(18.50 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Druhá poznámka k tomuto návrhu zákona. Jsem přesvědčen, že pro příjmy obcí a měst je důležitá stabilita a předvídatelnost, protože je důležité, aby obecní a městské samosprávy mohly plánovat efektivně svůj rozvoj, a proto potřebují vědět, jak se budou vyvíjet jejich sdílené příjmy, protože sdílené příjmy tvoří zcela podstatnou a dominantní část městských a obecních rozpočtů. Proto se domnívám, že bylo dobré, aby se takto zásadní pravidla jako zákon o rozpočtovém určení daní měnila pokud možno co nejméně. My jsme tu poslední velkou změnu absolvovali cca před šesti či sedmi lety. To období je docela dlouhé, takže se domnívám, že je na čase, abychom po šesti sedmi letech vyhodnotili zkušenost, kterou s tímto systémem máme. Je ovšem otázka, jak rychle by potom měly přicházet další změny a čím je vlastně tento návrh motivován, pokud se snaží takto velmi rychle tyto změny provést. Ale současně jedním dechem zde zástupce předkladatele avizoval, že se už bude pracovat na další, jiné novele, která bude komplexnější, zásadnější, revolučnější a bude do toho systému zasahovat mnohem hlubším způsobem než tato novela zákona o rozpočtovém určení daní.

Čili je otázka, kolik bude času na vyhodnocení fungování těchto několika nových principů, které jsou do tohoto návrhu zákona vtěleny, jestli ten čas bude dostatečný, jestli ta analýza bude objektivní a bude dostatečně uvážlivá. To si myslím, že je také potřeba, abychom si řekli a abychom se nad tímto zamysleli, abychom nedělali revoluci po revoluci, aby jedna reforma nestřídala druhou a aby v tom nastalém zmatku a chaosu se ještě obecní a městská zastupitelstva dokázala zorientovat a dokázala rozumným způsobem, efektivně, bez velkých ztrát a omylů plánovat rozvoj měst a obcí. Čili nejenom změny jsou důležité v tom prostředí obecních a městských rozpočtů, ale také stabilita a také předvídatelnost. To je druhá poznámka, kterou jsem chtěl k tomuto návrhu říci.

Třetí poznámka. Já rozumím tomu, že návrh je pro obce fiskálně pozitivní. Pan ministr zde již zmínil ve své zprávě zástupce předkladatele pozitivní rozpočtový dopad pro obecní rozpočty v rozsahu 4,6 mld. korun. V příštím roce ovšem nedochází k nějakému poklesu městských a obecních příjmů v rámci daňových změn. Suma sumárum ty daňové změny vycházejí pro obecní a městské rozpočty spíše mírně pozitivně v roce 2008. Ovšem v roce 2009 a 2010 predikují materiály Ministerstva financí větší propad daňových příjmů obcí a měst. Ten propad by měl být podle materiálu Ministerstva financí v roce 2009 cca 5 mld. korun a v roce 2010 cca 11 mld. korun oproti stávající hladině daňových příjmů. Týká se to tedy dopadu spojeného se snižováním daně z příjmu právnických osob.

Pokud zde již pan ministr financí avizoval další diskusi o hlubší, zásadnější reformě rozpočtového určení daní, tak já věřím, že součástí této hlubší diskuse, která bude zahájena vzápětí po přijetí této novely, bude i řešení dopadu daňové reformy na obecní a městské rozpočty. Protože tento návrh zákona nemá tuto ambici. Já tomu rozumím, že on je časově ohraničen a tuto ambici prostě nemá. Vláda si možná trošku zjednodušila situaci, ale myslím si, že hlubší, zásadnější, podstatná, skutečná novela zákona o rozpočtovém určení daní by neměla postrádat ambici vypořádat se s avizovanými dopady daňových změn na obecní a městské příjmy. To je třetí a závěrečná poznámka, o kterou jsem se chtěl s vámi podělit jako zpravodaj k tomuto tisku.

Musím říci, že se těším na diskusi ve výborech Poslanecké sněmovny, byť ta diskuse bude z pochopitelných důvodů velmi časově ohraničena. Děkuji. (Slabý potlesk z levé strany jednací síně.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu zpravodaji. Paní kolegyně, páni kolegové, prosím ještě o trpělivost pana minstra financí. Protože se blíží 19. hodina, tak chci navrhnout, abychom teď procedurálně si odhlasovali, že dokončíme projednávání tohoto bodu, že tedy budeme hlasovat i po 19. hodině. Vím, že zde proběhla nějaká jednání mezi zástupci poslaneckých klubů, je na tom shoda. Čili já si teď dovolím vás požádat o souhlas s tím, že budeme pokračovat v dnešním jednání tak, aby bylo dokončeno projednávání tohoto bodu.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 43. Táži se, kdo souhlasí s tímto mým návrhem. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 43: Přítomno 160, pro 124, proti 3. Návrh byl přijat.

 

A já tedy nyní prosím o slovo pana ministra financí Miroslava Kalouska. Upozorním, že do rozpravy, kterou právě zahajuji, mám další přihlášky - od poslanců Radko Martínka, Martina Tesaříka, Ladislava Šustra a Petra Braného.

Slovo má ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím o klid.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Paní předsedající, já budu nesmírně stručný, abych nezdržoval benevolenci Sněmovny, která je připravena jednat po 19. hodině.

To znamená bod první. Námitky k časové tísni pana předsedy rozpočtového výboru chápu, jsou zcela legitimní a oprávněné. Na druhou stranu já prosím o pochopení, že vláda těžko mohla předložit novelu zákona o rozpočtovém určení daní dříve, než Sněmovna rozhodla o definitivní podobě balíku zákona o stabilizaci rozpočtu. V dřívější době by předložení této legislativy nedávalo valného smyslu. I to je důvod, proč zadání této novely je velmi omezené. Jestliže pan předseda rozpočtového výboru říkal, že se zásadním způsobem dotkne hospodaření více než 6000 obcí, tak dobrá, ano. Ale zopakujme si jak. Pro 99,96 % obcí to bude znamenat zlepšení, větší či menší. Dvacet obcí bude víceméně na svém a jediná obec, jediné město, pro které to skutečně znamená výrazný zásah do predikce jeho hospodaření, je město Olomouc, kde vláda přijala exekutivní cestu přechodného řešení. Jinak to pro 99,95 % obcí neznamená žádný negativní zásah, naopak pro řadu z nich výrazné vylepšení. Takže z tohoto důvodu je i ten časový tlak ospravedlnitelný.

Ta třetí připomínka je rovněž na místě, to je dopad reformy veřejných rozpočtů, tedy onoho zákona, který vláda schválila, do obecních a krajských rozpočtů. Ve střednědobém výhledu, který je součástí předloženého návrhu zákona o státním rozpočtu, který budeme projednávat zítra, je zakomponována kompenzace dopadů pro léta 2009 a 2010 do obecních i krajských rozpočtů. Zdůrazňuji, že pouze v rozsahu zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů. Pokud by došlo k politické vůli dalšího snižování daní, které jsou daněmi sdílenými, pak už by taková kompenzace možná nebyla. Pak už bychom se o to museli podělit všichni, jak centrální fondy, tak krajské fondy, tak obecní fondy.

Ta systémová změna, která je před námi, je právě věcí diskuse, o které se domnívám, že bude trvat déle než rok, kterou nelze projednávat ani ve zkráceném čtení, kterou je nezbytné projednávat delší čas. Tato novela si neklade žádné jiné ambice než ty dvě, o kterých jsem hovořil: ze schodů učinit křivku a posílit venkovský prostor. Konkrétní dopady na jednotlivé obce jsou téměř ze sta procent pozitivní. Dvacet měst ve výhledu má ztráty v řádu desetin procent, tzn. je na svém. Jedno jediné město trpí komplikacemi a s tím městem je vedeno jednání o exekutivním řešení. Na tom nemůže nikomu nic vadit, to jsou změny výlučně pro obce pozitivní.

Děkuji vám za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP