(16.40 hodin)
(pokračuje Doktor)

Rozpočtový výbor v této věci rozhodoval nikoliv s rozostřenou muškou, abych tak řekl oklikou, ale na základě velmi precizní debaty a odpovědí zástupců předkladatele. Jinými slovy, není to pouze výsledek naladění v tom či onom okamžiku v rozpočtovém výboru. Zároveň jsem si vědom dohody, která byla uzavřena při projednávání této předlohy ve vládě. Platí ovšem věta, která zazněla z úst mých jako zpravodaje, stejně tak při vstoupení pana ministra financí. Osvobodíme auta, osvobodíme je proto, aby spotřebovávala jako pohonnou hmotu již zvýhodněné palivo, avšak nemáme žádný instrument, kterým bychom přinutili vlastníka vozidla, aby nadále nespotřebovával palivo, jemuž nastavujeme nějaké kritické konkurenční parametry, tedy benzin.

Na základě kvalifikovaných dotazů a kvalifikovaných odpovědí je zřejmé, že vozidla označená v technickém průkazu vozidla označením E85 jsou nepochybně schopna spalovat to palivo, které preferuje pan předseda Bursík a paní předsedkyně poslaneckého klubu zelených jako palivo zvýhodněné, to je bez debat. Na druhé straně ovšem z hlediska technických limitů těch vozidel a také technických doporučení výrobců vozidel je zřejmé, že nejenže to vozidlo může spalovat nekontrolovatelným způsobem obě média, tedy klasický benzin stejně jako etanol 85, tak také dokonce je doporučeno, aby v určité periodě, zhruba jednou za pět "nádrží", provozovatel to vozidlo zatížil pouze spalováním klasického benzinu.

Při vědomí všech závazků, které jsou spojeny s touto předlohou, i při vědomí křehkosti té dohody jsem jako člen rozpočtového výboru hlasoval pro přijetí usnesení, které vyjímá toto osvobození. Považuji jej za velmi komplikovaně spravovatelné, i když, znova opakuji, ta auta z hlediska technických parametrů jsou zcela speciálně označena, speciálně kvalifikována, kontrolovatelná, avšak to, co mají v nádržích, resp. to, co spotřebují jejich majitelé, kontrolovatelné není. Je mi líto. Já jako člen rozpočtového výboru chovám úctu k jeho rozhodnutí, nadto jsem sám ty otázky jako zpravodaj kladl zástupcům Ministerstva financí a své rozhodnutí vyjádřím v závěrečném hlasování. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Doktorovi. O slovo se hlásí ještě pan místopředseda vlády Bursík, kterému samozřejmě slovo dám, tak jako všem ostatním členům vlády i zpravodajům. Jenom vás chci všechny požádat, abychom respektovali, že máme členěnou rozpravu do bloku rozpravy obecné a do bloku rozpravy podrobné a případná závěrečná slova a vystoupení bychom měli směrovat každý do toho příslušného bloku.

Prosím, pane místopředsedo vlády.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Děkuji pěkně, paní místopředsedkyně. Já si myslím, že na věcnou debatu při hlasování ve třetím čtení o návrzích už prostor nebude, a proto si myslím, že je potřebné tuto věc si vysvětlit, protože budeme jistě na klubech ještě věnovat pozornost pozměňovacím návrhům a argumentovat a vylaďovat pozice k té věci.

Rád bych tady vyvrátil určité argumenty, které si myslím, že nejsou správné a nejsou věcné.

Za prvé, argument pana zpravodaje, že flexi-fuel automobily, které jsou vyrobeny jako originál verze na E85, mohou také používat čistý minerální benzin, a tudíž efekt toho zvýhodnění se nemusí dostavit, protože majitel toho vozu tam bude plnit benzin a my uděláme nějakou politickou věcnou chybu, tak tenhle argument prostě neplatí. Neplatí proto, že ty vozy jsou o 50 až 100 tisíc dražší, než jsou standardní verze s benzinovým motorem, a ukažte mi jednoho řidiče, který by si zakoupil vůz dražší o 50 až 100 tisíc korun a poté by tento vůz provozoval na klasický benzin. Nevidím v tom vůbec žádnou logiku. Když si to někdo pořizuje, tak si to pořizuje z toho důvodu, aby využil té přidané hodnoty v automobilu, což je ta elektronika, která mu umožňuje, aby jezdil na bioetanol. A právě proto také vláda schválila víceletý program podpory biopaliv, který je v tuto chvíli v Bruselu k notifikaci, kde se navrhuje, v tomto programu, aby podíl biosložky ve směsném palivu byl osvobozen od spotřební daně. Tolik k argumentu, že to bude zneužíváno.

K argumentu, který se týká využití bioplynu, si dovolím pouze uvést, že bioplyn se využívá v automobilech, které jsou konstruovány na stlačený zemní plyn. Jsou to tzv. bifuel automobily, nikoli flexi-fuel, ale bifuel automobily, a jestliže návrh zákona počítá s nulovou silniční daní pro stlačený zemní plyn CNG, jestliže s tím souhlasil i rozpočtový výbor, tak pak je úplně logické, že se toto umožní témuž automobilu i pro bioplyn, protože jinak se můžeme dostávat do právního problému, kdy bude osvobozen automobil, který jezdí na stlačený zemní plyn, ale ten motorista využije plnicí stanice na bioplyn a najednou dojde k právně nevyjasněnému stavu, protože on bude u automobilu, který je zvýhodněný na zemní plyn, používat bioplyn. Proto je tady ten návrh, aby se vyjasnila tato záležitost a odstranily se případné rozpory. A zdůrazňuji, že toto, co je zde navrhováno, vyplývá z jednání vlády.

Takže tolik jenom věcné argumenty na tuto adresu. Doufám, že rozptýlí lítost mých kolegů, kteří zde se smutkem argumentovali proti návrhu, který má svoji vnitřní logiku, který je dobře odargumentován a který odpovídá politice vlády v oblasti podpory biopaliv. A současně jsem zdůraznil, že ve shodě s trendem v Evropské unii si budeme dávat veliký pozor na ošetřování tzv. kritérií udržitelnosti pro biopaliva, budeme podporovat rafinérie pro výrobu biopaliv druhé generace a postupně, předpokládám, dojde k selekci biopaliv tak, aby skutečně se na trhu uplatnila ta biopaliva, která vyhovují kritériím udržitelnosti a která skutečně přispívají ke snižování závislosti České republiky na dodávkách ropy a přispívají ke snižování emisí skleníkových plynů.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu místopředsedovi vlády Bursíkovi a táži se na další přihlášku do podrobné rozpravy. Pan kolega Michal Doktor. Ale já bych ještě jednou chtěla zopakovat - jako zpravodaj máte samozřejmě možnost, kdykoli budete mít ještě prostor, v závěrečném slově. Myslím si, že bychom měli respektovat to, že podrobná rozprava slouží k uvádění odůvodnění a načtení pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Poslanec Michal Doktor: Já té výtce naprosto rozumím, byť je velmi komplikované někdy pro Poslaneckou sněmovnu zapojit se do debaty. Věřím, že všichni přítomní, kteří sledují rozpravu, chápou a vnímají, že se nevyjadřuji k té části pozměňovacích návrhů, které rozšiřují ten původní záběr schváleného vládního konceptu, a vystupoval jsem v rozpravě výhradně na základě vystoupení pana místopředsedy vlády k té části, která vypouští ze zákona, tak jak jej předložila vláda, ustanovení týkající se etanolu 85.

Je-li vyslovena výtka, že snad v tomto ohledu rozpočtový výbor pochybil, my jsme samozřejmě - nebo alespoň já při přípravě na toto téma jsem obeslal výrobce vozidel nebo alespoň jejich obchodní zástupce, kteří nabízejí ve své nabídce vozidla kategorie, která je zde zmiňována. Na otázku, zda vedle té dejme tomu preferované směsi mohou i nadále spalovat klasický benzin, jsme dostali odpověď: ano, mohou, a nejenže mohou, ale my sami v určitém cyklu doporučujeme. Jinými slovy, ta konstrukce, rádoby logická konstrukce, s níž se vymezil pan místopředseda vlády a ministr životního prostředí vůči mému stanovisku, logiku postrádá a navíc náš argument, resp. můj, abych nerozšiřoval váhu těch nákladů z toho střetu na někoho dalšího, vychází z odpovědí těch, kteří sami ty automobily vyrábějí a prodávají.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP