(10.40 hodin)
(pokračuje Kováčik)

Kdyby to měla být pravda celá, a zajisté si to občané spočítají, protože nemuseli mít ani jedničku z matematiky na maturitním vysvědčení, ale jsou to základní počty a ty občan velmi dobře ovládá, když se podívá do faktur za elektřinu, když se podívá do faktur za plyn, když se podívá do své peněženky, co mu zbývá a zejména co mu bude zbývat poté, co nastoupí platby u lékaře a další a další povinné platby, které jste mu svou reformou "zajistili", tak z toho obrovského rozdílu, který tady, pane ministře, tak velmi šikovně propagandisticky zdůrazňujete, zbude možná daleko méně než to, co střízlivěji, ale přece jenom přidávala vláda minulá.

Chtěl bych poprosit, když už teda máme vést věcnou diskusi, abychom ji vedli doopravdy komplexně. A když už se tedy máme balamutit navzájem, nebalamuťme při ní aspoň ty občany. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Mám zde nyní dvě faktické poznámky, které budou mít přednost. Je to paní poslankyně Anna Čurdová, pan poslanec Rath svou přihlášku stahuje. Slovo má paní kolegyně Čurdová.

 

Poslankyně Anna Čurdová: Děkuji. Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, já na rozdíl od pana poslance Kováčika si myslím, že je fajn mít ministra práce a sociálních věcí vzdělaného v přírodních vědách a s jedničkou z matematiky, protože dokazuje, že se naučil chudým brát a bohatým dávat. Takže jestli vymyslel nějaký nový matematický systém, který prosazuje tato vláda, tak si myslím, že je tedy asi na svém místě.

Z té druhé strany si zas myslím, že na svém místě není. A já jsem to tady říkala při vystoupení k reformě veřejných financí. Na rodinách s dětmi v zemi, která pomalu začíná vymírat a která má problém s demografickou křivkou, během dalšího období budou ušetřeny téměř 4 miliardy korun. Takže vláda se tady holedbá, jak nechce zadlužovat budoucí generace, a já tady znovu zopakuji, jestli vůbec nějaké ty budoucí generace budou. A co se týká důchodů, tak tam by bylo možná dobré, kdyby ministři koaliční vlády říkali, že oni skutečně jednají podle zákona, to znamená že oni valorizaci důchodů nenavýší ani o píď, prostě poskytnou jenom to, co je ze zákona. A sociální demokracie vždycky, pokud byla ve vládě, tak postupovala v souladu se zákonem a valorizace navyšovala. Takže nemáte pravdu, že to bylo jenom o tu tisícovku a nějaké drobné, o kterých jste tady hovořil, protože výpočet, tak jak je, je poměrně složitý. A pro rok 2006 v návrhu, který šel do vlády a který byl schválen, byly v podstatě navýšeny důchody v průměru o 4,9 %. Pane ministře, poopravte tedy také své - samozřejmě prostřednictvím paní předsedající. Řekněte svým poradcům, že pokud vám zpracovávají údaje, tak by je také měli zpracovat pořádně. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla faktická poznámka paní poslankyně Anny Čurdové. Nyní se o slovo hlásí místopředseda vlády Petr Nečas.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, toto mé vystoupení bude velmi stručné. Já rád předám paní poslankyni Čurdové konkrétní fakta, která jí připomenou, jak byly valorizovány penze v minulém volebním období. Jen například v letech 2003 a 2004 byly valorizovány pouze o zákonné minimum. Konkrétní částka například v lednu 2004 byla 146 korun, to byla valorizace schválená minulou vládou. V roce 2003 - 217 korun. Rád jí tedy tato fakta předám.

Druhá věc, kterou jsem chtěl říci a vzkázat to prostřednictvím paní předsedající panu poslanci Urbanovi: Nikdy, ani na okamžik, jsem od tohoto pultu neřekl, že sociální demokraté mají nižší inteligenci. Já ho velmi prosím a žádám, aby mi buďto doložil ze stenozáznamu mého vystoupení, že jsem něco takového řekl, a pak se veřejně omluvím, protože bych řekl nesmysl, neboť mezi sociálními demokraty znám celou řadu vzdělaných a inteligentních lidí, kterých si velmi vážím, tak jako je znám i v ostatních politických stranách. Anebo pokud nedoloží pan poslanec Urban, že jsem něco takového řekl, tak aby se mi z tohoto místa omluvil on, protože toto je nehoráznost. Já jsem nikdy nic takového neřekl, mimo jiné i proto, že si něco takového nemyslím.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Faktická poznámka paní kolegyně Anna Čurdová, po ní je přihlášen pan ministr průmyslu a obchodu Martin Říman.

 

Poslankyně Anna Čurdová: Děkuji. Já bych měla pouze jednu jedinou otázku na pana ministra Nečase, eventuálně na ekonomické ministry této vlády: Mohli byste nám říci, jaká míra inflace se předpokládá na příští rok? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Já mám teď řádně přihlášeného pana ministra Římana, přednost dostal pan ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji. Odpovím paní poslankyni Čurdové a pak si dovolím říci sám několik vět, dovolíte-li, k diskusi, která tady probíhá.

V České republice jsou dvě pracoviště, která predikují makroekonomické indikátory, a je jím Ministerstvo financí a je jím Česká národní banka. Ministerstvo financí predikuje na příští rok inflaci ve výši 3,4 %, Česká národní banka byla více nad věcí a predikuje ji v rozpěti 3,5 až 4,9 %, takže se dá očekávat, že se určitě skoro trefí, to rozpětí opravdu není malé.

Chcete-li, paní poslankyně, moji predikci, ale já jsem jenom ministr financí a jsem tedy rovněž, tak jako každý z nás, odkázán na ta dvě analytická pracoviště, osobně se domnívám, že se bude pohybovat někdo v pásmu 3,4 až 3,8 %. Ale každý z nás prostě může udělat jedno jediné - opřít se o číslo těchto dvou pracovišť. Ještě jednou opakuji: 3,4 % je predikci Ministerstva financí, 3,5 až 4,9 % je predikce České národní banky.

Promiňte, že nevstoupím podrobně do diskuse, kterou jsem teď slyšel, protože spolu s panem poslancem Kováčikem se domnívám, že spíše připomíná předvolební diskusi než nevěcnou interpelaci v Poslanecké sněmovně. Nicméně zaznívala tady řada slov o tom, co kdo sliboval a co nedodržel.

Myslím si, že by mělo zaznít při této příležitosti to, co se málo připomíná, a sice že minulá vláda ČSSD, Unie svobody a KDU-ČSL v roce 2003 měla také svůj významně reformní náboj, že se zavázala ke stabilizaci veřejných financí, že to byla velká priorita jejího programového prohlášení a že definovala celou řadu reformních kroků, které měly na konci roku volebního období, tedy v roce 2006, vést k významné stabilizaci veřejných financí. Jedním z těchto kroků, a rozhodně ne posledních, bylo rozhodnutí, že střednědobé výdajové limity budou ze zákona závazné, že parametrem, který budeme sledovat, nebude pouze deficit, protože to je parametr relativní, ale že vedle něj bude stanoven druhý absolutní závazný parametr, parametr výdajového stropu, a to proto, abychom v souladu se svými závazky, které jsme učinili občanům České republiky i vůči svým partnerům v Evropské unii, za předpokladu, že budeme mít vyšší než předpokládané příjmy, abychom tyto vyšší než předpokládané příjmy nezapojovali do vyšších a vyšších výdajů, ale abychom o ně stabilizovali veřejné rozpočty a při fixním výdajovém limitu byly tedy použity k tlumení deficitu.

To byla jasná koaliční dohoda, to bylo jasné programové prohlášení vlády, a dokonce posvěcené zákonem. V roce 2004 se střednědobé výdajové limity staly součástí právního řádu České republiky. Pro vládu to bylo tak zásadní, že to dokonce navrhla Parlamentu, a Parlament jí to schválil, aby to bylo posvěceno zákonem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP