(10.10 hodin)
(pokračuje Čunek)
Dále bych k tomuto uvedl ještě jednu věc. Po mém nástupu na ministerstvo jsem nepropustil jediného úředníka. Neprovedl jsem jedinou zásadní personální změnu kromě toho, že za náměstky, kteří odešli, jsem přijal náměstky nové. Z týmu, tedy den před mým nástupem, odešlo s panem ministrem Gandalovičem na zemědělství 18 pracovníků. Nebyli to však pracovníci z týmu pro vyjednání s Evropskou komisí. Takže výtky, že provádím personální změny, na základě těchto personálních změn pak ministerstvo musí přijímat nové pracovníky, či snad dokonce bylo řečeno - nemůže vyjednat jednotlivé operační programy, tak tyto výtky nejsou na místě. Všechny pracovníky jsem si nechal až do doby, kdy asi čtyři pracovníci odešli na základě tohoto dokumentu, který mám tady a kterýžto je zápisem a závěrem z jednání místopředsedy vlády mého kolegy pana Vondry s komisařkou pro regionální rozvoj Danutou Hübner.
Na tomto jednání, které se uskutečnilo 6. března, bylo konstatováno, že si Evropská komise uvědomuje a doporučuje, aby tým, který bude vyjednávat, byl složen z kvalitních lidí, kteří již mají dostatečné zkušenosti se státní správou a orientují se v problematice. Evropská komise doporučila zahrnout do týmu také zástupce regionů a Evropská komise řekla, že očekává, že negociační tým se bude podrobně zabývat připomínkami Evropské komise a brát na ně potaz, protože to doposud žádný tým nečinil.
Další výtkou, kterou nechci číst celou, je to, co jsem již řekl, že Evropská komise nepovažuje za šťastné zvolený přístup pro využití technické pomoci dosud prosazovaný českou stranou, který spočívá spíše ve využívání externích konzultačních služeb namísto přípravy úředníků, které by ministerstvo samo používalo.
Ta nejvážnější výtka, kterou vyjádřila paní komisařka a celá Komise zřejmě tedy vůči ministerstva byla tato: Dle názoru Evropské komise Ministerstvo pro místní rozvoj neplní roli koordinátora, Ministerstvo pro místní rozvoj nesplňuje žádná kritéria, aby mohlo vykonávat úlohu koordinátora, neboť nemá dostatek kvalitních stabilizovaných úředníků ani na expertní či střední manažerské úrovni. Evropská komise vidí, že jednotlivé řídící orgány operačních programů, zejména ministerstva, se domnívají, že operační programy budou vyjednány s Evropskou komisí na bilaterální bázi bez intervencí koordinátora.
To znamená, že na základě těchto výtek je jasné, že podle Evropské komise Ministerstvo pro místní rozvoj nikdy nesehrávalo roli, kterou sehrávat mělo. Evropská komise nepovažovala pracovníky na Ministerstvu pro místní rozvoj za partnery, se kterými by mohla dobře spolupracovat.
Proto jsme vytvořili tým, který jistě znáte, tým generálních sekretářů, kde byli přijati tito lidé: generální sekretářka paní Kopicová, generální sekretář pan Moos, generální sekretářka paní Vicenová, která je zároveň ředitelkou těchto generálních sekretářů, a generální sekretář pan Tlapa.Tento tým má zázemí vytvořené na Ministerstvu pro místní rozvoj a tento tým má přímou vazbu, tedy pracovní smlouvu, s Ministerstvem pro místní rozvoj. Tím je zajištěna jednoznačná kontinuita pro vyjednávání mezi Českou republikou a Evropskou komisí.
Co nás čeká, jaký je harmonogram pro zahájení čerpání? Oficiální jednání s Evropskou komisí na úrovni těchto komisařů bylo 17. dubna 2007. Tým zpracoval změny Národního strategického referenčního rámce na základě připomínek Evropské komise. Projednání navrhovaných změn v Národním strategickém referenčním rámci - tyto změny byly projednány řídícím koordinačním výborem dne 26. dubna 2007. První týden v květnu se uskuteční technické jednání k operačním programům financovaným z Evropského sociálního fondu. To jednání probíhalo včera a probíhá dnes na Ministerstvu školství. Odeslání aktualizované verze Národního strategického referenčního rámce Evropské komisi bude do 16. května. V týdnu od 21. května 2007 se v České republice uskuteční rámcové jednání s Evropskou komisí na téma dopracování všech operačních programů. Ukončení jednání o Národním strategickém referenčním rámci bude, jak jsem již uvedl, 31. 5. 2007.
Předpokládané první výzvy, na které se mnozí z vás ptají, to znamená kdy mohou mít uchazeči jasnou představu, závisí na připravenosti operačních programů. Počítáme, že to bude v červnu až v září. Jak jsem již uvedl, první výzvu už ministerstvo dalo. K tomu je třeba ale uvést, že pro první výzvy není nezbytné oficiální schválení operačního programu, je však nezbytné operační program oficiální předložit do Evropské komise, což bylo u všech operačních programů splněno na začátku března, jak jsem již uvedl, 4. 3. 2007, a pak je potřeba splnit další podmínky.
Pro to, aby mohly jednotlivé řídící orgány - a tady podotýkám jednotlivé řídící orgány, ne tedy Ministerstvo pro místní rozvoj - vypsat výzvy, musí splnit tyto podmínky.
Musí být oficiálně předložen operační program, což už je splněno u všech.
Za druhé musí být neformální projednání problematických prioritních os s Evropskou komisí, u kterých bude možné zahájit implementaci před schválením operačního programu.
Za další musí být vyjasněna problematika veřejné podpory v rámci operačních programů. Problematiku veřejné podpory tady do detailu nebudu probírat, jsem přesvědčen o tom, že ji všichni znáte.
Předložení prováděcího dokumentu finální verze po zpracování připomínek MMR a Ministerstva financí.
Ustanovení monitorovacího výboru, zajištění složení monitorovacích výborů včetně zástupců MMR od evropských fondů a od národního fondu, tedy z Ministerstva financí.
Dále projednání statutu jednacího řádu včetně písemných procedur.
Schválení způsobu hodnocení a výběru projektu na prvním jednání monitorovacího výboru.
Za další musíme mít písemný operační manuál postupu řídícího výboru, zejména části týkající se nastavení implementační struktury včetně systému kontrol na úrovni řídících orgánů, příjmu projektových žádostí, hodnocení projektů a vydávání rozhodnutí, uzavírání smluv s příjemci.
Dále musí být zajištěna příručka pro žadatele včetně popisu procesu a způsobu hodnocení projektu, podmínek pro předložení žádostí.
Za další musí být zajištěno fungování systému pro příjem a hodnocení žádostí, tedy elektronické.
Nastavení způsobilých výdajů programu v návaznosti na pravidla způsobilých výdajů.
Na závěr tedy je třeba uvést, že tyto podmínky musí splnit každý řídící orgán, to znamená ne v tomto případě MMR, ale každý řídící orgán jednotlivých operačních programů.
***