(17.40 hodin)

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Vážená paní poslankyně, na základě přistoupení k Evropské unii je Česká republika povinna dodržovat komunitární legislativu a máme tady směrnici Rady o čištění odpadních vod, která nám dává konkrétní cíle v čištění odpadních vod ze všech aglomerací nad 2000 ekvivalentních obyvatel a některých pod.

Česká republika čerpala z několika programů. K tomu se nechci vyjadřovat, protože vaše otázka se týká konkrétně těch tzv. velkých projektů, kterých je celkem osm a které podle nového nařízení Evropské komise 1080 a 1083 z roku 2006 se týká předkládání tzv. velkých projektů pod přechodným režimem. Teprve 8. prosince 2006 bylo vydáno nařízení 1828, které popisuje implementaci výše uvedených nařízení k velkým projektům.

Týká se to celkem osmi projektů, sedm z nich je vodohospodářských, osmý projekt je zlepšení ovzduší v Praze 5 v lokalitě Smíchov. Tyto projekty byly v září 2005 zaslány Evropské komisi, a protože se právě jednalo o projekty nad limitem alokace, tak měli jejich předkladatelé možnost využít přechodného období. Proto jsem tedy mluvil o tom, že to je mimo jakákoliv pravidla, protože jsou to projekty, které již byly v seznamu projektů z fondu soudržnosti. A protože v prvním kole nebyly vybrány, tak podle tohoto přechodného nařízení Evropská komise umožnila, aby po přepracování těchto projektů byly projekty znovu zaslány do Bruselu k posouzení, s tím, že budou čerpat prostředky z operačního programu Životní prostředí. Operační program Životní prostředí však doposud nebyl v Evropské komisi schválen, doposud je teprve ve fázi přípravy implementační dokument, doposud nejsou stanovena pravidla, není stanovena metodika, a proto jsem mluvil o tom, že to je zvláštní režim projektů, které jdou vlastně mimo pravidla, která teprve budou nastavena pro operační program Životní prostředí.

Tyto podklady jsem dostal k podpisu někdy v odpoledních hodinách v den, kdy měly být zaslány do Bruselu, a vyjádřil jsem pochybnosti nad tím principem jako takovým. Považoval jsem za racionálnější, kdyby tyto projekty v jistém zásobníku vyčkaly na pravidla, podle kterých se budou uvolňovat prostředky z operačního programu Životní prostředí, a kdyby poté v soutěži s dalšími projekty se ukázalo, že jsou to projekty, které jsou ty nejlepší, které budou moci využít prostředků z operačního programu Životní prostředí.

Ukázalo se poté po rozhovoru, protože to byla pro mě nová materie, protože to vlastně až do konce roku spravovalo Ministerstvo pro místní rozvoj, na Ministerstvo životního prostředí to v podstatě přešlo v ten moment, kdy podle nařízení z 8. prosince 2006 se ukázalo, že tyto projekty, do té doby "koučované" Ministerstvem pro místní rozvoj, budou čerpat z operačního programu Životní prostředí. Ukázalo se, že v tomhle vedla ministerstva rozsáhlý dialog s nositeli těchto projektů, v tom, že investovali prostředky do aktualizace projektů, žijí v dobré víře, že získají finanční prostředky na projekty atd. Po seznámení se s tímto faktem jsem - dovolíte-li, mám na to právo - se skřípajícími zuby ty projekty do Bruselu odeslal s tím, že faktor času, ten den nebo dva byl irelevantní, neměl žádný vliv na to, že by Evropská komise se k tomu postavila negativně. Ty projekty byly přijaty. A mezitím jsem dostal dopis, který je kritický k těm projektům, má celou řadu výhrad, které se týkají především uzavřených provozních smluv. To je dlouhodobý problém, který se diskutuje zhruba tři a půl roku, a bude velmi obtížné tyto projekty z tohoto důvodu obhájit.

Já samozřejmě budu činit, co budu moci, abych obhájil ty projekty, které za obhajobu stojí. A zároveň jsem řekl, že jestliže se ukáže, že některé z těch projektů z principiálních důvodů nepatří mezi projekty, které by měly být takto podpořeny, což mám třeba pochybnosti u toho posledního projektu, kde, jak jsem viděl dokumentaci, tak tam nejde jenom o zlepšení ovzduší -

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Váš čas, pane ministře, je mi to moc líto.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: - ale jde tam i o omítky a o podlahy atd., takže využiji toho práva a tento projekt stáhnu zpět. Přitom si myslím, že toto jednání bude ještě velmi obtížné -

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Prosím, neomezujte dalšího kolegu o interpelaci.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Dobře. Mrzelo mě, že opozice využila té situace a zaútočila na mě, když ve skutečnosti jsem zdědil cosi z minulosti a snažil jsem se k tomu postavit co nejodpovědněji.

Omlouvám se, paní předsedající.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: To je v pořádku. Paní poslankyně Konečná položí doplňující dotaz.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Děkuji za odpověď. Pane ministře, mě velmi mrzí, že to berete jako útok. Interpelace jsou především informacemi.

Já si nejsem jista, jestli vaše odpověď uspokojí dotčená města, která stojí před problémem, jak získat desítky milionů korun. Citovala bych jednoho z pánů starostů, který jasně řekl, že jim nezbývá, než všemi způsoby lobbovat a takto si tuto věc zajistit.

Já pevně věřím, jak jste sám řekl, že žádný politický tlak v tomto nebude a že poté, co jste se seznámil s fakty, tyto projekty opravdu budete obhajovat. Jsou to projekty, které možná nejsou dokonalé, ale jiné se nám budou hledat ještě horším způsobem. A šest miliard korun je velká částka pro Českou republiku a nedovedu si představit, kde jinde byste ji na tyto projekty vzal. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pan ministr má možnost reagovat ve dvou minutách na doplňující dotaz paní poslankyně Konečné, ale nemusí.

Nyní tedy vystoupí se svojí interpelací pan poslanec Václav Klučka, který interpeluje paní ministryni Vlastu Parkanovou ve věci kritérií nedůvěry.

 

Poslanec Václav Klučka: Vážená paní předsedající, vážená paní ministryně. Hned v úvodu chci říci, paní ministryně, že jste odvážná žena, a proto děláte ministryni obrany. Není tomu dávno, kdy jste pověřila svého prvního náměstka dr. Bartáka, aby na jednání vlády navrhl odvolání šéfa Vojenského zpravodajství generála Krejčíka. To jsou informace, které jsem získal. Pan náměstek při jednání vlády nepochodil. Chci vás informovat, že i při jednání výboru pro obranu vzbudil tento postup více než rozpaky s vyslovením otazníku, co je příčinou takovéhoto postupu. Bylo to na jednání výboru, kterého jste se taky krátce zúčastnila a bohužel jste odešla, asi k tomu byl ten důvod, před jeho ukončením, aniž by bylo možno položit některé otázky s tímto postupem související.

Nedlouho poté na veřejnost prostoupila zpráva, že ke generálu Krejčíkovi jste nenašla důvěru, a proto chcete řešit jeho setrvání ve funkci. Tomu se už dá rozumět. Poté snad, aby se věc ještě více zvýraznila, se začalo hovořit o komplexu dalších kroků souvisejících s reformami zpravodajských služeb.

Paní ministryně, já chci položit následující otázky. První otázka: Co bylo důvodem toho, proč jste výbor pro obranu, když k tomu byla možná i možnost, neinformovala o přípravě takovéhoto kroku, třebas bez detailů? Druhá otázka: Proč výbor pro obranu se o reformě zpravodajských služeb včetně Vojenského zpravodajství dozvídá až z médií a z tisku, kdy to probleskne jako jeden z těch důvodů, proč se kupříkladu zkracuje funkční trvání generálu Krejčíkovi?

V závěru bych jenom požádal, kdybyste mohla najít k výboru pro obranu jakoby lepší cestu. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Odpoví ministryně obrany Vlasta Parkanová.

 

Ministryně obrany ČR Vlasta Parkanová Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, chtěla bych ujistit všechny zde v tomto sále i všechny ty, kteří sledují naše rozpravy zde, že nemám na rozdíl od pana poslance dojem, že bych měla nedobrou nebo komplikovanou cestu k výboru pro obranu. Ani nemohu přistoupit na to, že jsem z některého z jednání výboru odešla předčasně proto, že bych snad chtěla utéci před některými otázkami nebo zatajovat některé informace.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP