(11.50 hodin)
(pokračuje Hašek)
Teď jste dokonce ani vy nenačetli ten pozměňovací návrh, který přijal zemědělský výbor, musela to udělat opozice, tak abychom se mohli bavit o reálných číslech. Protože to, co bude na papíře, já doufám, že bude platit. Zatím jsme tady slyšeli nějaké mlhavé přísliby, ale z toho zemědělství bohužel příští rok svoji ekonomiku nepostaví.
Čili je potřeba jasně říct, jestli ty závazky, které dáváte a které jste dali i písemně v programovém prohlášení vlády, platí, nebo neplatí. Neporovnávejte, jestli je to stejné jako letos. Příští rok jste slíbili víc, tento slib prostě nedodržujete předloženým návrhem rozpočtu.
Takže já věřím, že se společně podaří této Sněmovně pomoci zemědělcům nejenom v otázce přímých plateb, ale také takzvaných národních podpor. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Haškovi, že dodržel čas určený pro faktickou poznámku. Bude hovořit pan poslanec Vondruška. Připraví se paní poslankyně Věra Jakubková.
Poslanec Josef Vondruška: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy poslankyně, páni poslanci, já se zde přihlašuji s pozměňovacím návrhem, kterým navrhuji navýšení v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa pro akci obec Poniklá, výstavba školní tělocvičny, o částku 7 milionů Kč. Rozpočtový výbor již schválil částku 3 miliony, která je ovšem pro tuto akci, pro její dokončení, naprosto nedostatečná, a proto navrhuji další navýšení o 7 milionů. Tato akce, výstavba školní tělocvičny, již je realizována zhruba z určité části, ovšem aby mohla být zcela dokončena a jako celek byla funkční, je tam třeba dostavět sociální zařízení atd. Tudíž tato částka je naprosto nezbytně nutná pro provoz této školní tělocvičny, jinak by nemohla být užívána ani dosud zrealizovaná část.
Já vám předem děkuji za pochopení a uznání toho, že i děti v odlehlých částech státu potřebují tělocvičny, že nestačí, když budou válet sudy na louce. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vondruškovi. Nyní prosím, aby se slova ujala paní poslankyně Věra Jakubková. Připraví se pan poslanec Miroslav Svoboda.
Poslankyně Věra Jakubková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předkládám pozměňovací návrh, který najdete v lavicích. Jsou to dva pozměňovací návrhy. Jeden se týká rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a prostřednictvím tohoto pozměňovacího návrhu se snažím částečně přispět, lépe nahradit a ještě lépe upozornit na neexistující multikriteriální analýzu, jíž by jednotlivé stavby vybrané k financování ze státního rozpočtu měly být podrobovány.
Pozměňovací návrh spočívá v navýšení výdajové stránky rozpočtu SFDI na rok 2008 v položce financování výstavby, modernizace, oprav a údržby celostátních a regionálních drah o 1 miliardu 550 milionů. Konkrétně se jedná o tyto stavby: nové spojení Praha, opravy a údržby SŽDC, celostátní a regionální dráhy, třetí položka - příprava a zabezpečení staveb, čtvrtá položka - zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech.
Zdůvodnění: Dalšímu rozvoji příměstské železniční dopravy brání nedostatečná kapacita a zaostalost tratí. Aby se železnice mohla stát konkurenceschopnou součástí veřejné dopravy, je potřeba zastavit její chátrání a posílit prostředky na opravy a údržbu mimokoridorových tratí v celé republice. Podmínkou pro čerpání fondů EU je dostatečná příprava staveb a navrhované prostředky jsou nedostatečné. Zlepšení úrovně železničních přejezdů přispěje k bezpečnosti silničního provozu. Vždyť jen v minulém roce zahynulo při nehodách na přejezdech 45 osob a ve 40 procentech těchto střetů šlo o přejezdy zabezpečené pouze výstražnými kříži. Zabezpečení přejezdů má vliv i na zvýšení rychlosti železniční dopravy, neboť vlaky musí na přejezdech zpomalit na 20 až 10 kilometrů v hodině.
Ještě jsem si uvědomila, že v pozměňovacím návrhu, který máte na lavicích, vypadla jedna z položek, a ta se týkala železničního uzlu Brno, varianta nádraží v centru, příprava, 50 milionů. Jedná se o potřebu dopracovat projektovou přípravu do stejné úrovně, v jaké v současné době je varianta odsunu nádraží, a to tak, aby mohly být obě varianty posouzeny Evropskou unií. Navrhuji toto navýšení vyrovnat v rámci rozpočtu SFDI tím, že budou vypuštěny stavby, které jsou dopravně neodůvodněné nebo jsou v rozporu s ochranou přírody, a to ve výši 1 miliarda 517 milionů 205 tisíc. Vycházím přitom z vládního usnesení číslo 1064, které ukládá ministru dopravy posoudit variantní řešení u dálnice D3 ve Středočeském kraji, procházející cennou oblastí Posázaví, u rychlostní komunikace R55 v úseku Otrokovice-Rohatec, kde se jedná o trasu zasahující do ptačí oblasti Bzenecká Doubrava, u R52 Pohořelec-Mikulov; tato stavba je v současné době projednávána u soudu, nebylo provedeno posouzení variant a prosazovaná varianta je dražší o 5 až 10 miliard než trasa přes Břeclav. Jedná se ještě o R1 - severozápadní segment pražského okruhu, kde varianta SS vychází levněji o 6 až 8 milionů, je ekologičtější a bezpečnější.
V seznamu úseků, které by měly být z rozpočtu vyňaty, je rychlostní komunikace R6, u které se domnívám, že má nízkou intenzitu dopravy a nízký meziroční nárůst, přibližně 2 %. Proto považuji za dopravně neodůvodněné čtyřpruhé vedení silnice v úsecích mezi Novým Strašecím a Karlovými Vary.
Ještě co se týká dopravního uzlu Brno. Tady byla připravena alternativní varianta s nádražím v centru. Město Brno objednalo srovnávací analýzu varianty s odsunutým nádražím a s nádražím v centru a ta potvrdila, že varianta s nádražím v centru je o 46 procentních bodů lepší než s odsunutým nádražím. Dle rozhodnutí Evropské komise - ta je ochotna financovat variantu s odsunutým nádražím - je nehospodárné investovat prostředky do přípravy varianty, která nemusí být realizována a kterou odmítá drtivá většina, až 85 % občanů, kteří hlasovali v místním referendu. Tato varianta je také prosazována i z toho důvodu, že do jejího řešení byly investovány značné finance. Cestovní doba by se pro cestující prodloužila v průměru asi o sedm minut a navíc by vznikla potřeba přestupu. Železniční doprava by tak ztratila na atraktivitě. Nové osobní nádraží také neumožní důsledné oddělení vysokorychlostní dálkové a regionální dopravy a neumožní omezení rušivých vlivů. Pozměňovací návrh, který se týká rozpočtu SFDI, tak pomáhá vyrovnávat nepoměr mezi železniční a silniční dopravou, který dle současného rozpočtu je v poměru 1,7 pro silniční dopravu - promiňte - 1,7 pro železniční dopravu, 1 pro železnici. My navrhujeme, aby tento poměr se změnil tak, že železniční doprava z 1,7 klesne na 1,4.
Druhý pozměňovací návrh se týká rozpočtu Ministerstva dopravy na rok 2008. Je to tisk 299. Navrhuji tady navýšení položky programu č. 227 620 Podpora obnovy vozidel regionální a městské hromadné dopravy z 0 Kč na 400 milionů, konkrétně na obnovu vozidel elektrické trakce v městské hromadné dopravě.
***