(10.50 hodin)
(pokračuje Rath)

Bohužel vláda Mirka Topolánka velmi poškodila mínění českých občanů o Spojených státech amerických a způsobila tím obrovskou, obrovskou škodu, protože zatímco před nástupem vlády Mirka Topolánka skutečně podstatná část českých občanů skutečně brala Spojené státy jako určitou naději, našeho blízkého spojence a přítele, obávám se s tím, jak Mirek Topolánek to tlačí, jak nekomunikuje, jak se chová arogantně, tak se velmi obávám, že tím způsobuje vážné škody ve veřejném mínění českých občanů vůči Spojeným státům. Je to medvědí služba. A my bychom měli chtít po této vládě, aby minimálně začala komunikovat věcně a seriózně s českou veřejností, aby českou veřejnost vtáhla do rozhodování a dala jí právo spolurozhodovat o svém dalším osudu.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. A teď prosím pana poslance Hamáčka, aby se ujal slova. Prosím.

 

Poslanec Jan Hamáček: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, jsem rád, že dorazil pan místopředseda vlády, a můžeme tedy pokračovat.

Já jsem rovněž rád, že se dostalo na debatu o protiraketové obraně, i když řekněme docela komplikovaným způsobem. Je to škoda a je to smutné, že opozice musí volit takovéto komplikované cesty písemných interpelací a následného zařazení na program schůze, tak aby vůbec mohla vést debatu. Připomínám to, o čem jsem mluvil. Tady máme sedm přerušených bodů - informace předsedy vlády o vyjednávání se Spojenými státy. Všechny tyto body byly přerušeny po obecné rozpravě, popř. byly vyřazeny a vůbec se neprojednávaly, ale ty, co byly přerušeny, byly přerušeny po obecné rozpravě, tak aby nedošlo k podrobné rozpravě, aby snad opozice nemohla navrhnout nějaké usnesení. A za této situace vláda finišuje jednání o smlouvách, o kterých my jako poslanci nic nevíme, nicméně jsme nuceni je komentovat zejména v okamžicích, kdy dochází k nějakým únikům z jednání, při vystoupení různých vládních činitelů, naposledy náměstka ministryně obrany, a my bez znalosti věci jsme nuceni tyto věci komentovat.

Já jsem si přečetl pečlivě odpověď pana předsedy vlády na písemnou interpelaci pana předsedy Paroubka a dovolím si zmínit pár bodů, které mě tam zaujaly.

V té první odpovědi, kdy se pan poslanec Paroubek ptá, proč vlastně ten systém potřebujeme, říká pan předseda vlády, že tím hlavním důvodem je důvod strategický, že potřebujeme strategický dialog se Spojenými státy. Já se ptám proč. Nám nestačí dosavadní úroveň našich spojeneckých svazků se Spojenými státy? Nám nestačí současné zajištění naší bezpečnosti na platformě Severoatlantické aliance prostřednictvím článku 5? Co více potřebujeme, jaké další bezpečnostní záruky chceme? Není to náhodou zlehčování a znevažování samotné podstaty Aliance, to znamená kolektivní obrany?

Druhý důvod je prý údajně důvod bezpečnostní. Pan předseda vlády říká, že Evropa není chráněna proti balistickým raketám. No to je samozřejmě pravda, ale Evropa není chráněna proti celé řadě dalších rizik, a jak všichni víme, rizika jsou víceméně nekonečná, nicméně prostředky omezené. Bylo by dobré se dostat k té základní debatě, to znamená jak ty naše omezené prostředky použít na obranu proti rizikům, která existují, a jak si z celé řady rizik vybrat ta rizika, která jsou reálná. A já mám pocit, že daleko reálnější než útok balistickou raketou je např. atentát či exploze nějaké malé kufříkové bomby, a nikdo tady nenavrhuje, aby se zpřísnila bezpečnostní opatření na hranicích, aby se rentgenovaly všechny kamiony, které jezdí do Evropy, a přitom to je riziko, které podle mého názoru je daleko reálnější než balistická raketa z Íránu.

Ten třetí důvod je ekonomický. Pan předseda vlády mluví o technologické spolupráci, vědecké spolupráci. My když jsme byli ve Spojených státech, tak v té prezentaci, kterou nám udělali na Missile Defense Agency, tak aspoň já jsem neměl pocit, že to je nějaká vysoká priorita pro Spojené stát,y a ty informace, které jsme obdrželi, byly velmi všeobecné.

Pan předseda vlády samozřejmě může zpochybňovat pana Philipa Coylea a může upozorňovat na to, že již v Pentagonu nepracuje, nicméně nelze zpochybnit fakt, že pan Phil Coyle je odborníkem, a není možné na jednu stranu zpochybnit jeho tvrzení a na druhou stranu brát všechna tvrzení americké Missile Defense Agency za prokázaná. My máme dobré zkušenosti s tím, jak nás různé státní orgány přesvědčují o tom, že právě to, co ony říkají, je pravda a že to potřebují. Připomněl bych českou zkušenost s L-159. Bylo nám tvrzeno: potřebujeme jich 72. Dneska jsou zaparkovány v hangáru. Říkalo se 230 transportérů, a za rok už to bylo jinak. Takže ty informace z vojenských kruhů je potřeba brát s jistou rezervou, a ne jim stoprocentně věřit.

Protože se blíží jedenáctá hodina, posunu se k závěru. Chtěl bych říci, že naše vláda v této chvíli finalizuje smlouvy se Spojenými státy a chystá se je podepsat. A je velmi diskutabilní, zda bude mít ve Sněmovně dostatečnou podporu pro ratifikaci. Tímto postupem podle mého názoru vláda vědomě riskuje závažné poškození česko-amerických vztahů. My jako sociální demokraté nesouhlasíme s tím, jakým způsobem vláda vyjednává, o čem vyjednává. Nesouhlasíme s tím systémem, ale jsme odpovědná opozice a máme potřebu upozornit na to, že zde hrozí reálné riziko škody na česko-amerických vztazích. To, že nesouhlasíme s jedním americkým projektem, neznamená, že si nejsme vědomi důležitosti spojenectví se Spojenými státy.

Proto mám za to, že je potřeba vyzvat na tomto místě vládu, aby se chovala odpovědně, aby nečinila nevratné kroky, aby smlouvy v této fázi nepodepisovala a vyčkala na vývoj situace jak ve vztahu s Polskem, tak ve vztahu k americké domácí politice, a zejména počkala na výsledek amerických voleb, které budou na podzim tohoto roku. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Takže to byl poslední přihlášený. A ještě vidím pana poslance Klase, který se hlásí. Pan poslanec Klas se hlásí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP