(9.50 hodin)
(pokračuje Talmanová)
I v tomto případě se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Tážu se, zdali je nějaký další návrh, pane ministře. Prosím.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Vidím pana poslance Bublana, jak je zahloubán. Pokládám za logické, aby tento návrh byl přikázán výboru pro bezpečnost.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji, pane ministře. Přistoupíme tedy k hlasování.
Bude to hlasování s pořadovým číslem 99, které tímto zahajuji, a tážu se vás, kdo souhlasí s přikázáním výboru rozpočtovému. Kdo je proti? Děkuji vám.
Z přítomných 160 poslankyň a poslanců pro návrh 125, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.
Nyní zahajuji hlasování s pořadovým číslem 100 a tážu se, kdo souhlasí s přikázáním výboru pro bezpečnost. Kdo je proti? Děkuji.
Z přítomných 161 poslankyň a poslanců pro 111, proti 6. I tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému a výboru pro bezpečnost, a končím první čtení.
Nyní se budeme zabývat bodem 46, kterým je
46.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 16/1993 Sb.,
o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 400/ - prvé čtení
Z pověření vlády návrh uvede ministr financí pan Miroslav Kalousek. Vážený pane ministře, ujměte se slova.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, dovolte, abych uvedl stručně několik důvodů, proč vláda předkládá novelu zákona o silniční dani. Tím prvním důvodem je potřeba implementovat do zákona směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/8, která novelizuje svoji směrnici z roku 1999, a je naším motivem přispět tak k plné slučitelnosti daně s primárním právem, tedy zpoplatnit vozidla již nad 3,5 tuny. Dosavadní právní úprava tento limit stanovuje na 12 a výše. Druhým důvodem bylo zapracovat do zákona o dani silniční nástroje ke stimulaci podnikatelské sféry za účelem pořizování vozidel šetrnějších k životnímu prostředí. Navržený kvalitativně nový průběžný systém snížení sazeb daně, odvozený po dobu 72 měsíců od data první registrace, přispěje podle našeho názoru k větší obměně vozového parku a napomůže i konkurenceschopnosti českých autodopravců.
Nepředpokládám, že touto změnou dojde k významné změně rozpočtových dopadů do fondu dopravní infrastruktury. Pohybujeme se někde v rozmezí mezi 5 až 6 miliardami korun.
Upozorňuji, že v paragrafu 3 v novele je v souvislosti s environmentálním aspektem navrženo plně osvobodit od této daně osobní automobily a nákladní automobily do 12 tun - nad 12 tun by to bylo v rozporu s primárním právem - které používají jako palivo LPG, SCMG, směs benzinu a etanolu 85, to znamená 85 procent lihu, a rovněž vozidla s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru, tzv. hybridní pohon. Vzhledem k omezenému počtu těchto vozidel je rozpočtový dopad tohoto osvobození víceméně zanedbatelný.
Já si uvědomuji dopředu možnou systémovou námitku, která směřuje k tomu, že odpadá jeden důvod, jeden motiv silniční daně. Silniční daň je postavená na dvou motivech: za prvé je zpoplatněno znečišťování ovzduší, za druhé je zpoplatněno používání infrastruktury. I ta ekologicky nejšetrnější vozidla samozřejmě nějakým způsobem používají infrastrukturu a přispívají k jejímu opotřebování, přesto bude plně osvobozena od celé daně. Tady mohu logicky chápat systémovou námitku, nicméně vláda tímto návrhem chce demonstrovat své odhodlání s nepříznivými klimatickými vlivy až do těch hrdel a statků.
V návaznosti na navrhovanou změnu předmětu daně, změna z 12 na 3,5 tuny, současně navrhujeme i snížení sazeb daně pro neziskovou sféru a nepodnikající občany. Jde o vozidla, která nejsou používána neziskovými subjekty a občany k podnikatelským účelům. Pokud by však tato vozidla byla použita k podnikání nebo v přímé souvislosti s podnikáním nebo k činnostem, z nichž plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmu u právnických osob, nebo byla pronajata k nějakému jinému účelu, ztratila by - a to prosím upozorňuji neziskový sektor - výhodu snížení sazeb mimo výcviková vozidla autoškoly.
Dámy a pánové, rovněž předpokládám velmi živou diskusi v rozpočtovém a pravděpodobně i hospodářském výboru. Prosím o propuštění tohoto návrhu do druhého čtení.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Michal Doktor. Vážený pane poslanče, ujměte se slova.
Poslanec Michal Doktor: Vážené kolegyně, vážení kolegové, paní místopředsedkyně, členové vlády, myslím, že ten příměr za udržení klimatu do hrdel až statků se může možná stát i motem jiných předloh. Mým úkolem jako zpravodaje není, myslím si, hodnotit zejména tu obsahovou stránku, spíše po formální stránce dbát na to, aby Sněmovna projednala tuto předlohu novely zákona o dani silniční.
K té koncepční změně nebo ke koncepčnímu posunu, který v tom dnes platném modelu zatěžuje vozidla vybrané kategorie za používání a zátěž na silniční síti České republiky, a posun od tohoto modelu spíše ke zpoplatnění, resp. ke zdanění zátěže, kterou vyvolávají vozidla svým provozem ve smyslu ovlivňování životního prostředí, světa, v němž žijeme, já myslím, že je zřetelný. Je zřetelně také řečeno, kam až sahá a jaká míra je v těch jednotlivých kategoriích vozidel, ale i ve smyslu úlev, až tu stoprocentní úlevu, která se týká vozidel, která byla uvedena ve vystoupení pana ministra financí.
Tím důvodem novelizace stávající úpravy je soulad jak s plánem legislativních prací, ale také soulad s proměnami našeho okolí. V předkládací zprávě jsou uvedeny veškeré vazby jak na soustavu veřejných rozpočtů, jak náznak případného sporu, či soulad s právem Evropských společenství. Potud i po formální stránce ta předloha splňuje veškeré povinné části a veškeré nároky, které musí mít pro to, aby mohla být podrobena jednání Poslanecké sněmovny.
Myslím, že je správné v tuto chvíli říci, že jako zpravodaj mám avizovány už některé pozměňovací návrhy. Myslím, že s nimi přijde, a teď nevím, jestli na jednání rozpočtového výboru, anebo v průběhu druhého čtení při projednávání tohoto sněmovního tisku, pan poslanec Radim Fiala. Ty návrhy, protože už je mám v tuto dobu v písemné formě, jdou ve smyslu úpravy tak, jak ji navrhla vláda. Není to tedy nic, co by bylo v kontradikci s tím směřováním, které vláda navrhuje. Prostor, rozložení úlev a té pobídky skrze daňové osvobození, skrze daňové úlevy, ze sedmi let rozšiřuje na devět let a z hlediska účinnosti zákona zde bedlivě pozměňovací návrh stráží tok, aby ta efektivní proměna prostředí nastala už v průběhu roku 2008. Není totiž možné připustit, aby byli provozovatelé a poskytovatelé služeb, kteří využívají vozidla v zákoně vytčená v roce 2007 od daně osvobozeni a v roce 2008 by jim byla tato úleva upřena. Vzhledem k tomu ale, že silniční daň je placena zálohově, v tomto ohledu nehrozí žádný výpadek, žádné vícenáklady podnikatelských subjektů a je to nepochybně věc, kterou jsme tady řešili v mnoha jiných situacích podobným mechanismem.
***