(10.00 hodin)
(pokračuje Soušek)
Já nemám nic proti pobytu cizinců u nás, rozhodně jsem pro, protože ta společnost takto směřuje, ale na druhou stranu zase z vlastní zkušenosti vím, že obyčejně cizinec, který pobývá na jiném území, tak je poměrně přísně střežen a přísně musí dodržovat pořádky. U nás v mnoha případech k tomu tak nedochází a myslím si, že to je špatně.
Jak kolega Zaorálek, tak pan ministr myslím, že tu vyjádřili určitou touhu po tom, domluvit se, a já bych k tomu přistupoval také tak. A mohu-li říci svůj osobní názor, pak mírné zpřísnění myslím je jedině ku prospěchu věci. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobrá. To byl snad poslední přihlášený. Nikoli, ještě se hlásí pan poslanec David Rath. Prosím, máte slovo.
Poslanec David Rath: Děkuji. Dámy a pánové, asi jsme v historickém okamžiku, protože tady bych se celkem přihlásil k tomu, co řekl pan ministr Julínek, a vyzval bych také kolegy ve Sněmovně, aby nepodpořili tento návrh, protože myslím, že může dojít k určitým spekulacím, ke skutečně spekulativním emigracím do České republiky s cílem zajistit si tu nejdražší léčbu pro lidi, kteří tam, kde žijí, by ji měli velmi problematicky. Čili skutečně v zájmu ochrany našeho zdravotního pojištění myslím, že tady musíme přistupovat k tomu velmi obezřetně.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak, raději skončíme tu debatu, kolegové, abychom postoupili. Myslím, že je to všechno, takže rozpravu končím.
Zeptám se paní zpravodajky a paní poslankyně Bebarové-Rujbrové, zda chce vystoupit. (Zpravodajka naznačuje, že hodlá vystoupit s návrhem procedury.) Ano, můžeme se tedy rovnou vrhnout do procedury.
Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Dobrý den, kolegyně a kolegové, čeká nás poměrně nelehký úkol, který při optimistickém pohledu na věc můžeme brát jako určitou přípravu na hlasování o státním rozpočtu.
Tisk 191 je velmi obsáhlý, pokud jde o vládní návrh, netýká se pouze zákona o pobytu cizinců a zákona o azylu, ale i dalších právních předpisů. Stejně obsáhlé a rozsáhlé jsou i pozměňovací návrhy, které v hojném počtu poslanci předložili, takže i pokud se je pokusíme alespoň z části kumulovat do určitých logických celků, tak nás čeká nejméně kolem stovky hlasování. I z toho důvodu bych byla ráda, kdybyste věnovali mimořádnou pozornost proceduře, tak abychom v průběhu hlasování nebyli nuceni vyžadovat přestávky a orientovat se v tom, jak postupovat dále.
Zejména se obracím na předkladatele jednotlivých návrhů, protože v rámci návrhu procedury budu také komentovat, které z jejich návrhů jsou nehlasovatelné například proto, že jsou zcela totožné s návrhy, které předložil někdo jiný a které byly hlasovány dříve. Upozorním na možné kolize, čeká nás alternativní a v jednom případě dokonce orientační hlasování.
Zároveň se vám všem omlouvám za nepřehlednost tisku 191/5, který zahrnuje pozměňovací návrhy a který přebírá řazení zvolené i předkladateli, aniž by logicky následně zvolil jednoduché řazení sjednocující tento postup. Ale vím, že panu ministrovi na rychlém přijetí tohoto zákona záleží, a pokud bych trvala na tom přesném označení, tak pravděpodobně bychom se s tímto tiskem na této schůzi nestihli vypořádat. Upozorním tedy pokaždé na to, o čem hlasujeme.
A teď tedy k vlastním postupu hlasování.
Navrhuji, abychom hlasovali návrhy tak, jak byly předkládány v průběhu druhého čtení, v pořadí tedy nejprve výbory garanční - garanční výbor pro bezpečnost A jako celek, pokud nebude požadavek na oddělené hlasování.
Zde upozorňuji, že přijetím návrhu A IV nastane nehlasovatelnost totožného znění B - tedy výbor pro evropské záležitosti, B V, a návrh pana poslance Lišky E III.
Stejně tak přijetím návrhu pod bodem A1 by byl nehlasovatelný totožný návrh pana poslance Kladívka, uvedený pod písmenem H6.
Pokud jde o návrhy uvedené v usnesení výboru pro evropské záležitosti v tisku 191/5 označené písmenem B, zde doporučuji opět, nebude-li jiný požadavek, hlasovat tyto návrhy rovněž jako celek, a to s výjimkou bodu B IV, který už bude hlasován v rámci předcházejících bodů, a bodu II 4, týká se bodu návrhu 49, kde budeme muset rozhodnout orientačním hlasováním, protože k tomuto návrhu - týká se pobytu v přijímacích střediscích - máme tři drobně odlišné verze, které se liší číselnými údaji.
Při hlasování o návrhu výboru pro evropské záležitosti po schválení tohoto návrhu, nebo po rozhodnutí o tomto návrhu, se stanou nehlasovatelné totožné body C II - posl. Bebarová-Rujbrová, C VII, dále E I pana poslance Lišky, E II, E III, které jsou zcela totožné s návrhy výboru.
Po hlasování o návrzích uvedených pod písmenem B by pokračovalo hlasování o návrzích pod písmenem C, tedy jde o návrhy, které předložila poslankyně Bebarová-Rujbrová a z nichž v té době už budou hlasovatelné pouze návrhy pod C I a C III, ovšem v případě, že nebude přijat návrh B VI.
Následovaly by návrhy předložené panem poslancem Bublanem, označené písmenem D, a to nejprve k zákonu o pobytu - D1 společně s D13, a dále jednotlivě D2, D3, D4 společně s D10. Společně bychom hlasovali také o D5, D12, D14, D15, D17, samostatně D6, společně D7, D8, D16, odděleně D9 a D11, a následně k zákonu o azylu D1, D2, D3, v části III návrhu D1, D2, který je předložen v alternativách, takže o obou budeme nuceni rozhodnout.
Dále bychom společným hlasováním rozhodli o návrhu na úpravu části XII a XIII, a samostatně o nové části označené XII, tedy zákonu o zdravotní pojištění, kde opět máme dvě alternativy, z nichž každá má sedm bodů.
V tuto chvíli už jsme pokročili k písmenu E, tedy k návrhům, které předložil pan poslanec Liška společně s paní poslankyní Jacques. Z bodů, které zůstávají k hlasování, je to část, která se dotýká zákona o azylu bodu 42 a která je hlasovatelná v případě nepřijetí návrhu evropského výboru D II2. A dále bude možné rozhodnout o písmenu E týkajícím se části první, tedy zákona o pobytu, která by měla být hlasována spolu s částí třetí, to jsou veřejně výzkumné instituce - bod 49.
***