(9.50 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Dalším bodem je

 

26.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb.,
o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 306/ - druhé čtení

 

Požádal bych pana ministra Langera, aby z pověření vlády tento návrh uvedl. Prosím, máte slovo.

 

Ministr vnitra ČR Ivan Langer Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, jakkoli se jedná podle mne o významný zásah do našeho právního řádu, umožňující lepší potírání jednoho z nejvíce negativních fenoménů dnešní doby, a to je korupce, dovolím si odůvodnění tohoto návrhu přednést velmi stručně, neb jsem jej uváděl poměrně obšírně již v prvním čtení.

Předmětem uvedené novely je úprava použití agenta obsažená v § 158 písm. e) odstavce 1 trestního řádu a jeho cílem není nic jiného, než dát do rukou policii efektivnější nástroj, než je tomu dosud v boji proti korupci, a usnadnit tedy odhalování korupce v tom nejranějším stadiu jejího vzniku.

Chtěl bych z tohoto místa poděkovat kolegům a kolegyním z ústavněprávního výboru a z výboru pro bezpečnost za projednání této novely, za doporučení této novely ke schválení, a s velkou chutí si vyslechnu případně rozpravu v tomto čtení, resp. možné pozměňovací návrhy.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Návrh jsme přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru a výboru pro bezpečnost. Usnesení z výborů máme k dispozici. Nejprve bych dal slovo zpravodajce ústavněprávního výboru paní poslankyni Evě Dundáčkové, aby nám sdělila, jak to projednali ve výboru. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Děkuji, pane předsedající. Jak již pan ministr předeslal, projednávání bylo velmi nekonfliktní. Shodli jsme se na tom, že v žádném případě - jak už tady bylo řečeno v prvém čtení - nedochází k rozšíření kompetence policie v tomto případě, pouze se vztahují některá dosavadní oprávnění na další trestné činy, a to trestné činy korupce. Ústavněprávní výbor přijal s pochopením a uspokojením tento návrh. 17. ledna 2008 přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila, a to bez přijatých změn a doplňků.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Ještě bych dal slovo zpravodaji výboru pro bezpečnost panu poslanci Vladimíru Hinkovi, aby nás informoval o jednání výboru bezpečnostního. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Hink: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, výbor pro bezpečnost projednal dne 17. ledna 2008 vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 306, a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby s vládním návrhem zákona vyslovila souhlas.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Máme zprávu z obou výborů. Otevírám obecnou rozpravu. Žádné přihlášky do ní nemám. Hlásí se pan poslanec Zdeněk Jičínský. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedající, já tu nebudu předkládat žádné pozměňovací návrhy, jenom chci upozornit na jednu věc. V minulém období jsme o té instituci - mohu-li to tak nazvat - agenta měli poměrně obsáhlou diskusi, která ukazovala na řadu problémových jevů, které jsou s touto institucí spojeny. Já bych to chtěl jenom připomenout. Nebudu tady dávat žádné návrhy proti, protože ta problematika je složitá.

Nepochybně komplikované formy kriminální činnosti vyžadují i složitější odezvu ze strany těch orgánů, které s nimi mají bojovat. Ale přece jen si myslím, že nejsme Amerika, a možnost používání těchto agentů je tady mnohem omezenější z řady důvodů.

Já bych byl rád, kdyby někdy, nemusí to být na plénu, protože plénum není nejvhodnější institucí, pro výbor ústavněprávní, případně výbor bezpečnostní bylo předloženo určité zhodnocení zkušeností s tím, jak to ve vyšetřovací a soudní praxi funguje, protože podle některých mediálních zpráv s tím jisté problémy jsou. Zajímalo by mě, jak po těch letech, kdy se s tímto novým fenoménem pracuje, to můžeme posoudit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Kdo dále k tomuto tématu přispěje do rozpravy? Další přihlášky nevidím, takže rozpravu končím.

Zahajuji podrobnou rozpravu a ptám se, jestli se někdo do ní hlásí s nějakým pozměňovacím návrhem nebo návrhem usnesení. Pokud ne, končím i podrobnou rozpravu.

Nevím, jestli pan ministr má ještě něco na srdci… Asi ne. Můžeme hlasovat. Nemáme tu žádného zpravodaje. Můžeme ukončit druhé čtení tohoto návrhu, protože nepadl žádný návrh, o kterém by bylo třeba hlasovat. Děkuji panu ministrovi a končím projednávání bodu 26.

 

Dalším bodem je

 

27.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 22/2004 Sb.,
o místním referendu a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 234/2006 Sb.,
zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 323/ - druhé čtení

 

Opět bych požádal pana ministra Langera, aby tento návrh uvedl.

 

Ministr vnitra ČR Ivan Langer Pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v tomto případě již obšírněji uvedl návrh zákona o místním referendu, tak jak jej přijala vláda a předložila Poslanecké sněmovně.

Předmětem uvedené novely je zmírnit dosavadní zákonnou podmínku pro platnost místního referenda tak, že se snižuje povinné kvorum pro platnost referenda ze současných 50 na 35 %. Jde o to, aby skutečně v okamžiku, kdy již dojde k tak významnému kroku na úrovni obce, v okamžiku, kdy jsou již investovány významné finanční prostředky, neexistovala blokační hranice tak výrazná jako dosud a snížila se na oněch 35 % ve prospěch platnosti referenda.

Oproti tomu, a to chci zdůraznit, v oblasti závaznosti výsledků takového referenda i nadále bude platit to, co platí nyní, že podmínkou závaznosti je podpora nejméně 25 % všech osob oprávněných hlasovat v místním referendu. A zde bych prosil, abychom přesně odlišovali, že tedy snižujeme hranici pro platnost, nicméně ponecháváme hranici pro závaznost - 35 % a 25 %.

Vedle toho se vládní návrh zákona zabývá ještě jednou věcí v souvislosti s místním referendem, a to vztahem dozoru státu nad obecní samosprávou. Vláda navrhuje zrušit bez náhrady sankci, která spočívá v rozpuštění zastupitelstva za neprovedení rozhodnutí přijatého místním referendem. Znovu říkám: vláda navrhuje zrušit sankci v podobě rozpuštění zastupitelstva za neprovedení rozhodnutí přijatého v místním referendu. A zde mi dovolte, abych se poněkud šířeji zastavil.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP