(16.10 hodin)
(pokračuje Langer)

Zde mohu říci, že budeme mít do konce roku k dispozici statistické údaje - zdůrazňuji statistické údaje - týkající se provozu této linky, neboť zde platí zcela jednoznačně vysoká neproniknutelná zeď mezi Ministerstvem vnitra, které dalo k dispozici finanční prostředky, a nevládní organizací Transparency International, tak aby v žádném případě nebyla nahlodána důvěra občanů v to, že tato nezisková organizace by snad mohla být ovlivněna ze strany moci výkonné.

Pokud jde o problematiku deregulace, resp. prevence, mohu říci a zmínit zde, že byla uvedena v život metoda hodnocení dopadů regulace - tzv. regulatory impact assessment, a to do legislativních pravidel vlády, kdy do budoucna každý navrhovatel každého zákona by měl být schopen nejprve zodpovědět několik základních otázek dříve, než legislativní návrh bude vpuštěn do další fáze legislativního procesu, tedy projednávání ve vládě, posléze také v Poslanecké sněmovně a také v Senátě. Tedy zda regulace je skutečně nutná, kdo je za ni konkrétně zodpovědný, zda je předvídatelná, dává stabilitu, nikoho nediskriminuje, zda je cílená a skutečně řeší problém nebo nepřináší nějaké vedlejší dopady.

Současně máme také za sebou pilotní projekt zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů. Zejména v oblasti eGovernmentu, tedy elektronizaci výkonu státní správy, jsme pokročili v uplynulých měsících velmi výrazně v rámci tzv. projektu Czech Point, přípravy zákona o eGovernmentu, centrálních registrech, ale koneckonců také v problematice komunikační infrastruktury veřejné správy.

Současně probíhají také protikorupční audity na ministerstvech a připravuje se zpřísnění trestů za korupční jednání a zavádění tzv. černých listin pro firmy, jejichž zaměstnanci se dopustí korupčního jednání.

Do všech těchto kroků zapadá také institut protikorupčního agenta. Chtěl bych zde zdůraznit jednu věc, která mnohdy zaznívá v této souvislosti. Toto pojetí protikorupčního agenta je výsledkem velmi pečlivého vážení dvou hodnot. Na jedné straně efektivity státní moci při postihování tohoto zavrženíhodného jednání, na straně druhé také základních práv a svobod, jejich ochrany, včetně ochrany soukromí občanů. Tudíž se v žádném případě nejedná o tzv. agenta provokatéra. Dovoluji si vám připomenout, že agent je příslušník policie, jehož úkolem je, aby se s použitím legendy o své osobní existenci vkontaktoval do kriminálního prostředí, získával tam poznatky o pachatelích trestné činnosti a o důkazech potřebných k jejich usvědčení.

Vzhledem k tomu, že použití agenta je skutečně mimořádně - zdůrazňuji - mimořádně závažným zásahem do ústavou zaručených základních práv a svobod, neboť poznatky o osobách a věcech získává jejich sledováním pomocí jiných technických prostředků, pořizuje o tom zvukové, obrazové či jiné záznamy, proto je třeba, aby zákon stanovil pro použití agenta přesné a určité podmínky tak, aby při jeho posuzování v praxi nedošlo k výkladovým problémům, které na jedné straně by vyvolávaly nedůvěru v policii, na straně druhé rozpaky policie při využívání tohoto mimořádně účinného operativně pátracího prostředku na straně druhé.

V § 158e odstavec 1 trestního řádu je stanoveno, v jakých případech může být agent použit. Smí být použit, je-li vedeno trestní řízení pro zvlášť závažný úmyslný trestný čin, pro trestný čin spáchaný ve prospěch zločinného spojení nebo pro jiný úmyslný trestný čin, k jehož stíhání zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána. Zatímco v ustanovení zvlášť závažný trestný čin a trestný čin spáchaný ve prospěch zločinného spolčení není problém s aplikační praxí a je použití snadno vyložitelné, v případě části hovořící o mezinárodních smlouvách již mohou existovat výkladové problémy. Právě proto jsme se rozhodli v tomto smyslu rozšířit a specifikovat možnost použití agenta i při odhalování korupce.

Chtěl bych znovu zdůraznit, že úkolem protikorupčního agenta je infiltrovat se do prostředí, kde existuje podezření z korupce, a toto prostředí se skrytou identitou mapovat. Odhalovat trestnou činnost, shromažďovat důkazy tak, aby počet odhalení a v trestních případech, kdy dojde k prokázání korupce, bylo mnohem více než nyní. V žádném případě tento policista není oprávněn jakoukoli trestnou činnost přímo provokovat, neboť to je podle našeho hlubokého přesvědčení přesně již překročení optimální a velmi křehké hranice mezi dvěma hodnotami, o nichž jsem hovořil. Boj proti korupci a ochrana ústavou a listinou chráněných práv a svobod a nedotknutelnost soukromí občanů.

Věřím, kolegyně a kolegové, že mimo jiné právě proto, že tento institut je součástí, řekl bych, promyšlené strategie vlády v boji proti korupci, že znamená, může znamenat nový velmi efektivní nástroj do rukou policie při odhalování tohoto druhu trestné činnosti, se setká tento vládní návrh s vaší podporou. A za tu předem děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Nyní prosím o slovo zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Evu Dundáčkovou.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážená paní předsedající, pane ministře, dámy a pánové, pan ministr natolik podrobně odůvodnil celou dvouparagrafovou, resp. dvoučlánkovou novelku, že je málo co k tomu dodat. Snad jen krátká replika.

Opravdu se jedná o pouhé rozšíření možnosti zapojení agenta, který hraje pasivní roli, tedy trestný čin neprovokuje ani ho nekoná. V tomto smyslu se § 158e žádným způsobem nemění, nerozšiřuje se žádné oprávnění, které agent má. Toliko je umožněno, aby byl použit v případě trestného činu přijímání úplatku podle § 160 trestního zákona, pro trestný čin podplácení podle § 161 trestního zákona a pro trestný čin nepřímého úplatkářství podle § 162 trestního zákona.

Myslím, že je chvályhodné, že vláda činí postupné kroky, které jsou viditelné. Všichni doufáme, že přinesou i patřičný výsledek a budou účinné pro jednotlivé kroky, které vedou k potírání korupce v naší společnosti, a to počínaje zaváděním telefonních linek, na které je možné oznámit úplatkářství, až po novelu tohoto typu.

Pan ministr zde také poměrně poctivě vzpomenul to, že nikdy není snadné vybalancovat poměr mezi tím, kdy potřebujeme zásah, potřebujeme nástroj k tomu, abychom mohli bojovat proti zločinu, zejména zločinu organizovanému, a na druhé straně si být vědomi toho, že zasahujeme velmi výrazně do ústavních práv každého jednotlivce. Toto není jediná norma, která v tuto chvíli je na půdě Poslanecké sněmovny. My jsme tady při minulé schůzi Poslanecké sněmovny projednávali novelu, která měla také rozšiřovat a poněkud upravovat použití prostředků operativní techniky. Také jsme v prvním čtení rokovali, a následně pak v ústavněprávním výboru, o oznamování odposlechů a možná dalších kroků, které policie činí v dobré víře, nicméně se posléze ukáže, že tyto prostředky byly nasazeny, řekněme, neúčelně. Nechci říci, že neoprávněně, to rozhodně ne, ale byly použity, aniž vedly ke kýženému cíli a sdělení obvinění.

To všechno jsou věci velmi vážné. Věřím, že o tom budeme rokovat na půdě jednotlivých výborů, ať už bezpečnostního či ústavněprávního, a najdeme shodu pro to, abychom minimálně postoupili tuto novelu do dalších čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní zpravodajce. Otvírám obecnou rozpravu. Nemám písemné přihlášky, ale o slovo se hlásí pan kolega Tejc.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní předsedající, děkuji vám za slovo.

Chtěl bych poděkovat panu ministrovi vnitra za to, že ve své úvodní řeči sdělil, že skutečně tento krok je jedním z mnoha plánovaných kroků, které mají nastat. Protože když jsem sledoval jeho dřívější mediální vyjádření, která se týkala tohoto zákona, skoro jsem nabyl dojmu, že tento institut, zavedení protikorupčního agenta, skutečně výrazně sníží korupci v České republice, možná i řádově. Ale to byl možná můj subjektivní dojem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP