(17.20 hodin)
(pokračuje Parkanová)

A právě transformace armády, kterou schválila vláda, si klade za cíl udělat v armádě a v celém resortu obrany takové změny, které povedou na jedné straně k úsporám a na druhé straně zaručí splnění všech závazků, které naše armáda má vůči svým spojencům v NATO a v Evropské unii.

Chci připomenout, že jednoznačným cílem přijaté transformace je splnění istanbulských kritérií, tedy posílení nasaditelnosti naší armády v zahraničních misích. To neznamená, že bychom chtěli mít armádu celou nasazenou v zahraničí, ale významný podíl naší armády musí být schopen takového nasazení. A tuto schopnost naše vláda zcela garantuje i při snížení rozpočtových prostředků. V tuto chvíli máme usnesení vlády, které nám garantuje příjmy až do roku 2010. Pro resort obrany je to taková záruka velmi důležitá, protože pro armádu není tím nejdůležitějším celková suma, ale pevně stanovený finanční rámec, ve kterém se dá alespoň střednědobě plánovat. A také tuto věc naše vláda zaručila.

Na konec mi dovolte krátce se zmínit o horizontu, kam se posouvá konec transformace Armády České republiky. Tento termín samotný je mýtus, který opakovaně vyvracím. Transformace armády je kontinuální proces, který nikdy nekončí. Armáda musí stále plánovat, stále se modernizovat, stále reagovat na měnící se bezpečnostní prostředí a na požadavky, které jsou na ni kladeny. Tento proces nikdy neskončí a v tomto smyslu musím zklamat všechny, kteří v tento omyl věří. Rok 2018 je v transformaci uveden pouze jako orientační termín, kdy bude naše plánování sladěno s plánováním Severoatlantické aliance.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji ministryni obrany paní Vlastě Parkanové. Prosím nyní ministra zemědělství Petra Gandaloviče o slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Vážená paní předsedající, vážená Sněmovno, tato, jak už řekl pan premiér Topolánek, každý půl rok se opakující příležitost je asi dobrým důvodem pro to, abychom hovořili o jednotlivých vládních politikách, diskutovali o nich a řekli si, co je dobře a co je špatně. Já se pokusím říci něco o vládní politice v oblasti zemědělství.

Zemědělství po dlouhá léta nebylo úplně v centru veškerého politického dění. Pokud se za dobu těch minulých vlád nestaly věci jako tzv. zvláštní režim při převodu pozemků apod., tak nezasahovaly nějak výrazně do debaty o vládní důvěryhodnosti nebo nedůvěryhodnosti. Musím říci, že v současné době je zemědělství více v popředí zájmu a nepochybně to není ani tak zásluha, ani vina této vlády, ale je trend, který v současné době vidíme kolem sebe jak v Evropské unii, tak v celém světě, a to zvyšování poptávky po základních potravinách, po jednotlivých komoditách, jako je pšenice a mléko, a proto jsou naši občané znepokojeni, jakým způsobem se tyto věci budou vyvíjet.

Co může dělat vláda, co může vláda ovlivnit v této věci? Nepochybně je třeba jasně říci, že zemědělská politika se rozhoduje v Bruselu a že je to jenom na nás, jakým způsobem dokážeme toto rozhodování ovlivnit, jakým způsobem dokážeme prosadit zájmy České republiky. Já mohu otevřeně a jasně říci, slíbit celé Sněmovně, že pro tuto vládu, pro naše ministerstvo, pro mne osobně je obhajoba českých národních zájmů v Bruselu nejvyšší prioritou a že pro to děláme naprosté maximum. Máme schopný tým, který je jazykově vybavený, který je schopný v Bruselu vyjednávat, získávat spojence, prosazovat naše zájmy. Musím říci, že už se nám celá řada věcí podařila.

Byla zde celá řada diskusí o tom, jestli umíme čerpat evropské peníze. Nevím, jestli se to dostatečně ví, jestli to dokážeme dostatečně propagovat, ale čeští zemědělci dokáží dobře čerpat evropské peníze. V současné době se nám podařilo být jednou ze dvou prvních evropských zemí, která získala souhlas Evropské unie s programem rozvoje venkova, to znamená s těmi evropskými fondy, které jdou do zemědělství. Také v rámci těchto finančních prostředků dokážeme dvě věci. Jednak dokážeme investovat do konkurenceschopnosti našeho zemědělství, to znamená řešíme spíše příčiny, které v řadě případů vedou k tomu, že naši zemědělci těžko uplatňují své produkty na trhu, jako jsou třeba výrobci vepřového. Na druhou stranu jsou naší prioritou investice do života na venkově. Rád bych zdůraznil, že toto možná dříve trochu opomíjené téma je skutečně v našem popředí, v zájmu našeho ministerstva. Chceme, aby na venkově byla kvalita života stejná, jako je ve městech, aby tam byla stejná infrastruktura, aby tam lidé rádi žili a naopak z venkova neutíkali.

V rámci projednávání rozpočtu budeme hovořit o tzv. národních podporách. Národní podpory je něco, co nechceme opustit. Je to doplňkový nástroj k platbám z Evropské unie. Jsou to peníze, které v řadě případů jdou do oborů, do kterých nemůžeme dát evropské fondy. Musím jasně říci, že se nám podařilo najít s ministrem financí takovou dohodu, která umožní, aby národní podpory v příštím roce nezaostávaly za letošním a minulým rokem. Naopak, v oblasti potravinářství zvýšíme objem v těchto národních podporách.

Chtěl bych vzpomenout na to, že se nám během tohoto roku přihodily některé krizové situace, které nikdo nemohl ovlivnit a které skutečně významně zasáhly do naší práce. Především to byl, jak víte, prakticky před jedenácti měsíci orkán Kyrill, který způsobil škodu, která představovala zhruba roční těžby v celé České republice. Mohu říci, že během několika málo měsíců se nám podařilo tuto kalamitu zlikvidovat.

Stejně tak bych chtěl říci, že jsme během tohoto roku úspěšně zasáhli proti ptačí chřipce, což bylo poprvé, kdy se v České republice objevila ptačí chřipka ve farmových chovech. Náš zásah byl velmi razantní a dokázal zajistit to, že Česká republika nebyla předmětem jakéhokoli omezení zahraničního obchodu s těmito produkty, jak to hrozí v současné době v Polsku.

Bylo několik krizí, které nebyly ani tak přírodními pohromami, ale které jsme zdědili po svých předchůdcích. Rád bych především jmenoval podnik Setuza, který jsme dokázali vyvést z krize a který za celá léta byl skutečně takovým vředem v resortu zemědělství a kamenem u nohy na celém systému financování zemědělství. Rovněž se nám podařilo odvrátit hrozbu žaloby Evropské komise na Českou republiku v souvislosti s nesprávně provedenými tendry na lesnické práce v Lesích České republiky v letech 2005 až 2006. Tyto práce byly předmětem žaloby na Evropskou komisi a nám se podařilo vyjednat, že tato žaloba byla odložena a Evropská komise vůči nám nezahájila žádné řízení.

Vážená Sněmovno, nechci zdržovat tuto diskusi, která nepochybně spíše je a má být příležitostí pro opozici, aby kritizovala vládu. Na druhé straně si myslím, že pokud chce někdo kritizovat, měl by vzít v úvahu i ty věci, které se podařily, které naopak mají dobré trendy. Jsem rád, že v oblasti zemědělství se nám daří celou řadu věcí projednávat spíše v konsensu a nalézat shodu jak v koalici, tak i s opozicí. Věřím, že tento trend bude pokračovat i nadále.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi Gandalovičovi. Nyní řádná přihláška pana kolegy Jiřího Dolejše, po ní je zde přihláška pana poslance Miroslava Grebeníčka.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP