(15.00 hodin)
(pokračuje Škromach)

Dalším takovým významným výdajem státního rozpočtu je přídavek na dítě. Ano, tato vláda už rozhodla, že přídavky na děti omezí, a že je významně omezí právě u lidí se středními příjmy. Nikoliv u těch nejbohatších, ale u lidí, kteří mají střední příjmy kolem 15 až 25 tisíc hrubého. A těmto lidem dětské přídavky jako takové odebrala. Říká, že jim to vrací v daních, ale ono tak úplně pravda není. Nakonec lidé, kteří poctivě pracují - a to chci zdůraznit, poctivě pracují, nejsou to žádní příživníci ani černí pasažéři - tak vlastně přijdou o dětské přídavky a bohužel daňových úlev - v uvozovkách - daňových úlev se nedočkají.

Další je sociální příplatek, který berou rodiny, které mají nejnižší příjmy. I ten byl snížen, i pro ty rodiny, které většinou také poctivě pracují, právě pro ty. Porodné - asi to také nebudou černí pasažéři, protože prostě děti se prokazatelně rodí a rodiny s dětmi mají vyšší výdaje právě při startu, a porodné by tyto výdaje mělo kompenzovat.

Rodičovský příspěvek, a tady bych se malinko pozastavil, výrazně vzrostl právě v letošním roce, a to díky přičinění i dnešních koaličních stran, hlavně KDU, ale i mnohých poslanců za ODS. Dokonce si myslím, že nám nemůže zmizet z paměti velký billboard, kde právě ministr financí za KDU-ČSL hlásá celému národu, všem rodinám s dětmi, které budou a které jsou, že tento rodičovský příspěvek se i díky tenkráte koaliční straně KDU-ČSL se sociální demokracií zvyšuje na 7600 Kč. Zapomněl ale říci, že už se nebude pobírat - jak už to tak bývá v různých předvolebních střetech - po celé čtyři roky, jak to bylo schváleno, ale že se buď zkrátí na tři roky, nebo se potom sníží na polovinu této částky. To už jaksi takticky současný pan ministr, tehdy ještě koaliční partner sociální demokracie, vůbec nehodlal říci, podobně jako když ODS dnes hlásá, že slibovala důchodcům tisíc korun každému k Novému roku 2007, a to bez podmínek. To, že v některých svých odborných materiálech ty podmínky uvádějí, tak nějak národu před volbami, zamlčeli, stejně jako jiné věci. Nakonec v rámci hesla, které razil současný premiér pan Topolánek, a to že nesmíme lidem říkat pravdu, oni by se vyděsili a oni by nás nevolili. Ukazuje se, že měl pravdu, že skutečně tajili to, proč by se lidé měli vyděsit a ODS nevolit. Věřím, že nakonec si na to vzpomenou při příštích volbách, až opět budou viset usměvavé tváře důchodců, pracovníků, řemeslníků a dalších, kterým slibovala ODS před volbami zlaté doly a dnes, myslím si, si mohou spočítat, že to budou spíše solné doly.

Dávky pěstounské péče, pohřebné, příspěvek na bydlení - to všechno jsou dávky, o nichž si nemyslím, že by byly dávkami, které pobírají tzv. nefachčenkové, a přesto na nich vláda hodlá ušetřit téměř 10 nebo 15 miliard korun.

Dalším takovým významným zdrojem "úspor" na těch nefachčencích a na černých pasažérech jsou dávky nemocenského pojištění. Proto raději v prvních třech dnech nevyplatí tato vláda všem zaměstnancům - a zdůrazňuji všem zaměstnancům - žádné nemocenské, takže jestliže je ten člověk poctivý a skutečně nemocný, nebo jestli je to možná těch pět deset procent, kteří ten systém využívají, vše jedno, prostě jestliže si někdo dovolí systém zneužít, tak místo toho, abychom řešili systém, potrestáme prostě všechny a z úspor zadotujeme jiné výdaje, které nesouvisejí s nemocenským. Chci zdůraznit, že všichni platíme nemocenské pojištění. Je to pojištění na dobu, kdy budu nemocen.

Ale to není vše. Tato vláda KDU, zelených a ODS snížila nemocenskou i lidem středněpříjmovým, to znamená lidem, kteří poctivě pracují, kteří se už mnohdy báli vzít si nemocenskou, protože by přišli o poměrně významné peníze. Tato vláda jim ty peníze ještě vezme, takže oni si poctivě platí nemocenskou, ze které nakonec dotují jiné vládní výdaje, například zvýšení rozpočtu Úřadu vlády oproti letošnímu roku téměř na dvojnásobek, téměř o 100 %. Chápu, můžeme se vymlouvat na to, že budeme předsednickou zemí Evropské unie, tak jak by to určitě pan premiér v této souvislosti řekl, ale myslím si, že by se měl umět popasovat s touto situací a najít vlastní rezervy. Vždycky je jednoduché hledat a platit z jiných kapitol a z jiných rozpočtových částek.

Pokud jde o podpory v nezaměstnanosti a aktivní politiku zaměstnanosti, tady je možné říci, že vláda pokračuje v trendech, které byly započaty již vládou sociální demokracie, nebo s naší účastí, a ukazuje se, že programy zaměstnanosti, včetně podpor investic apod., vedly k tomu, že dnes se začíná nezaměstnanost blížit efektivní zaměstnanosti, prakticky kolem 6 %, což je výrazně pod průměrem Evropské unie. Za situace, kdy tato vláda neudělala žádné opatření pro podporu zaměstnanosti, je možné vycházet z toho, že to je výsledek osmi let působení sociální demokracie ve vládě, kdy přebírala tuto zemi ne v nejlepší podobě, kdy nezaměstnanost prudce rostla po konci vlády Václava Klause. Tenkrát ji tedy ještě předával pan premiér Tošenovský… Tošovský, ano - já si ty dva pány trošku pletu, byť postavou jsou velmi rozdílní - ale ten už neměl příliš mnoho možností do těchto věcí zasahovat.

Je zajímavé, že tato vláda považuje zřejmě za černé pasažéry i lidi se zdravotním postižením, dokonce ty, kteří chtějí pracovat nebo kteří pracují. Proto v rozpočtové kapitole krátí téměř o 20 % oproti letošnímu roku výdaje, které byly na podporu zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají lidi se zdravotním postižením. Rozumím, že možná bude pan ministr argumentovat tím, že dochází v některých případech k využívání či zneužívání tohoto příspěvku. Ale rozuměl bych tomu, kdyby se zpřísnilo opatření a kdyby se právě naopak pomohlo v rámci prostředků, které už jsou k dispozici, těm, kteří to potřebují a kteří se chovají slušně. Ale opět stejný recept - zkrátíme všem, a tím vyřešíme rozpočtový výdaj.

Velmi významná a myslím si, ať už o tom budeme hovořit jakkoliv, je otázka příspěvku na péči a prostředků na to určených. Jak ukazují výdaje, došlo tady k určitému nárůstu a je třeba hledat spíše systémová řešení. Myslím si, že tady je možné ocenit práci Ministerstva práce i z hlediska toho, že hledá systémová řešení. Bylo by dobré, kdyby o systémových řešeních více komunikovalo s opozicí, abychom se potom nedivili, že opět za rok, až se bude schvalovat rozpočet, tady budou úspory, a budou úspory na zdravotně postižených.

Já myslím, že prostředky, které už dnes v rozpočtu jsou, by se měly spíše přerozdělit mezi potřebné nebo potřebnější. Spíše než hledat úspory by bylo asi dobré najít způsob, jak nezvyšovat dál tyto výdaje, ale jak je přerozdělit mezi ty, kteří jsou řekněme v systému potřebnější než lidé, kteří tu dávku někdy dostávají ne zcela tak, že by ji potřebovali. Tady je potřeba říci, že teprve teď, po zavedení nového systému v oblasti podpory lidí se zdravotním postižením, se ukazuje, že ten systém předtím nebyl správně nastaven. Nakonec se to ukazuje v tom, že jsou například domovy důchodců, nebo dnes domovy pro seniory, kde mnohdy 30-40 procent klientů nepobírá žádný příspěvek na péči. To ovšem není chyba zákona, to není problém toho, že by byl špatně nastaven nový systém.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP