(12.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane poslanče, protože tuto výzvu opakujete podruhé, tak vás chci upozornit, že vzhledem k jednacímu řádu a jeho aktuální dikci můžete ministry a členy vlády oslovovat přímo, ne skrze mě.
Poslanec Zdeněk Škromach: Já rozumím, samozřejmě, ale nejsem si zcela jist u ministrů a zároveň poslanců, takže to sichruju, abyste mi náhodou neodebral slovo, že porušuji jednací řád. (Směje se. Oživení v sále.)
Tak, teď jste mě přerušil -
Místopředseda PSP Jan Kasal: Tak se s tím nějak vyrovnejte. Omlouvám se, že jsem vám vstoupil do řeči, ale vy jste mě vyzval, abych svým prostřednictvím informoval pana ministra.
Poslanec Zdeněk Škromach: To je v pořádku. Už jsme si to, pane místopředsedo, vysvětlili.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Můžete pokračovat. Omlouvám se.
Poslanec Zdeněk Škromach: Zkrátí se tím moje vystoupení.
Navrhuje se větší postih za nelegální zaměstnávání pro zaměstnavatele. Myslím si, že to je celkem v pořádku a je to potřebné. Na druhé straně je tady stejný problém, jaký byl i v jiných případech, které předkládali jiní ministři. Je to vymáhatelnost této sankce.
Pane ministře, jak například zajistíte kontrolu nad staveništěm, když vaše tři čtyři pracovnice kontrolního odboru úřadu práce budou mít obklíčit takovéto staveniště a zjišťovat na něm, jestli tam pracují nelegální cizinci? Než tam přijdou, tak většinou ti lidé stačí utéci. Ten problém mnohdy není ve výši sankcí, ten problém je ve vymáhatelnosti a schopnosti. Pan ministr bude samozřejmě argumentovat tím, že může využít cizineckou policii, ale pokud registruji, tak i tam dochází k personálním propadům, a myslím si, že nebude dostatek lidí na to, aby vůbec mohli zjišťovat, jestli k nelegální práci dochází. Je to velký nešvar.
Na druhé straně se tady otevírá poměrně velký prostor formou tzv. zelených karet, ale vnímám to jako zkratku. Problém samozřejmě není v tom, že táhneme a lákáme mozky do České republiky, protože je potřebujeme, potřebujeme lidi kvalifikované, s vysokými znalostmi. Na druhé straně ale Česká republika nepotřebuje, aby sem přicházeli nekvalifikovaní zaměstnanci a získali nějaké výhody v oblasti trvalého pobytu, protože to, že dnes je tady ekonomický boom, roste ekonomika díky tomu, jaká ekonomická opatření tady v minulosti udělala vláda sociální demokracie, a tato vláda z toho pouze profituje, to nemusí být stálý stav, a bohužel opatření, která tato vláda připravila, která už nesou první ovoce v nebývalé míře inflace, jakou jsme tady minulých osm deset let nepamatovali, tak nemusí ekonomický růst trvat věčně. Bohužel opatření, která tato vláda připravuje, škrty a podobně, k žádnému ekonomickému růstu nepovedou. To může vyvolat podobné problémy, kdy nebude poptávka po nekvalifikované práci cizinců. Jsem přesvědčen - i poté, co jsme tyto věci řešili v minulosti - že tito lidé, pokud nejsou z členských zemí Evropské unie, by měli do dvou tří měsíců poté, co ztratí práci a nenajdou novou, Českou republiku i prostor Evropské unie opustit. Je tady potřeba vytvořit podmínky k tomu, aby nenastaly problémy, jaké byly přednedávnem například ve Francii, v Paříži. Neřešení těchto problémů vede k podobným excesům, jaké proběhly tam. A toto jsou pouze začátky.
Myslím si, že pan ministr potěšil i mnohé vysokoškoláky, obzvláště ty, kterým dnes je 50, 55, 60 let, kteří ještě mají a budou mít daleko do důchodu, které nikdo zaměstnat nechce, protože pro mnohé zaměstnavatele jsou dnes staří. Tito lidé si budou moci vybrat - buď živořit za dávky hmotné nouze, nebo si obléci oranžovou vestu a vyrazit s metlou do ulic. Ale to už jsme tady, vážené dámy a pánové, měli, že tady profesoři zametali ulice! Já myslím, že už to nechceme.
Když si vezmeme, koho mají postihnout tato opatření, tak je třeba si také rozebrat strukturu nezaměstnaných lidí, kteří žádají o práci, uchazečů o zaměstnání, jak bychom je správně měli nazývat. Já tvrdím, že dvě třetiny uchazečů intenzivně hledají práci, a mnozí ji skutečně nemohou najít i za situace, kdy na trhu práce je vyšší nabídka pracovních sil, ale většinou neodpovídá kvalifikaci, mnohdy za naprosto nepřijatelné mzdy, pracovní podmínky, apod. To je věc, o které ovšem pan ministr ani tato vláda nehovoří.
Dvacet procent lidí se zdravotním postižením - to jsou lidé z celkového počtu nezaměstnaných. Když je přepočteme na počet dlouhodobě nezaměstnaných, tak to procento je výrazně vyšší. Co udělala vláda pro zaměstnávání lidí se zdravotním postižením? Odřízla subvence pro zaměstnavatele, kteří zaměstnávají převážně lidi se zdravotním postižením, opět pod heslem, jak zabránit zneužívání. No, možná že někoho to oslovilo, ale většinu těch, kteří se v tom pohybují jako ryby ve vodě, to až tak moc neoslovilo. Ale bohužel, a já věřím, že pan ministr - pokud vím, má blízko k různým charitám a podobným organizacím - určitě už i on sám zjistil, že nejvíce postihl tyto organizace, protože ony už dnes jedou z rezerv a ty rezervy docházejí. Nezaměstnanost lidí se zdravotním postižením nelze řešit jenom dobrými slovy a sliby, ale je potřeba ji řešit podporou těch, kteří je zaměstnávají. Opatření, která přijala tato vláda ve svých balících, batozích nebo jak je nazývají, vedou bohužel k tomu, že lidí se zdravotním postižením možná koncem roku bude na úřadech práce více.
Proto mě zaráží, když tato opatření jsou navrhována padni komu padni, ať to je člověk před důchodem, ať je to člověk se zdravotním postižením, ať je to maminka s malým dítětem apod. Proto navrhuji podmíněně, pokud neprojde návrh na zamítnutí - ten už byl vznesen, takže jej vznáším poněkolikáté i já - prodloužit dobu na projednání o 30 dnů, protože to jsou závažné věci a ministerstvo by mělo doložit na konkrétních číslech, na konkrétních případech, koho vlastně tato opatření postihnou. Znovu zdůrazňuji: Jsme přesvědčeni o tom, že jsou to lidé poctiví, pracovití, kteří řádně pečují o své děti, kteří pracují za nízké mzdy, které jim tato vláda připravuje. Tito lidé budou nejvíce postiženi, protože oni si budou chtít hledat práci, oni nakonec za to, že ztratí práci, postiženi budou.
Docela trefné je, že když člověk z hlediska hledání lepší práce, lépe placené práce, dá výpověď, přejde k jinému zaměstnavateli, znovu si hledá práci, tak za to bude postižen. Bude postižen tím, že nedostane podporu v nezaměstnanosti. Věříte této vládě, že to myslí opravdu dobře a že chce těmto lidem pomoci? Já tedy ne.
Vážené dámy, vážení pánové, tento zákon, byť se na první pohled snaží jevit, jako že chce motivovat lidi k práci, jako že chce vytvořit lepší prostředí, vede k jediné věci, a to k restrikci, postihu lidí se zdravotním postižením, rodin s dětmi, lidí přestárlých, zasahuje i absolventy a zasáhne v mnoha směrech naprostou většinu lidí, kteří jednou - a já věřím, že to potká jednou i stávající ministry - projdou tím úřadem práce a pochopí, co to je vlastně průměrná podpora v nezaměstnanosti; že to nejsou žádné desetitisíce, jak jsou zvyklí, ale že to jsou příjmy, které mnohdy rodině nestačí ani na životní minimum. A to si myslím, že je věc, která stojí za zamyšlení a stojí za to, abychom tento zákon vrátili vládě a řekli mu jasné ne. (Potlesk poslanců ČSSD.)
***