(10.30 hodin)
(pokračuje Plachý)

Nyní lze tedy konstatovat, že již nyní je zřejmé, že z původního návrhu zákona nezůstane kámen na kameni, a bylo by proto na místě navrhnout zamítnutí návrhu zákona. Vzhledem k tomu, že jsem vstřícnost sama a vážím si dobré vůle navrhovatele, nenavrhnu zamítnutí, ale pouze vrácení navrhovateli k dopracování. Vedou mě k tomu kromě výše řečeného všechna stanoviska vlád, ať již sociálnědemokratických, nebo té poslední, které máme v tisku 167/1, ve kterém vláda vyslovila s předloženým návrhem nesouhlas.

Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že velmi zajímavá stanoviska Špidlovy nebo Paroubkovy vlády k téže materii nemáte zřejmě všichni k dispozici, dovolte mi, abych vás krátce informoval o podstatném v těchto stanoviscích.

Nejprve stanovisko nynějšího eurokomisaře Špidly. Cituji: Hospodářská soutěž, jak je upravena zákonem o ochraně hospodářské soutěže, je institutem veřejnoprávním a uvedený zákon neposkytuje obranu jednotlivým soutěžitelům přímo, ale prostřednictvím ochrany hospodářské soutěže jako systému. Předložený návrh zákona překračuje rámec principu této veřejnoprávní ochrany, neboť upravuje meze jednání jednotlivých soutěžitelů ve vztahu k jiným soutěžitelům bez veřejnoprávního dopadu. Jednání, které má být ve smyslu předloženého návrhu zákona zakázáno, je svojí povahou jednáním proti zájmu jednotlivých soutěžitelů, nikoli proti efektivní hospodářské soutěži jako systému. Jedná se tedy o problém, k jehož řešení jsou určeny soukromoprávní prostředky právní ochrany.

Navrhovaná úprava ve své podstatě nepatří do působnosti zákona o ochraně hospodářské soutěže nejen podle obecných zásad, ale ani podle stanoviska Evropské komise, která oblast tzv. ekonomické závislosti nepovažuje za oblast související s komunitárním právem upravujícím hospodářskou soutěž.

Přijetím nového zákona o ochraně hospodářské soutěže - podotýkám, že to byl nový zákon v té době, nyní už dávno stará minulá novela, harmonizační - tedy přijetím nového zákona o ochraně hospodářské soutěže bylo dosaženo plné slučitelnosti soutěžního práva s právem Evropských společenství a - nyní zdůrazňuji - přijetí předloženého poslaneckého návrhu zákona by znamenalo podstatný zásah do celkové koncepce uvedeného zákona a odklon od slučitelnosti s právem Evropských společenství. - To vám, vážený pane kolego, vzkazuje váš Špidla.

Také premiér Paroubek měl s projednávaným návrhem problém. Cituji: Vláda doporučuje, aby předtím, než bude návrh zákona přijat, byla provedena ekonomická analýza odhadů nákladů a přínosů navrhované regulace zaměřená na to, zda a v jakém rozsahu se navržená ochrana ekonomicky závislých subjektů může promítnout do zvýšení koncových cen pro spotřebitele a zda z pohledu spotřebitelů by nedošlo k ještě většímu tržnímu selhání než jaké se snaží předložený návrh zákona řešit. Konec citace.

Nicméně i při vědomí tohoto rizika a absenci jakékoli analýzy dopadů Paroubkova vláda udělila souhlas.

Dámy a pánové, předložený návrh jednoznačně zhoršuje vymáhatelnost práva, snižuje právní jistotu všech subjektů trhu, zvyšuje nároky na státní rozpočet, paralyzuje činnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, zhoršuje konkurenceschopnost všech našich dodavatelů, tedy i zemědělců, sníží proto procento tuzemských dodavatelů, a to nejen dodavatelů obchodním řetězcům, ale všem finalistům, a tím zhorší bilanci zahraničního obchodu České republiky. Návrh podstatně omezuje smluvní volnost a po jeho přijetí nám budou hrozit dokonce možné sankce ze strany Evropské komise. Návrh nic neřeší, dokonce je i kontraproduktivní.

Z důvodů, které jsem uvedl a které uvádí Špidlova, Paroubkova a Topolánkova vláda, navrhuji, jak jsem slíbil, vrácení návrhu zákona navrhovateli k dopracování. Nebude-li přijat tento návrh, navrhuji prodloužit lhůtu na projednávání ve výborech o 20 dnů.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Nyní se slova ujme ministr zemědělství pan Petr Gandalovič. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Vážená paní předsedající, vážená Sněmovno, zazněla tady slova o zemědělské lobby a byla řečena trošku hanlivým způsobem. Jako ministr zemědělství vás musím informovat, že zemědělská lobby samozřejmě existuje, ale že je stejně dobrá nebo stejně špatná jako jakákoli jiná lobby. Tak prosím, dívejme se na to takto pozitivně.

Druhá věc. Je velice obtížné pro nás, kteří jsme si připravili vystoupení k tomuto návrhu zákona, teď vystupovat, protože pan předkladatel nám vlastně řekl, že se bude jednat o nějaký jiný zákon, respektive že se bude používat nějakých jiných principů než takové, které navrhuje. V tu chvíli je zcela zřejmé, že ani sám předkladatel nemá jasno, co chce fakticky předložit, jakým způsobem ten problém chce řešit, a z hlediska toho, jak vystoupil můj předřečník zpravodaj, z hlediska absence ekonomických rozborů celé problematiky mám obavu, že předkladatel si ani není jist, v jaké míře a zda tento problém existuje.

To, že něco píší v Mladé frontě, je samozřejmě vážná věc, nicméně si myslím, že samo o sobě to ještě není možné, aby se stalo důvodem a příčinou zákonodárné činnosti.

Jako ministr zemědělství se samozřejmě setkávám s celou řadou problémů našich potravinářů, výrobců, pěstitelů, chovatelů umístit své výrobky v jednotlivých obchodech, a neříkejme jim řetězce, říkejme jim prostě maloobchody, případně velkoobchody, pokud se toho týká. Samozřejmě, že konkurence na tomto trhu je obrovská, ale samozřejmě je také pravdou, že konkurence mezi samotnými maloobchodníky je také obrovská.

Já se snažím ten problém řešit za prvé komunikací mezi jednotlivými stranami toho problému, aby nedocházelo k tomu, že z nějakého důvodu, že se nedohodnou nějací dva obchodní zástupci o kvalitě masa, se některé obchodní řetězce prostě rozhodly maso dovážet do naší republiky za situace, kdy jsme přesvědčeni, že to není nutné. Snažím se komunikovat se spotřebiteli takovým způsobem, aby si spotřebitelé více uvědomovali, co kupují, jaké to má vlastnosti, odkud to pochází, jakou dobu to strávilo na cestě, než se to dostalo na pulty našich obchodů, apod. Protože koneckonců je to vždycky spotřebitel, který se rozhoduje o tom, co koupí. A zde si přiznejme, je pravdou to, že se bohužel náš spotřebitel v poslední době orientuje pouze podle cenovky, pouze podle těch letáčků, které každý den dostává do schránky.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP