(10.30 hodin)
(pokračuje Martínek)
Jestli má Česká republika čerpat, tak musí čerpat tak, aby koordinovala všechny operační programy. To musí udělat! A to nemůže udělat nikdo jiný než Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo financí. Tak také celkové čerpání bylo chystáno a tak konsensuálně se celá záležitost připravovala. To není jenom o vyjednání podmínek s EU, ale je to o konkrétní přípravě čerpání České republiky a tam je role Ministerstva pro místní rozvoj nezastupitelná, a proto také Evropská komise má takové výhrady k situaci, která momentálně je, protože se bojí, že Ministerstvo pro místní rozvoj prostě nebude schopno tuto roli hrát. A tam je vaše role, pane ministře, abyste Evropskou komisi a speciálně paní Danutu Hübner přesvědčil, že tomu tak není, ale ne slovy, ale konkrétními věcmi, konkrétními jasnými fakty.
Já jsem stál v podstatě před stejnou situací, kdy ČR na začátku roku 2006 prakticky nečerpala, měla vyčerpáno třeba ze společného operačního programu asi 90 mil. korun, prostě nic. Ale my jsme dokázali na konkrétních případech v tomto dokumentu (ukazuje), pan kolega Gandalovič to nazývá, že jsem tam zavedl vojenskou disciplínu. Ano, já jsem tam zavedl vojenskou disciplínu - nejenom vůči Ministerstvu pro místní rozvoj, ale také vůči všem ostatním ministerstvům, a to s plným vědomím všech ministrů a celé vlády. Ten systém byla vojenská disciplína, protože bez toho bychom se prostě nehnuli dopředu. Ten systém byl vytvořen takovým způsobem, že ministr pro místní rozvoj osobně - zdůrazňuji osobně - řídil porady všech náměstků jednotlivých ministerstev, která byla zodpovědna za čerpání, a každý měsíc osobně vyhodnocoval, jakým způsobem se čerpání děje. Díky tomu je možné, aby nakonec čerpání minulého období bylo tam, kde bylo, a já jsem velmi vděčný svému nástupci panu kolegovi ministru Gandalovičovi, že v této věci pokračoval. A jestli v té věci nebudeme pokračovat dál, tak to nemůže mít dobrý konec. A stejným způsobem je potřeba pracovat i v příštím období.
Já bych, pane ministře, chtěl opravdu zdůraznit, že je potřeba, aby ministerstvo skutečně pochopilo, že vyjednávání je jenom malá část celého problému a ta podstatná věc je řídit celý systém, a byl bych vám velmi vděčný, kdybyste nám tady teď řekl konkrétně, v jaké konkrétní fázi jsou přípravy úřednických věcí, které jsou nutné pro to, aby se čerpalo.
Vy říkáte, že se bude čerpat v letošním roce. My jsme si stanovili několik základních cílů a poučení z minulého období, co se má změnit.
Ty cíle bych shrnul asi takto: Za prvé, místo zpětného financování průběžné financování. Já bych od vás chtěl slyšet, jaké konkrétní kroky, jak je daleko jednání s Ministerstvem financí, jakým konkrétním mechanismem bude průběžné financování zajištěno. To znamená, co se udělalo, co je schváleno, co je odsouhlaseno a kdy může být tento systém spuštěn, protože systém průběžného financování znamená, že peníze jdou k žadateli stejně rychle, jako žadatel v podstatě projekt realizuje. Já bych chtěl vědět, jakým způsobem je konkrétně tato záležitost zajištěna.
Druhou věc, kterou jsme si přinesli jako poučení z minulého období, je skutečnost, že by místo výzev mělo být průběžné přijímání žádostí. Výzvy totiž znamenají, že ten nejlepší čeká na nejhoršího, celá záležitost se protahuje a to obrovské množství času, které se stráví od podání projektu do jeho realizace, resp. jenom schválení, tak tento problém je odstraňován tím, jestliže se stanoví jasné podmínky čerpání - jestliže si někdo podá projekt, splní podmínky, tak může okamžitě čerpat. Já bych chtěl znovu od vás, pane ministře, slyšet, jakými konkrétními opatřeními je toto zajištěno, protože bez toho prostě čerpat nelze!
Stejný problém je monitorovací systém, protože monitorovací systém je jádrem celého toho problému. Já velmi oceňuji to, že jste pokračovali v tom, co pan kolega Gandalovič připravoval a co je také v opatřeních, která jsme navrhovali z toho poučení, prostě aby systém podávání přihlášek byl jednotný u všech operačních programů, aby žadatel, jestli žádá na průmyslu, potom jestli žádá dejme tomu na školství, na měkké peníze, tak aby měl prakticky jeden systém vyplňování žádostí, aby se to nemusel učit vždycky znova. Já bych chtěl vědět, jaká konkrétní opatření se přijala k tomu, aby to takto bylo, protože si nedovedu představit, že se spustí operační programy a budou fungovat, aniž by tento systém byl centrálně schválen a všemi řídícími orgány operačních programů přijat, protože jinak si to bude dělat každý, jak bude chtít, a výsledek bude neuvěřitelný zmatek.
Dámy a pánové, já bych tady mohl mluvit ještě dlouho a mohl bych říkat jednotlivé konkrétní věci, ale to není účelem. Myslím si, že základní otázky, které jsem zde položil, jsou ty nejdůležitější, na které je potřeba hledat odpověď, na to, kdy vlastně začneme čerpat. Já jsem přesvědčen, že v letošním roce kromě technické pomoci se nevyčerpá prakticky nic. Není to v podstatě možné, protože i kdyby byla ta optimistická varianta, že Národní strategický referenční rámec bude schválen do konce měsíce května, tak pak se mají schvalovat jednotlivé operační programy, a zdůrazňuji, že v srpnu se neschválí nic, protože se prostě v Bruselu nepracuje. Takže jsem přesvědčen, že velká většina operačních programů bude schvalována teprve na podzim letošního roku, a od schválení operačního program do realizace - musíte tam mít výběr, potom realizaci, zahájení těch věcí - tak je ještě strašně dlouhá a strašně složitá doba.
Nicméně nemohu souhlasit s tím, co tady pan ministr říkal, že nám hrozí to, že budeme v letošním roce čistí plátci. Já bych si dovolil upozornit, že my přece čerpáme peníze 2004-2006 a tam vyčerpáme velké prostředky, nebo jsou naplánovány velké prostředky. Zatím to čerpání díky tomu, že tam zůstala aspoň ta kontinuita, tak zatím čerpání vypadá docela uspokojivě, kromě tedy měkkých programů. Tam je potřeba přijmout zřejmě razantní opatření, aby se situace zlepšila.
Dámy a pánové, jsem přesvědčen, že evropské peníze jsou pro nás taková výzva a taková příležitost, že není důvod a není možné, aby se tyto věci staly předmětem politického boje. My musíme - jak koalice, tak opozice - v tomto spolupracovat a hledat podmínky na to, abychom ty peníze vyčerpali, protože prostě další jiná příležitost nebude. Česká strana sociálně demokratická několikrát opakovaně sdělila, že je připravena spolupracovat, já jsem připraven spolupracovat, ale prostě musím mít k tomu podmínky, musí mě někdo poslouchat.
Když nastupoval pan kolega Gandalovič, tak byl myslím docela dobře připraven, protože já jsem si byl samozřejmě vědom rizika voleb a také jsme, tuším že už asi půl roku před volbami, v podstatě spolu konzultovali všechny důležité věci, které jsem na ministerstvu dělal, aby event. můj nástupce, kdyby volby dopadly nějak jinak, byl dostatečně informován a aby ten předěl byl co nejkratší. Já považuji za velkou chybu pana premiéra Topolánka, když už nastalo to, co nastalo, že nenechal na Ministerstvu pro místní rozvoj pana ministra Gandaloviče a že tam došlo k dalším přetržkám a personálním změnám. Ty personální změny nejsou jenom otázkou vyhození některých lidí, ale je to také otázka toho, že někteří lidé s některými lidmi chtějí spolupracovat a s některými nechtějí spolupracovat a odcházejí s některými těmi ministry. To je velký problém a myslím si, že bychom měli společně vytvořit podmínky pro to, aby se tyto věci řešily.
***