(12.40 hodin)
(pokračuje Filip)
Otevírám tedy podle vašeho rozhodnutí bod číslo
101.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb.,
o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 110/2007 Sb.
/sněmovní tisk 349/ - třetí čtení
Otevírám rozpravu ve třetím čtení. Nemám žádnou písemnou přihlášku, nikoho nevidím a rozpravu ve třetím čtení tedy končím. Žádný pozměňovací návrh nepadl - ani ve výboru, ani ve druhém čtení a můžeme tedy přikročit k hlasování zákona jako celku.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 110/2007 Sb., podle sněmovního tisku 349."
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 319 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 319 z přítomných 149 pro 138, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Končím bod číslo 101. Pokračovat budeme bodem číslo 103. Děkuji předtím ještě panu ministrovi Cyrilu Svobodovi a děkuji panu Šoltysovi jako zpravodaji všech čtyř bodů našeho jednání.
Tedy bodem 103 je nyní
103.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně
některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, (zákon o lihu), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 355/ - druhé čtení
Předložený návrh z pověření vlády uvede ministr financí Miroslav Kalousek. Ještě než se ujme slova, pan kolega Michal Doktor, který byl schválen jako zpravodaj rozpočtového výboru, už je u stolku zpravodajů a žádám, aby se také připravil pan poslanec Daniel Reisiegel, zpravodaj kontrolního výboru.
Prosím nyní pana ministra financí Miroslava Kalouska, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Já si dovoluji tedy již ve druhém čtení předložit novelu zákona o spotřební dani, která reaguje na změnu zákona o ochraně ovzduší, tedy na povinné přimíchávání biolihu do pohonných hmot. Na spotřební dani se nemění žádná sazba, ale mění se režim, jinými slovy, správce daně, kterým zatím je celní správa, věřím, že od roku 2010 to bude integrovaná finanční a celní správa, správce daně díky tomuto návrhu zákona bude mít podstatně vyšší možnosti kontroly, což je poměrně logický požadavek vzhledem k obrovskému množství lihu, které se začne od Nového roku zpracovávat.
Já jsem slyšel relevantní připomínky ve druhém čtení. Ano je samozřejmě pravda, že zpřísněný kontrolní režim mírně zvyšuje náklady výrobců lihu, nemůže nezvyšovat, nicméně znovu upozorňuji na tu obrovskou kvantitativní změnu a na nezbytnost na to reagovat zvýšenou kontrolní pozorností.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, děkuji panu ministrovi financí Miroslavu Kalouskovi a nyní tedy žádám, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Michal Doktor. Pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Já myslím, kolegyně a kolegové, že je zřejmé, že vládní předloha novely v podstatě tří na sebe přímo navazujících zákonů, kterými je zákon o spotřebních daních, zákon o ochraně ovzduší a zákon o lihu, se snaží zabránit případné kolizi, která by mohla vzniknout v oblasti správy daní a poplatků. Myslím, že to tady zaznělo jak v úvodním vystoupení v průběhu prvního čtení a i v určité drobné zmínce v předešlém vystoupení pana ministra financí.
Já vzhledem k tomu, že jsem byl ustanoven zpravodajem až včera v průběhu dne, a měl jsem tedy za povinnost seznámit se s usneseními výboru k tomuto sněmovnímu tisku, musím s lítostí říci, že tak jak je přijato usnesení rozpočtového výboru, obávám se, je spíše nehlasovatelné a těžko použitelné, neb nepřináší zcela jasný výklad nejen navržené účinnosti, ale i bod, který se zřejmě má týkat té části zákona, která novelizuje zákon o spotřebních daních, není takto zcela jednoznačně označen. Myslím, to je problém, se kterým se dokážeme vypořádat ve formě legislativně technického upřesnění, nicméně požádám pány poslance, příp. dámy poslankyně, kteří byli autory pozměňovacích návrhů, aby ještě zvážili ve svých vystoupeních, neb ostatní vystoupení jsou tak jako tak avizována, a případně dopřesnili toto usnesení i ve formě jiného pozměňovacího návrhu, jinak tento tisk v tuto chvíli zůstává na úrovni původní vládní předlohy.
To myslím jako úvodní komentář k tomu, jak je tento tisk v tuto chvíli projednáván, je úplně postačující.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, děkuji panu zpravodaji. Nyní žádám zpravodaje kontrolního výboru pana poslance Daniela Reisiegela, aby se ujal slova se svou zpravodajskou zprávou. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Daniel Reisiegel: Hezké odpoledne, dámy a pánové. Kontrolní výbor se zabýval předmětným návrhem zákonů na své schůzi dne 4. prosince a nepřijal žádná pozměňující usnesení, čili pouze doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákonů uvedených ve sněmovním tisku 355. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu a konstatuji, že do ní nemám žádnou písemnou přihlášku. Ptám se, kdo se hlásí z místa. Ano, pan poslanec Petr Braný. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Petr Braný: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, vážená vládo. Já samozřejmě nechci už vůbec zdržovat, jsem samá vstřícnost, takže beru vážně výzvu pana zpravodaje a písemně máte na stole změnu účinnosti tohoto zákona, aby se to nemuselo opravovat popř. v Senátu. Změna je ve dvou bodech - potom v podrobné rozpravě řeknu, o co se jedná. To je jedna poznámka.
Druhá poznámka. Dnes jsme přijali usnesení, kdy pan předkladatel Sobotka navrhl zkrácení o jeden den projednání. Tomu rozumím. Paní řídící Talmanová řekla o jeden den ve výborech. Zase, nebudu samozřejmě předkládat návrh - z tohoto by vyplývalo jakoby zařazení znovu do výborů, ale je myšleno z logiky věci, že se tím dva výbory zaobíraly, byť v určité hektické podobě.
Já jenom snad poznámku ještě obecnějšího řádu, a neplatí to jenom pro tento zákon, můžou být některé další. Rozumím tomu, jde-li o pravomoci vlády, jak jsme před chvílí hlasovali z hlediska některých vyjádření k evropským institucím, že uděláme 2. a 3. čtení, má to určitou logiku a je to možné řešení, ale u takových materií, jako je tisk 355, by neměla převládnout debata nad procedurálními otázkami nad debatou o obsahu.
***