovací žaloba. To znamená tato nová úprava, kterou předkládáme, umožňuje přerušení správního řízení o zápisech práv k dotčeným nemovitostem.
Stejně tak řešíme oblast, kdy na rozdíl od správního řádu se postup katastrálního úřadu v případech, kdy před rozhodnutím o návrhu na vklad práva je u soudu podána žaloba na určení existence práva nebo neplatnost smlouvy. Nově navrhujeme, aby se vyznačila poznámka spornosti, která upozorní na problém vkladu vlastnického práva. Pokud přesto smluvní strany navrhnou provedení vkladu, bude jim vyhověno, ale riziko přechází na tyto smluvní strany. Jinými slovy, jsou to ustanovení, která řeší tuto problematiku odlišně od současného občanského soudního řádu, ale jsme přesvědčeni, že se nevylučují ani s nově připravovaným občanským zákoníkem a zvyšují jistotu účastníků realitního trhu.
Druhou oblastí, která je řešena tímto návrhem zákona, jak už jsem řekl, je řešení výmazu starých zástavních práv převzatých z pozemkových knih, kde mnohdy jsou zástavní práva stará několik desítek let, nemovitost je jimi dále zatížena, tím pádem není možno, dokud není doložen jejich zánik, tuto nemovitost např. použít jako zástavu pro další závazky. Taková nemovitost je de facto z tohoto pohledu navždy zatížena a do té doby, dokud se nedoloží zánik takového zástavního práva, majitel s tím v podstatě nic nenadělá. To znamená zde se navrhuje řešení, jímž by bylo složení dlužené částky přepočítané podle předpisů o měnové reformě do soudní úschovy. Tím by se nemovitost fakticky odlehčila a do doby nějakého vyřešení vlastní podstaty zástavy by tato částka ležela v soudní úschově. Mohu vás uklidnit, povětšinou to nejsou žádné velké částky. Jsou to částky v řádu maximálně desítek tisíc korun a vlastníkům to umožní ručit touto nemovitostí za nové úvěry.
Poslední oblast, kterou zde navrhujeme, si myslím, že je asi nejdůležitější z hlediska občanů samotných, a to je otázka nové konstrukce správního poplatku za vklad práva do katastru nemovitostí. Doposud, jak víte, sazba činí 500 korun, nicméně je to sazba jednotná bez ohledu na počet nemovitostí, který má být tímto jedním podáním zapsán nebo ke kterým má toto právo být zapsáno. Nově tedy navrhujeme, aby částka 500 korun byla fakticky násobena počtem nemovitostí, ke kterým toto právo má být zapsáno, což v případě typického rodinného domu - převádíte dům, pozemek i zahradu, takže tento poplatek by se fakticky násobil třemi. Více se to dotkne pochopitelně realitních kanceláří a subjektů, které zapisují větší celky, nicméně mohu vás informovat, že s Asociací realitních kanceláří a se všemi organizacemi působícími v této branži jsme samozřejmě tuto věc projednali. Je jasné, že to pro tyto subjekty znamená podstatné zvýšení jejich poplatků, na druhé straně pokud vám teď představím důvod, proč to děláme, je to pochopitelné a povede to k dobrému cíli.
Jak víte, vláda ve svém programovém prohlášení zdůraznila potřebu digitalizace katastrálních map, a pokud chceme, aby se formou poplatků na tomto naprosto nejdůležitějším a základním kroku na katastru podíleli i sami navrhovatelé, je tato úprava konstrukce poplatků z našeho pohledu jednak nezbytná, ale na druhé straně přijatelná právě pro tyto subjekty, protože z hlediska velkých navrhovatelů je daleko důležitější právě rychlost, se kterou katastrální úřad pracuje, to znamená že vlastně digitalizace je krokem směrem k urychlení, a z hlediska malých navrhovatelů je třeba jasně říci, že poplatek za vklad práva, pokud jej např. odhadneme u takové typické nemovitosti, jak už jsem řekl, rodinného domku, tak z 500 korun se zde bavíme o 1500 korunách. Při cenách nemovitostí, které se takto typicky převádějí, jsme přesvědčeni, že jde o poplatek velmi snesitelný a že se tím ani pro nejširší vrstvy obyvatel nečiní žádná nepřiměřená zátěž.
Chci také zdůraznit, že je zde zaveden strop poplatku 20 tis. korun, což pravděpodobně se tedy netýká menších navrhovatelů, ale spíše těch, kteří dávají jakožto realitní kancelář větší celky k návrhu.
Poslední technickou změnou je i omezení výše správního poplatku u návrhu na vklad k bytovým jednotkám převáděným podle zákona o vlastnictví k bytům, kde celková výše poplatku je tisíc korun, ačkoliv se jedná o návrh na vklad bytové jednotky, podílu na pozemcích a podílu na společných částech domu; takže tam se to zastropovává tisíci korunami u specifických případů, které se navrhují zavkladovat podle zákona 72, o vlastnictví bytů.
Vážená Sněmovno, vážení páni poslanci, paní poslankyně, dovolte mi, abych vás jménem vlády požádal tímto o propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení. Děkuji za pozornost.
***