(12.30 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní ministryně. O slovo požádám nyní zpravodaje, kterým pro prvé čtení je určen pan poslanec Tomáš Dub. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Tomáš Dub: Děkuji vám, paní předsedající. Vážené dámy a pánové, jak již zmínila paní ministryně, vzhledem k založení Evropské obranné agentury pozbývá významu Západoevropská organizace pro vyzbrojování, a proto byl podán návrh na vyslovení souhlasu s ukončením platnosti Memoranda o porozumění o účasti v Západoevropské organizaci pro vyzbrojování a zásadách její činnosti a řízení, sjednané dne 19. listopadu 1996 v Ostende.

K jeho ukončení byla navržena tichá procedura, ale jelikož ČR toto memorandum projednávala jako mezinárodní smlouvu prezidentské povahy, je třeba, aby s jeho ukončením formálně vyslovily souhlas obě komory Parlamentu ČR a prezident ČR. Tedy rušíme smlouvu s dnes již zaniklou organizací, je to formální věc.

Já osobně navrhuji propustit tento tisk do druhého čtení a přikázat jeho projednání zahraničnímu výboru. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu bez písemných přihlášek, proto se ptám na vaše aktuální přihlášky. Nehlásí-li se nikdo, končím obecnou rozpravu a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru zahraničnímu. Má někdo jiný návrh na přikázání? Nemá.

Zahajuji tedy hlasování pořadové číslo 76. Táži se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru zahraničnímu. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 76 přítomno 143, pro 114, proti nikdo. Návrh byl přijat a konstatuji, že tento vládní návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru.

 

Tím končí projednávání bodu č. 61, sněmovního tisku 263 v prvém čtení. Opět děkuji směrem ke stolku zpravodajů paní ministryni i panu zpravodaji.

A jenom pro vaši další informaci: Budeme pokračovat v dnešním jednání body č. 19, 20, 28, 29 a 30. To jsou zatím připravené tisky, které zde mám. Uvidíme, jak v plynoucím čase se s nimi vypořádáme. Víte, že je přijata úmluva klubů o tom, že budeme jednat dnes bez pauzy do dvou hodin.

 

Zahajuji tedy projednávání bodu číslo

 

19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 120/2001 Sb.,
o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád)
a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 178/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády tento návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Prosím vás tedy o slovo, pane ministře.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych velmi stručně uvedl tuto novelu zákona o soudních exekutorech a exekuční činnosti, tzv. exekuční řád. Chci konstatovat, že novela byla podrobně představena v rámci prvého čtení, přesto dovolte pro zopakování několik vět.

Tato novela vznikla v rámci tzv. první Topolánkovy vlády a jejím cílem bylo v zásadě jediné - zpřísnit a upravit působnost Ministerstva spravedlnosti při výkonu dozoru nad činností jednotlivých exekutorů. Ministerstvo spravedlnosti přistoupilo k této dílčí novele, protože praxe ukazuje, že byť je ústředním orgánem státní správy, který ze zákona vykonává dohled nad činností exekutorů, tak k výkonu této působnosti nemá dostatečné pravomoci. Nemůže vstupovat do jednotlivých případů, nemůže nahlížet do spisu, nemůže nutit jednotlivé exekutory k součinnosti. To znamená ve chvíli, kdy na exekutora přijde stížnost na Ministerstvo spravedlnosti, tak Ministerstvo spravedlnosti má v působnosti vyřídit, ale nemá nástroje, jak získat informace o tom, zda stížnost je, či není důvodná.

Vedle tohoto se Ministerstvo spravedlnosti rozhodlo, že bude připravovat rozsáhlejší novelu, tzv. střední novelu, do které zapracuje další změny, které tato relativně čerstvá právní úprava vyžaduje. Chci pro informaci, dámy a pánové, zde sdělit, že Ministerstvo spravedlnosti v těchto dnech dokončilo legislativní text této střední novely a zapracovalo do něj celou řadu podnětů, které vzešly z odborné obce, ale vzešly i od vás, od jednotlivých poslanců, např.v rámci jednání ústavněprávního výboru nad stručnou novelou. Chci konstatovat, že nic nebrání tomu, aby tato tzv. střední novela byla na půdě Parlamentu v první polovině příštího roku a abychom tak upravili i další oblasti, které se týkají postavení a činnosti soukromých exekutorů.

Chci konstatovat, dámy a pánové, že první, onu drobnou novelu, o které zde hovoříme, která upravuje dozor Ministerstva spravedlnosti, velmi podrobně projednal ústavněprávní výbor na své schůzi v měsíci srpnu a vedle schválení filozofie vládní novely byly projednány i další aspekty činnosti exekutorů, a máte tak před sebou usnesení ústavněprávního výboru, které zasahuje i do jiných oblastí tohoto právního předpisu. Chci za Ministerstvo spravedlnosti konstatovat, že s tímto usnesením ústavněprávního výboru souhlasíme, že v něm není žádná - v uvozovkách - riziková a kontroverzní oblast, protože právě ony rizikové a kontroverzní oblasti byly odkázány do tzv. střední novely, o které jsem hovořil, a bude tak ještě dostatek času, minimálně půl roku, o nich diskutovat a zvolit tak pokud možno optimální podobu případné změny.

Chci vám tedy, dámy a pánové, doporučit, abyste přijali tento tisk v podobě, jak jej schválil ústavněprávní výbor v podobě usnesení ústavněprávního výboru, protože ústavněprávní výbor - a chci poděkovat členům ústavněprávního výboru, že se velmi pozorně věnovali tomuto zákonu - doplnil novelu o další věci, které nejsou sporné a které povedou ke kultivaci výkonů exekucí na území ČR. Například byl doplněn institut tzv. vykonavatele exekutora, to znamená zaměstnance exekutora, který sám vykonává úkony vůči třetím osobám, vůči dlužníkům, a byla stanovena určitá pravidla pro toho, kdo může být takovýmto vykonavatelem. Například je zde stanoveno nově to, že dotyčný má mít kvalifikační zkoušky, které bude skládat v rámci Exekutorské komory, že musí mít určitou praxi atd. To znamená zkvalitňuje se a kultivuje se prostředí, ve kterém dochází k činnosti exekutorů. To si myslím, dámy a pánové, že je správný trend, protože filozofií úprav by nemělo být rušit nebo omezovat činnost exekutora, protože se jasně ukazuje, že pro vymáhatelnost práva je tato profese nezbytná, a jasně se ukazuje, že zavedení exekutorů v této právní úpravě bylo krokem správným a výrazně napomohlo vyšší vymáhatelnosti práva v ČR. Na druhou stranu se setkáváme s různými excesy, které jsou často medializovány, a proto jistá kultivace prostředí a kultivace právní úpravy je nezbytná. A tím směrem např. právě jde ona úprava vykonavatele v rámci exekutorských úřadů.

Dámy a pánové, tolik stručně tedy ze strany předkladatele. My souhlasíme, jak jsem již řekl, s tou podobou, kterou by nabyla novela poté, co by případně Sněmovna schválila vládní návrh v podobě usnesení ústavněprávního výboru. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru. Usnesení výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 178/1. Nyní má slovo zpravodajka ústavněprávního výboru paní poslankyně Eva Dundáčková.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych potvrdila co do rozsahu novely plně slova pana ministra spravedlnosti. Návrh opravdu neměl větší ambice, než poněkud posílit dohled Ministerstva spravedlnosti nad výkonem exekuční činnosti a také nově a řekněme precizněji stanovit v tomto smyslu kárné odpovědnosti exekutorů a povinnosti a pravomoci stavovské komory.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP